Jag talar för mig själv, men tror mig ha hyffsat rätt =)
En superzoom som tex sigma 18-200 ger inte så mycket bättre skärpa, men kameran bakom ger dig mer flexibilitet. Vid bra väder så gav min gammla canon a80 min 350d en rejäl match när den hade ideala förhållanden. men annars så får den stryk varje gång. Även med en superzoom skulle jag tro.
Om man bara ska ha en superzoom till sin systemkamera, så bör man nog köpa en S3is istället, men om man vill ha mångsidighet vid resor, och använder bättre gluggar vid fotning då man kan släpa mer utrustning, då är en superzoom ett bra alternativ.
Det är så jag tänker iaf.
Jag har beställt ett sigma 18-200 och det kommer vara med mig när jag vandrar och åker skidor. då orkar jag bara inte ha en 20 liter större ryggsäck än jag skulle haft normalt sett.
EDIT: Efter att ha kollat på testbilder från S3is, så kan jag bara säga:brusigt som sjutton.. blir det så dåliga bilder med 18-200, då åker det i retur direkt. väldigt tydlig färgspridning med.. Nej, det borde man nästan kunna räkna ut att det är svårt att tillverka i den storleken till det priset.