Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

superzoom

Produkter
(logga in för att koppla)

Kirshim

Aktiv medlem
Skulle vilja komplettera min objektivsamling med en superzoom att ha med sig när man inte kan ta hela kameraväskan på ryggen

Sitter och velar lite mellan
Canon EF-S 18-200/3.5-5.6 IS
Sigma AF 18-200/3,5-6,3 DC OS till Canon AF

Vad är det för fördelar med den ena jämfört med den andra, tittar man på beteckningarna så är det ju egentligen identiska värden. Är detta dom superzoomar jag borde fundera på eller finns det någon annan som ni anser är klart bättre?

Hur står dessa två sig mot mit kit-objektiv 18-55 IS som följde med min Canon 550D i kvalitet?
Är väl framför allt detta objektiv som kommer få stryka på foten för ett ev nyinköp så därav önskan av jämförelse.

MVH

Kirshim

Har en Tamron 28-300mm som sitter på som det Du säger och jag är helnöjd med den, lagom mycket vidvinkel för allt utom trånga inomhus skott, och tillräckligt med tele för att fånga även djur och annat på lite avstånd i naturen.

Velade mellan det och någon av de 18-200 Du nämner men för mig var det för lite tele då jag härjar ofta i terrränglådan och ute i kusten, så jag tycker du ska välja utifrån det istället för vilket av de två Du ska ha för där lär Du inte märka någon större skillnad i bildkvalitet.
Men attans vad bra det kan vara med 100mm extra om en fin fågel dyker upp på lite avstånd, så mitt tips blir om Du som jag har behov av tele välj tamron 28-300mm istället för något av de 18-200mm Du länkar till!

Sitter och velar lite mellan
Canon EF-S 18-200/3.5-5.6 IS
Sigma AF 18-200/3,5-6,3 DC OS till Canon AF

Vad är det för fördelar med den ena jämfört med den andra

Jag har inte använt någon av dem, men jag läste på lite om dem för några veckor sedan och om jag inte minns fel verkar konsensus vara att båda är okej, men att Canons är märkbart bättre än Sigmas. Då pratar vi i första hand om skärpa. Canons är ju också dyrare, så det är väl som vanligt.

Till din kamera garanterar väl inte Canon att AF skall fungera perfekt med objektiv med sämre ljusstyrka än f/5,6. Sigmat är ju på f/6,3. Så kanske fungerar AF lite bättre på 200 mm med Canonobjektivet. Nån som har provat båda får väl rätta mig om jag har fel.

Olle

Till din kamera garanterar väl inte Canon att AF skall fungera perfekt med objektiv med sämre ljusstyrka än f/5,6. Sigmat är ju på f/6,3.
Nja, på Canons kameror (utom 1D-serien) stängs AF av om objektivet rapporterar en största möjliga bländare som är mindre än f/5,6. Största bländaren på båda zoomarna är ju f/3,5 så det ska inte vara något problem.

Att största bländaren på längsta brännvidden är f/5,6 på den ena och f/6,3 tror jag inte har någon större praktisk betydelse. Det är ju bara ett tredjedels steg.

någon som vet hur dessa står sig mot kit-objektivet som följde med kameran?
Vet att superzoomarna ofta sågas i bildkvalitet i tester men vet dock inte vad man då jämför med.

tänkte då både påbildkvalitet och användarvänlighet/känsla...

någon som vet hur dessa står sig mot kit-objektivet som följde med kameran?
Vet att superzoomarna ofta sågas i bildkvalitet i tester men vet dock inte vad man då jämför med.

tänkte då både påbildkvalitet och användarvänlighet/känsla...

Hade från början kit zoomar som följde med ett Pentax 18-55 och ett Samsuung 50-200 och de funkade OK men nuvarande Tamron 28-300 Superzoomen slår båda i alla avseenden fast i samma objektiv så jag slipper byta hela tiden och har mera tele när jag behöver det.

Mitt tips är att klappa till och skaffa ett sånt så lär Du inte bli besviken på varken, bildkvalitet, känsla elelr användarvänlighet!

Hade från början kit zoomar som följde med ett Pentax 18-55 och ett Samsuung 50-200 och de funkade OK men nuvarande Tamron 28-300 Superzoomen slår båda i alla avseenden fast i samma objektiv...
Utom kanske på brännvidder mellan 18 och 28 mm?

;-)

En smula off topic: någon som vet om Nikons kameror gör något liknande?
Vad jag förstår har inte Nikon en liknande gräns där AF slås av. Däremot är det säkert så att AF fungerar sämre även på en Nikonkamera när största bländare är f/8 eller f/11.

Nja, på Canons kameror (utom 1D-serien) stängs AF av om objektivet rapporterar en största möjliga bländare som är mindre än f/5,6. Största bländaren på båda zoomarna är ju f/3,5 så det ska inte vara något problem.

Jo, men det är det väl? Om man ställer in Sigmaobjektivet på ,ax brännvidd, så är väl max bländare 6.3? Det är väl vid vald brännvidd AF-systemetet behöver ljus, inte vid någon annan brännvidd?

Brasklapp: jag vet inte exakt hur Canons AF-system fungerar.

Per.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar