Annons

Supermakro

Produkter
(logga in för att koppla)
Ni som kör med bakåtvända objektiv, vad får ni för arbetsavstånd? När jag provar så blir det bara mellan 3-10mm, beroende på förstoringsgrad. Funkar det bättre för er?

Ja, det är ungefär vad jag får också. Jag upplever att det blir mindre arbetsavstånd ju större förstoring

Om man vill slippa allt trams kan man ju köpa en Canon MP-E65/2,8 1-5x istället och få bättre arbetsavstånd. Minolta hade en liknande (Minolta - AF 3x-1x 1.7-2.8 Macro) men den är as-svår att få tag i och brukar ligga på samma pris ungefär (c:a 10 - 15 tusen)
Jag vet att tråden ligger i "pentax" men jag tror inte det finns något liknande för detta i pentax sortiment, då blir det nog bälg.
Om man är riktigt seriös med "supermakro" så kan man väl hitta en begagnad canonkamera billigt och sedan köpa MP-E65.
Om man skall fuska så är väl ett 24 bakvänt på ett 100 ett alternativ. Det blir ju 4 ggr (förstorat/förminskat till 6ggr på apc) Jag har inte testat själv, men jag jagar ett 24, så jag kan återkomma. Om någon har en bild på bakvänt 24 på 100 eller lknande så kan ni ju skicka upp ett exempel :)

//Björn

Bifogar några exempel på kulspetspennan. Första bilden skala 1:1 med 90 mm macro. Den andra med 200 mm + bakvänt 28 mm (borde bli skala 7,1:1).

//Lars

Bilagor

• _IGP4116.jpg
    _IGP4116.jpg
    21 KB · Visningar: 325
  • _IGP4127.jpg
    _IGP4127.jpg
    21.9 KB · Visningar: 320
Ser riktigt bra ut. Är det ditt SMC-M 200 f/4 du använt? Jag kör sony/minolta, och 200 är otroligt svårt att hitta. Finns typ en 2,8 som ligger på c:a 8-10 tusen, men det är allt.

Jo, det är SMC-M 200 f/4 jag använt. Jag höll bara 28:an mot 200:an i handen. 28:an passar rätt bra och "glider" in i motljusskyddet på 200:an så det går att hålla rätt stadigt ändå.

//Lars

Verkar intressant så jag var tvungen att prova.
Men inte behöver man krångla till det. Uppfattar att det egentligen var ganska enkelt, men jag har väl missat poängen antar jag.
lma

Bilagor

• div 061 (kopia).jpg
    div 061 (kopia).jpg
    9 KB · Visningar: 313
Jag testade med mitt 80-200 och bara höll 50 mm framför och det funkade faktisk. Har beställt lite ringar nu så jag kan koppla ihop och testa ordentligt. Objektivet har en närgräns på 1,8 m med det verkade inte spela någon roll.
Ekipaget väger då åter igen c:a 2 kg vilket ju inte blir så smidigt... :)

Verkar intressant så jag var tvungen att prova.
Men inte behöver man krångla till det. Uppfattar att det egentligen var ganska enkelt, men jag har väl missat poängen antar jag.
lma

Jag antar att din securitas-pin var lite mer stillsam än t ex en myra? ;-)
Skämt och sido...
Om man eftersträvar bildkvalitet så finns det mycket att tänka på, men skippar man det tekniska och inte har sådana "perversioner" som jag så behöver det inte vara så klurigt. Ett exempel är ju ett bakvänt 18-55 (eller liknande kit-optik) direkt på kamerahuset. Jag har sett bra resultat med endast detta, och en sådan ring kostar väl 150 spänn...

//Björn

Nja, bra skulle jag nog inte säga. Ganska mycket överstrålning och inte så skarpt som man skulle vilja. Bilden är tagen med den inbyggda blixten och på fri hand, så det kan vara lite skakningsoskärpa med den höga förstoringen. Ska försöka testa med stativ och bättre belysning när jag får tid.

100% crop och något skärpt.

//Lars

Bilagor

• _IGP4127crop.jpg
    _IGP4127crop.jpg
    29.8 KB · Visningar: 544
Jag tog ett par testbilder med 200 och bakvänt 50. Extremt svårfokuserat, praktiskt taget omöjligt att handhålla (eller så är jag darrig på handen). Utsnittet är 100%

Bilagor

• DSC02209.jpg
    DSC02209.jpg
    6.9 KB · Visningar: 486
  • DSC02209-100crop.jpg
    DSC02209-100crop.jpg
    18.1 KB · Visningar: 490
  • DSC02210.jpg
    DSC02210.jpg
    8.3 KB · Visningar: 489
  • DSC02210-100crop.jpg
    DSC02210-100crop.jpg
    91.4 KB · Visningar: 502
Optik för macro

Hej.
Söker även jag ide'er för macrobilder. En objektivtyp från Zeiss deras Luminar känns spännande. Men var hittar man den. Är mera som microskop-
optik för bälg och priset?. Lättast är att titta på ide'n är att i googles skriva zeiss luminar. Finns en bild med hemsida luciolepri.it under. Klicka på bilden så öppnas vad vi nyfikna är ute efter. Optiken sitter på en Canon med Nikonbälg.

Den köpte jag från Kina billigt.
http://www.linkdelight.com/index.ph...-Ballhead-For-Two/Detailed-product-flyer.html

Det går inte att göra en själv billigare. Den har platta undertill plus två små ställbara stativhuvuden med blixtkoppling. Blixtplattan går att skruva av och då han man vanligt standardfäste under. Jag skruvar fast lampskärmen med blixtadaptern.
Armarna klarar inte av större blixtar (jag har sonys största och den funkade inte) men mindre ttl eller slavblixtar funkar kanon.

//Björn

Den köpte jag från Kina billigt.
http://www.linkdelight.com/index.ph...-Ballhead-For-Two/Detailed-product-flyer.html

Det går inte att göra en själv billigare. Den har platta undertill plus två små ställbara stativhuvuden med blixtkoppling. Blixtplattan går att skruva av och då han man vanligt standardfäste under. Jag skruvar fast lampskärmen med blixtadaptern.
Armarna klarar inte av större blixtar (jag har sonys största och den funkade inte) men mindre ttl eller slavblixtar funkar kanon.

//Björn

Hej
Du undrade över uträkning på avbildningsskala. I min bok från 1964 " allt om närbildsfoto" av Otto Croy. Finns ser det ut som hos L-foto i Vavsbro, Mycket beg av analogt. www.l-foto.se
Följade formler finns i boken.
1. B/G B=bildstorlek, G=föremålsstorlek
2. b/g b=bildvidd/utdrag, g=föremålsavstånd, se blädarplanet som delning
3. b-f/f f=brännvidden
4. b/f-1
Om 2:n. g är avståndet från motivet till bländaren, b från bländaren till negativet. Allt från denna bok, Finns den kvar köp den, formelsamlingen är större plus allt annat. Bl.a all information om bilderna tagning.

Det var längesen det skrevs något här. Jag tog mig på att göra en lite jämförelsesida där jag testat olika tekniker. Hoppas det kan vara till glädje för någon.

http://www.deslyxi.se/supermakro.html

Har ni några rättningar eller liknande så tas det glatt emot :)

//Björn

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar