Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Superzoom-kamera för fågelfoto

Produkter
(logga in för att koppla)

landen

Aktiv medlem
Är ute efter en hyfsat kompakt kamera för att fota fåglar.

Har idag en Panasonic DMC-TZ60 med 30x zoom, denna fungerar ok men skulle helst vilja komma närmre och gärna ha lite bättre bildkvalité.

Har kikat på Nikon Coolpix P610 runt 3200kr , men osäker om den egentligen ger så mycket bättre bildkvalité?
http://www.nikon.se/sv_SE/product/d...w22x5HX78WccmhCG2QA3Ro_Vz4SXyCbmQiBoC5orw_wcB

Andra alternativ är Panasonic FZ200 som gått ner i pris, men fortfarande lika liten sensor som TZ60, kommer glaset i denna göra bilderna bättre, eller är sensorn begränsningen?
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=FZ200

Finns det andra alternativ med 1" sensor eller större som ej är systemkameror?
 
Canon G3x lär ge bäst bildkvalitet vid motsv 600mm av alla "kompakter". Beakta dock priset och att tillbehörssökaren är rätt dyr. Beroende på fotostilen man själv har kan 600mm utan sökare bli svårt.

Ett annat alternativ är en m43 kamera (finns rätt billigt beg - t ex Panasonic G5, G6 eller GH3 eller Olympus EM1 eller 5 eller 10) och Panasonic 100-300 som blir motsv 200-600mm och en sensor som är minst dubbelt så stor som 1".

Man kan även överväga en beg Fuji X-S1 med 2/3" sensor (dubbelt så stor som 1/2,3" sensorn i din befintliga kompakt) och motsv 600mm tele för ca 2000-2500:- beg.
 
Är ute efter en hyfsat kompakt kamera för att fota fåglar.

Har idag en Panasonic DMC-TZ60 med 30x zoom, denna fungerar ok men skulle helst vilja komma närmre och gärna ha lite bättre bildkvalité.
Vill man komma ännu närmare än motsvarande 750 mm undrar jag om man inte ska fundera på digiscoping, alltså att ta bilder genom en tubkikare med en kompaktkamera och adapter. Då kan man ju välja en riktigt bra kompakt trots att den inte har stort zoomomfång (t ex Canon G7x) och en så bra tubkikare som man anser sig ha råd med.
 
Inte heller billigt

Fast det blir inte heller billigt eftersom en väl begagnad tub av bra kvalitet kostar åtminstone 7-8 lax. Att använda billigare tubkikare (under 8-10 lax nya) ger inget som kan liknas vid ett skarpt fotografi oavsett kamera.
 
Är ute efter en hyfsat kompakt kamera för att fota fåglar.

Har idag en Panasonic DMC-TZ60 med 30x zoom, denna fungerar ok men skulle helst vilja komma närmre och gärna ha lite bättre bildkvalité.

Har kikat på Nikon Coolpix P610 runt 3200kr , men osäker om den egentligen ger så mycket bättre bildkvalité?
http://www.nikon.se/sv_SE/product/d...w22x5HX78WccmhCG2QA3Ro_Vz4SXyCbmQiBoC5orw_wcB

Andra alternativ är Panasonic FZ200 som gått ner i pris, men fortfarande lika liten sensor som TZ60, kommer glaset i denna göra bilderna bättre, eller är sensorn begränsningen?
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=FZ200

Finns det andra alternativ med 1" sensor eller större som ej är systemkameror?


Titta på den här: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=cpp900. Den har blivit populär bland många fågelskådare och ger godtagbart resultat. Dock liten sensor.
 
Tack för tipsen, om man ska se till bildkvalité, hur mycket kan den "större" optiken påverka på till exempel Panasonic FZ200 och Nikon Coolpix P900, jämfört med en mindre kamera likt TZ60.

Är det marginellt pga av alla har lika "liten" sensor?
 
Jag har testat ett antal s.k superzoom. Bäst hittills bildkvalitetsmässigt är Panasonic FZ 1000. Canon G3X når längre men de extra 200 mm ger en viss försämring. Dessutom är FZ 1000 överlägsen i AF ronden och har en finfin framerate (bild/sek).
 
Jag har testat ett antal s.k superzoom. Bäst hittills bildkvalitetsmässigt är Panasonic FZ 1000. Canon G3X når längre men de extra 200 mm ger en viss försämring. Dessutom är FZ 1000 överlägsen i AF ronden och har en finfin framerate (bild/sek).

Tyvärr bara 16x zoom, skulle gärna vilja ha högre än den jag har nu som har 30x zoom, men gärna ha bättre kvalité på bilderna.
 
Tack för tipsen, om man ska se till bildkvalité, hur mycket kan den "större" optiken påverka på till exempel Panasonic FZ200 och Nikon Coolpix P900, jämfört med en mindre kamera likt TZ60.

Är det marginellt pga av alla har lika "liten" sensor?

FZ200 Har ett större objektiv p g a ljusstyrkan mmedan Nikon P900 har det p g a längre maximal brännvidd. Möjligen är skärpan på 600mm bättre med FZ200 p g a bättre kvalitet. Men sensorn sätter tydliga gränser och den är lika stor i samtliga dessa fall. Att gå upp i sensorstorlek tjänar man mer på. Tänk på att pixelskärpan lär bli högre på t ex G3X p g a mindre behov av brusreducering även på basISO. Däremot är räckvidd A och O är Nikon P900 oslsgbar men skillnaden mot en ksmera med max brännvidd på 1500mm är msrginell även om zoomomfånget utryckt i x gånger zoom blir stor.
 
Fågelfoto med bra resultat...nja...då snackar vi systemkamera med mycket dyra objektiv.
Men min definition på bra resultat kan ju skilja sig mycket från TS krav.

Med vänlig hälsning Kent
 
Ok, men då får jag tumma på kvalité helt enkelt. Bättre att fånga motivet än att inte kunna zooma in tillräckligt långt. Systemkamera med motsvarande objektiv blir helt enkelt för dyrt. Ändå lite underligt att det inte gjorts en långzoom med 1" sensor likt RX100-serien.

Jag tar en titt på Nikon P900 imorgon i butik.

Ingen som har koll på Sonys motsvarigheter, de verkar ju ha väldigt många i det segmentet.

Andra uppenbara jag borde kolla på med prio över 30x zoom, så bra kvalité som möjligt i segmentet.
 
I o f s torde en beg Panasonic G6 (ofta i kit med 14-42) beg gå loss på max 3000:- och Panasonic 100-300 beg för ytterligare 3500:-. Då når man motsv 600mm med en 4/3 sensor (dubbla ytan mot 1") för 6500:-. Man kan beskära till motsv 900mm och ändå ha rätt dugliga 8mp kvar (sensorn har 16mp).

Jag vet att man aldrig får nog med tele för fågel. Kolla bara att P900 hänger med i fokushastigheten för dina behov.

Och nej, Sony har ingen superzoomkompakt som ger en avgörande fördel mot de som diskuterats. Hx400v når väl 1200mm eller lite mer för en billigare peng än Nikon P900 men eftersom Nikonzoomen går till 2000mm lär den vara skarpare vid motsv telebrännvidd än Sonyn då zoomarna alltid är svagast vid maxtele och Nikon når längre.
 
Billigast

Skulle tro att det billigaste du kan komma undan med om man ser till kvalitet per krona, skärpa, bilder/sek, AF-förmåga och förstoring är en beggad Canon 7D och en beggad 400/5,6 (ca 10 -11 lax). Kan inte se något annat som kommer i närheten ens.
 
Tyvärr bara 16x zoom, skulle gärna vilja ha högre än den jag har nu som har 30x zoom, men gärna ha bättre kvalité på bilderna.

Där har du i ett nötskal problemet :)

Vill du ha märkbart bättre kvalitet på bilderna behöver du gå upp i sensorstorlek. Varför det är så kan vi diskutera en annan gång, men det är ett faktum som är svårt att komma runt.

FZ1000 har motsvarande 400 mm brännvidd i långa änden mot 720 mm i din TZ-60. Men, de siffrorna är på ett sätt lite bedrägliga. FZ1000 har nästan fyra gånger större sensoryta än din TZ-60 vilket ger märkbart bättre bildkvalitet. Förmodligen så mycket bättre att om du tar en bild av en fågel på säg 50 meters håll med bägge kamerorna skulle du troligen få en något bättre bildkvalitet med FZ1000 trots att du tvingas beskära mer (för att kompensera för skillnaden i bildvinkel).

Om för ett ögonblick struntar i saker som budget, storlek, vikten att släpa på och allt sådant och slänger in till exempel en Canon Eos 7D Mk2 med, tja, en 70-200/4 i jämförelsen så ger den en ännu vidare bildvinkel än FZ1000 (som 300 mm med samma typ av ekvivalent som 400 mm hos FZ1000 och 720 mm i din TZ-60). Men jag kan lova dig att tack vare att den sensorn har nästan tre gånger större yta än FZ1000, och ungefär elva gånger större sensor än din TZ-60 så kommer du - trots den sämre bildvinkeln - få bättre bilder av den där fågel på 50 meters håll. Och sätter du sedan på t.ex. en Tamron 150-600 (en prisvärd men med dagens mått mätt inte så fantastisk telezoom) på en Eos 7D så får du både bättre bildvinkel och en otroligt mycket bättre bildkvalitet än med din TZ-60. Men också ett både dyrare och rejält mycket klumpigare paket. Men bara för att ge en jämförelse.

Det går att få fina fågelbilder med kompakter, jag har själv fått riktigt bra bilder både med Canon SX60 och Nikon P900 som har lika stora (eller snarare små) sensorer som din TZ-60. Men hade jag vid samma tillfällen haft med mig en FZ1000 eller en G3X (som jag tycker ger mycket bra bilder med tele, verkar som jag och signatur Ellery Sneed har fått lite olika resultat där) så hade jag fått bättre bilder, mycket tack vare att de bägge har en mycket större sensorn än TZ-60, SX60 eller P900.

Vad är då min poäng?

Jo, att givetvis spelar omfånget och maximala brännvidden på objektivet en stor roll, men jag vill framhålla att det gör också sensorstorleken. Så till exempel en FZ1000 kan alltså ge bättre fågelbilder än en TZ-60 trots ett kortare objektiv. Man kan alltså inte enbart kan titta på brännviddssiffrorna (zoomomfånget) utan måste väga in vilken sensor som sitter bakom optiken också. Tyvärr är i slutändan fågelfoto lite av en materialsport där det är mycket enklare att få bra bilder ju större budget man har och ju större och tyngre grejer man är beredd att bära runt på.
 
Tackar för ett utförligt svar! Är med på att man kan beskära mer, men samtidigt så kommer man ju inte kunna se motivet fullt ut då, gillar ändå att kunna komponera bilden i kameran.

Angående systemkamera.
Både storleken vikten och handhavandet av ett sånt system går tyvärr bort. Ska helst komma under 1kg totalt.
Samt pris max 6000kr.

Om man ändå ska anta att bildkvalitén är vad den är på 1/2,3" så kikar jag på Canon SX60 nu.
Jag tycker ändå testbilderna är klart godkända för mina behov.

Detta på 1365mm http://www.cyberphoto.se/bildexempel/sx60hs/IMG_0022.JPG

Den ligger bra prismässigt med.

Får känna på den med imorgon.
 
Ok nu har jag vart och tittat på lite olika alternativ, det som slog mig va hur stor skillnad det är i storlek på dessa superzoom-kompakter där skillnaden på Nikon P610 och CanonSX60 är väldigt stor.

Hur som så har jag svängt och lutar nu åt en Nikon systemkamera D5200 + ett Sigma 150-500 f5-6,3 vilken då skulle ge runt 800 mm iom DX-sensor. Alltså något längre än min kompakt idag, samt med väldigt mycket bättre bildkvalité.

Får helt enkelt släpa med det tyngre systemet när jag vill ha bra bilder och kompakten när jag vill vara mobil.
 
Man kan köpa föregående modell Sigma 150-500 för ca 4000:- beg och ett nyare Nikonhus t ex D7100 för ca 3500:- beg (eller en 5X00 ännu billigare) och då blir det inte mycket över budget.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.