Annons

Svårigheter med halogen

Produkter
(logga in för att koppla)

guteman61

Ny medlem
Till att börja med så utvecklar dessa lampor en otrolig värme, vilket ökar brandrisk och även att man kan bränna sig på lamphuvudet.
Plåtar man modeller så blir dessa bländade och kisar med ögonen, huden kan bli rödflammig och givetvis, man blir ordentligt svettig efter en stund.
Nästa problemär att det är ett väldigt hårt ljus
man måste använda det indirekt eller att man går till glasmästeriet och beställer mjölkfärgat glas som tål hög värme.
 
Ger även gula bilder om man inte har filter på kameran (analog) eller film för konstljus...
 
Hoppsan, jag som just kom hem med en 150wattare från clas olhson. Då ska jag alltså inte använda den. Vad är det för filter du pratar om som man behöver?
 
Har idag varit hos ett teknikföretag som hyr ut allt inom scener och ljussättning. Fick med mig en uppsjö av olika färgfilter att sätta framför bygglampan och färgtips för att skapa olika effekter vid studiofotografering. Skall testa om det funkar ikväll. Det ska vara möjligt att få "dagsljus" med mina bygglampor som normalt sett ger ett gulaktigt ljus.
 
Visst gör det det... Du kan ju lika gärna sätta blåfilter direkt på ljuset istället för på gluggen. Blir inte fullt så skarpt för modellen att stå i heller.

Även om ljuset fortfarande är lika fult att rikta direkt...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.