** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Svärta i PS kontra Explorer

Produkter
(logga in för att koppla)

Dannegr

Aktiv medlem
Hej

Sitter på en kalibrerad Eizo-skärm. Jag undrar varför bilder blir mörkare när granskar i explorer samt andra bildvisningprogram än vad den är i PS ?
Bifogar ett exempel där bilden visas i PS samt i explorer.
Titta på bakbenet , syns bara i ps och inte i explorer. Är det likadant för er andra som sitter med kalibrerade skärmar?

Daniel

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/244517/3376997.htm

Hej

Sitter på en kalibrerad Eizo-skärm. Jag undrar varför bilder blir mörkare när granskar i explorer samt andra bildvisningprogram än vad den är i PS ?
Bifogar ett exempel där bilden visas i PS samt i explorer.
Titta på bakbenet , syns bara i ps och inte i explorer. Är det likadant för er andra som sitter med kalibrerade skärmar?

Det beror på att Explorer inte har någon färghantering. Bilderna visas utan att de anpassas till skärmens färgåtergivning.

Ok, men i andra bildvisningsprogram typ irfanview och windows fotovisare blir det samma som explorer.
I PS blir det lite ljusare.
I "Proof setup" använder jag Adobe RGB i PS.

Det kan göra skillnad om du väljer att skapa profilen i ICC v2 i stället för v4.

I korrekt skrivna program ska det inte göra någon skillnad. Bildvisare är ju ökänd för att inte visa korrekt, åtminstone inte i alla versioner. Irfanview vet jag inte hur den fungerar.
Men varför använder du Proof Setup? Och varför med Adobe RGB?

I korrekt skrivna program ska det inte göra någon skillnad. Bildvisare är ju ökänd för att inte visa korrekt, åtminstone inte i alla versioner. Irfanview vet jag inte hur den fungerar.
Men varför använder du Proof Setup? Och varför med Adobe RGB?

Ska jag inaktivera proof setup eller?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar