Annons

Supertele eller teleconverter?

Produkter
(logga in för att koppla)

Foto-Ante

Aktiv medlem
Mitt drömtele finns inte: Canon EF 70-500/2,8L USM á 15.000 SEK. Alltså gäller det att hitta ett bästa alternativ. En kompis skall köpa i USA åt mig, och jag funderar på dessa i samma prisklass:

1. EF 70-200/2,8L USM + Ext 1,4 eller 2,0
Detta alternativ lutar jag mest åt. Ljus o fin sökare och bra till porträtt också. Med Extender 1,4 alt 2,0 får jag 280/400 mm tele men mindre bländare. Det som jag undrar är hur blir den optiska kvaliten m extender? någon annan nackdel/fördel.

2. EF 200/2,8L USM + Ext 1,4 och 2,0
Borde väl ge bättre optisk kvalitet? Dessutom lättare optik. Ändå känns zoom som mer praktiskt?

3. EF 100-400/4,5-5,6L IS USM
Anledningen till att detta inte är favorit är oförmågan att frilägga bakgrunden med bländaren. Kanske har jag fel? Annars finfint m IS

Idag har jag bara ett 28-105/3,5-4,5 USM, och jag använder sällan större bländare än 8 pga skärpan.

Har någon praktisk erfarenhet och ett bra råd hur jag skall välja? Jag fotar hitils mest människor och stadsmiljöer. Använder mest Fuji Reala eller T-max 100/400. Ibland Velvia.
 
I ditt fall som tänker fotografera människor och stadsmiljöer är antagligen det första alternativet det bästa. Klart det mest praktiska iallafall.

När det gäller extenders så blir det bara marginellt sämre skärpa med 1.4x och något mer med 2x. Detta beror förstås på hur bra extendern är. Problemet kan vara att man istället tappar ljusstyrka; för 1,4x tappar du 1 steg medan du tappar 2 för 2x extendern. Beroende på vad man ska fotografera för motiv så kan det vara mer eller mindre fördelaktigt att använda extenders. Ett ljusstarkt objektiv från början är ju inte fel..


/Jonas
 
Håller med Jonas här, 70-200 för människor. För natur skulle jag välja 100-400. Den fasta 200/2.8 är lite för begränsad för spontana porträtt, den blir lätt för lång när folk kommer närmre och personligen tycker jag inte om det platta perspektivet man får av en så lång porträttlins (har en Nikon 180/2.8 själv).

Om jag vore du skulle jag fundera starkt på om nya 70-200IS fick plats i budgeten. Vore perfekt för handhållen människofotografering! Köps den i USA får du dessutom antagligen tillbaka pengarna när/om du säljer den begagnad i Sverige.

Här är ett test på 70-200 med 2x och 100-400. Jag skulle tro att du blir lyckligare med en 1.4x än en 2x konverter.

http://www.luminous-landscape.com/reviews/lenses/400v400.shtml

/Martin
 
eller om du vill ha en superzoom som inte går av för hackor är ju EF 35-350 4-5,6L ett alternativ. (lite osäker om det är de bländarna men någonstans där är det) Den har ju fått bra betyg och enda nackdelen är väl att den saknar IS.
 
Mitt recept:

EF 28-70/2,8L USM till allmän fotografering, människor och porträtt. Det blir bättre bilder om man kommer närmare. Superskarpt och låg distortion. Jag tar 80 procent av mina bilder med detta objektiv.

EF 70-200/2,8L USM till sport och natur med en 1,4x konverter. Då har man både ljusstyrka och flexibilitet. IS behövs inte till sport.

Sedan kan man ju alltid krydda med en 85/1,8 eller 100/2,0 för snygga porträtt. 70-200:an är ingen vidare trevlig porträttglugg om man vill få förtroende hos modellen.
 
Bländare 5,6 blurrar till bakgrunden riktigt bra på 400mm. Att separera motivet är klart möjligt. Större problem på 100mm.

/Pontus
 
Tack för länken Martin. Den var väldigt intressant! Efter att kollat igenom den verkar det väl bäst att undvika 2x extendern. Med 1,4x blir brännvidden 280mm med 70-200-objektivet. Det känns ändå som jag vill ha längre brännvidd....hmm
 
2x konvertern är väldigt bra för att vara konverter men givetvis blir det en viss försämring. Slutresultatet beror ju också på hur skarpt objektivet är. Det blir bättre med en 200/2,8 än en 70-200/2,8 så klart.

Ska du plåta mycket tele är det kanske idé att leta efter begagnade 400/5,6 eller 300/4 som finns för rimliga pengar och kanske kombinera med konverter.och någon annan glugg, kanske 135/2 eller 70-200:an. Såg nyligen en 300/4 för 6000.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.