Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Svårt att fokusera vid makrofoto Panasonic Fz1000

Produkter
(logga in för att koppla)

Ann-Cathrine

Aktiv medlem
Jag har försökt att fota makro med min Panasonic FZ1000 och upplever att kameran har svårt att hitta rätt fokuspunkt när motivet befinner sig nära objektivet.

Ofta söks fokus BAKOM motivet, t ex en blomma, och trots att jag upprepat försöker fokusera om så blir motivet närmast kameran oskarpt och fokus hamnar längre bakom motivet.

Vad beror det här på?

Det är inte så att jag får någon varning om att jag är för nära motivet utan det är enbart fokus som hamnar fel.

Står jag på någon meters avstånd och fokuserar på t ex en blomma eller ett blad funkar det men då kommer mycket av bakgrunden med. Jag här prövat att zooma in och på så sätt komma nära motivet men det blir då ofta en varning om att avståndet är för kort.

Har någon en lösning på detta?
 
Har du aktiverat makroläget?
Kameran har som bäst en närgräns på ca 3 cm men bara om du har makro- eller supermakro igång.
Det är nedåt på fyrvägsknappen på baksidan av kameran.

/Jon
 
Tack för ditt svar. Ja, jag har använt detta läge (AF macro) men jag tycker inte det ger någon större skillnad och det förbättrar inte fokus utan fokus hamnar ändå fel trots att jag upprepat söker fokus på det objekt jag tänkt mig.

Har du aktiverat makroläget?
Kameran har som bäst en närgräns på ca 3 cm men bara om du har makro- eller supermakro igång.
Det är nedåt på fyrvägsknappen på baksidan av kameran.

/Jon
 
Testa att allt är rätt inställt genom att ha ett motiv med hög kontrast som makromotiv t ex en bok vid närgränsen. Då borde den fokusera om allt är rätt inställt.
 
Jag använder oftast i-zoom på min FZ10002 vid macro, med typ 800mm. Fördelen är då att jag kan stå en bit ifrån motivet. Som denna bild:
 

Bilagor

  • P1010598 red 2.jpg
    P1010598 red 2.jpg
    466.3 KB · Visningar: 20
Det läget beskär bara bilden och skalar upp. Kan man lika gärna göra efteråt. Det är väl supermacroläget (inte macroläget) som du ska använda på några centimeters avstånd?
 
Ett annat tips är att använda det vanliga läget men sätta en raynox 250 eller 150 framför. Då kan du sedan förstora bilden genom att zooma som vanigt på kameran och du förlorar inget ljus eller skärpa heller med dessa macrolinser. Till mina kompaktkameoror och telezoomar till systemkamera använder jag helst 150:an eftersom 250:an ger lite för mycket förstoring (typ myrhuvud som täcker hela bilden vid max zoom) för att det ska gå att arbeta med på frihand. OM du går ut på Flickr så hittar du många bilder som är fotade på detta sättet.
 
Senast ändrad:
Jag är verkligen inte överens med dig, har tagit massor med bilder med i-zoom som inte är samma sak som digital zoom som försämrar upplösningen. Här behålls fortfarande 20 MP. Det är INTE lika lätt att göra i efterhand eftersom du inte ser små fina detaljer i sökaren då och som jag sagt mycket bättre med lite distans till motivet för att inte skrämma. Jag har Raynox linserna och jag vet hur överjävligt kritiskt det är med skärpedjupet där och det kräver i regel ett helt statiskt motiv och stativ, så jag vet. Jag har använt FZ1000 sen den lanserades 2015 så jag vet hur den funkar :)
 
Jag är verkligen inte överens med dig, har tagit massor med bilder med i-zoom som inte är samma sak som digital zoom som försämrar upplösningen. Här behålls fortfarande 20 MP. Det är INTE lika lätt att göra i efterhand eftersom du inte ser små fina detaljer i sökaren då och som jag sagt mycket bättre med lite distans till motivet för att inte skrämma. Jag har Raynox linserna och jag vet hur överjävligt kritiskt det är med skärpedjupet där och det kräver i regel ett helt statiskt motiv och stativ, så jag vet. Jag har använt FZ1000 sen den lanserades 2015 så jag vet hur den funkar :)
Jag skrev att den beskär bilden och skalar upp. Detta kan man göra i efterhand och med dagens uppskalningsteknik når man ett bättre resultat än vad en kamera från 2015 kan åstadkomma! Men fördelen med att komma närmare i sökaren har du rätt i. Men varför kasta bort en massa information i onödan om man inte behöver?
 
Jag skrev att den beskär bilden och skalar upp. Detta kan man göra i efterhand och med dagens uppskalningsteknik når man ett bättre resultat än vad en kamera från 2015 kan åstadkomma! Men fördelen med att komma närmare i sökaren har du rätt i. Men varför kasta bort en massa information i onödan om man inte behöver?
Om man nu inte vill mecka med bilden i PS eller liknande tycker jag att denna funktion är guld värd, dessutom får man en väldigt fin bokeh (oskarp bakgrund) vid den långa brännvidden. Betydligt lättare att se fina detaljer i sökaren oxå när man kommer närmare som jag sagt. FZ1000 II som jag använder nu lanserades 2019. Den är underskattat av många men jag anser att den är en enormt välpresterande multimaskin :)
Verkar kanske sanslöst men jag har haft 35 digitalkameror sen 2001, flera av Sonys a-mount kameror. Hela tiden har jag jämfört skärpa och exp. men blir lika förvånad varje gång att Pannys FZ1000 kamera med 1" sensor och Leica oftast ser bäst ut vid betraktande.
Visst man kan säkert få ännu bättre resultat med svindyr optik från systemkamerorna men tar man hänsyn till priset tror jag det blir svårt att hitta ett bättre verktyg
/perh
 
ANNONS