Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Superzoom tips!

Produkter
(logga in för att koppla)

dannekarlsson

Aktiv medlem
Har letat ett tag efter ett superzoomobjektiv till min sony a200, men det är en himla djungel att försöka hitta något.. Jag har en budget som absolut inte får överstiga 5000kr. Jag har funderar över dessa:

Sigma AF 70-300/4-5.6 DG APO Zoom Macro

Tamron AF 18-250/3,5-6,3 XR Di II

Sony AF 55-200/4-5,6

Sigma AF 18-200/3,5-6,3 DC

Gamla Minolta 70-210 "beercan"

Har någon erfarenhet av dessa objektiv, och kan rekommendera något av dem, eller tips på något som kan vara bättre inom den givna budgeten?

Tacksam för svar!

Jag skulle vilja puffa ( än en gång ) för ett som Du inte listat; Minolta AF xi 35-200 mm f/4,5-5,6. De enda två svaheter jag ser är

• inget vidvinkel alls ( 35x1,5=53 mm på APS-C )
• lite ljussvagt.

Däremot finns det tre fördelar som uppväger

• tokbilligt - under SEK1.000 på eBay
• väldigt bra optiska prestanda
• motorzoom med nära nog proportionaldrift.

Jag har två stycken, varav ett utlånat. Det har uppmärksammats av bl.a. Gary Friedman som ett av fem "bargain lenses" från analogtiden.

sen så är ju bara två av de du räknar upp superzoom.

Tamron AF 18-250/3,5-6,3 XR Di II
och
Sigma AF 18-200/3,5-6,3 DC

Komplettera med Sigma AF 18-50/2,8 Macro EX DC så är Du ordentligt igång. Du kan hitta det för 3500:- hos Hegetorns och tre hundralappar till hos Scandinavian. Finns hos många andra handlare oxkså, men detta var de två priser jag kollade.

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto