Annons

Superzoom

Produkter
(logga in för att koppla)

D76

Aktiv medlem
Hej!
Satt och bläddrade i tidningen FOTO häromdagen och fick se en annons från Tamron (tror jag) om ett 28-300mm objektiv för knappt femtusen av rikets daler. Min fråga är: Hur bra är ett sådant extremt objektiv egentligen och är det prisvärt. Det är ju onekligen ganska praktiskt (i alla fall för mig som nybörjare) att endast använda ett objektiv för (nästan) all fotografering.
 
-MoE- skrev:
Hej!
Satt och bläddrade i tidningen FOTO häromdagen och fick se en annons från Tamron (tror jag) om ett 28-300mm objektiv för knappt femtusen av rikets daler. Min fråga är: Hur bra är ett sådant extremt objektiv egentligen och är det prisvärt. Det är ju onekligen ganska praktiskt (i alla fall för mig som nybörjare) att endast använda ett objektiv för (nästan) all fotografering.

Jag har ett sådant, jag anser att det är suveränt för det priset
 
Visst är det praktiskt men du har följande skillnader mot fasta brännvidder eller mycket bra zoomar med mindre omfång.
1. Sämre ljusstyrka
2. Mer distortion (böjda linjer)
3. Mer vignettering (mörkt i hörnen)
4. Sämre skärpa
5. Mer känslig för motljus och ströljus
 
Jag håller med Objernulf och kan lägga till:

6. Super-plastigt. Känn på ett får du se.
7. Väldigt kort slag mellan 28-300mm, typ ett kvarts varv. Svårt att zooma noggrant.
8. pga att de glappiga, plastiga rören måste ut ganska långt när man zoomar går ringen tungt och ojämnt. Inget skönt flyt i ringen alls.
9. Ganska mycket pengar för så mycket plast tycker jag.

Fördelen är väl att det är en zoom...typ...
 
Jag har ett och anser det som mycket bra och kompakt. Negativt är att det vinjetterar vid de kortaste brännvidderna. Positivt är att det är lätt, snabbt och har en låsknapp då röret är infällt. (Se min recension)
 
Piratgluggar är piratgluggar oavsett om de så heter Tokina, Sigma eller Tamron. Min erfarenhet av dessa pirater jämfört med originaloptiken i motsvarande klass är att tom Nikons plastgluggar känns mer solida.

Så stort omfång i en zoom gör att du garanterat får kompromissa i de faktorer som redan tidigare omtalats.

Om jag får komma med en rekommendation så köp hellre en kortare zoom (Om du har Nikonsystemet är Nikkor 28-105 f3,5-4,5 D ett väldigt bra allmänobjektiv utanför proffsklassen som många kan rekommendera (undvik piratversionerna!!)). Till detta kan du kanske senare skaffa en fast 300 eller vad du nu kan tänkas behöva.

Gå till riktiga fotohandlare och känn på de olika objektiven, lyssna inte på säljaren utan bilda din egen uppfattning.
 
Fördelen förutom priset är väl just att du kan ta den där bilden på långt avstånd som inte blivit bra med en mindre zoom eller kanske helt uteblivit med ett kort fast objektiv.
Skärpan lär nog bli bättre med ett Tamronobjektiv där 300 mm passar perfekt än ett t.ex 28-105 objektiv med bättre skärpa och känsla. (Objektet måste förstoras och "förlorar" skärpa).

Nybörjare som du är kan du gott köpa objektivet, särskilt eftersom du känner för det. Efter ett år eller så när du är duktig nog för att satsa mer pengar på resutlatet vet du mer om vad du behöver och hur du brukar fota. Då kan du säkert sälja objektivet till halva priset om du tagit hand om det.
 
Du kanske också kan leta bland begagnade "bättre" gluggar för motsvarande peng... Du borde få mera glugg per krona på det sättet.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.