Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Surfplatta och NEF

Produkter
(logga in för att koppla)

Majken1

Avslutat medlemskap
Hej.
Jag har en Nikon D3200 och en Samsung Galaxy Tab 3 Surfplatta.
I jul vill jag ta foton och spara dom i surfplattan för att senare föra över dem till min dator. Jag har en kabel för att koppla ihop enheterna. Men Android läser inte NEF vad jag förstår. Dessutom vill jag spara i RAW. I vanliga fall för jag över foton med hjälp av Adobe Bridge och sedan använder jag Camera Raw och Photoshop. Behöver jag någon app för att mellanlagra bilderna? Eller vad behöver jag?

Hej.
Jag har en Nikon D3200 och en Samsung Galaxy Tab 3 Surfplatta.
I jul vill jag ta foton och spara dom i surfplattan för att senare föra över dem till min dator. Jag har en kabel för att koppla ihop enheterna. Men Android läser inte NEF vad jag förstår. Dessutom vill jag spara i RAW. I vanliga fall för jag över foton med hjälp av Adobe Bridge och sedan använder jag Camera Raw och Photoshop. Behöver jag någon app för att mellanlagra bilderna? Eller vad behöver jag?

Sök på Goggle Play - nikon nef viewer

Hej
Tack för svaren, men det hjälpte tyvärr inte.
Jag har laddat ner View NX2. Men den fungerar inte med Android. Google Picasa fungerar inte heller. Det går alltså inte att installera programmen.
Bilderna ska ju sparas i RAW-format för att senare redigeras. Jag kan ju inte vara den första som vill göra så.
Hur gör folk?

Hej
Den appen var inte det jag sökte. Jag vill inte att fotona ska göras om till jpg, utan sparas som raw. Men hittar inte en sådan app. Hittade en backup app, men den förminskade bilderna.
Har någon förslag på en app som bara sparar bilderna?

Det är nåt du inte riktigt får kläm på här - RawVision konverterar inte dina nef-filer till jpg förrän du ber om det, och du kan förhandsgranska på minneskortet, importera, tagga osv utan att gå ifrån nef-formatet. Och när/om du sparar ner en jpg så kommer din nef-fil att ligga kvar intakt, som vanligt.

Men jag kanske missförstår - är det att hantera nef-filerna när de väl är i plattan, eller att kopiera över dem dit från kameran/minneskortet som är problemet? Först och främst behöver du kontrollera så att din platta har stöd för usb-otg, om jag förstått rätt så skiljer det lite mellan olika versioner av Tab 3, så att 7tums-varianten har sämre stöd än 8 och 10-tummarna.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar