Annons

Supermakro

Produkter
(logga in för att koppla)

icehacker

Aktiv medlem
Behöver lite råd då jag vill ta min makrofotografering ytterligare ett steg. Har i dagsläget ett Tamron SP 90mm som jag är nöjd med. Även mitt Pentax 55-300mm med x2 konverter funkar som närbild/makro.
Mellanringar har införskaffats.
Men jag vill komma ännu närmare, riktigt riktigt nära.
Läst en del diskusitoner om omvända linser men hur tusan funkar det? var får man så ifall tag på grejer till detta? (Gamla Pentaxlinser finns ju här på beg.sidan alt.tredera) men resten?

Tacksam för svar/hjälp.

Omvända linser innebär en kameraadapter där man skruvar in objektivet via filtergängan, så objektivet blir därför "bak och fram". Givetvis förlorar man genom detta all form av informationskoppling mellan objektivet och kameran.
Det finns en variant på detta där man kopplar ihop två objektiv - via respektive objektivs filtergänga.

För mer information om närbildsalternativ rekommenderar jag:
http://www.photax.se/meny09/index09/indx09_narbild.htm

Montera först ringarna på huset, sen din x2-konverter och sist ditt tamron 90. Då har du ca 3,5:1 i förstoring och det räcker väldigt långt, jag lovar. För att få skarpa resultat så använd blixt, och då helst lite snett ifrån sidan. Med två blixtar från vardera hållet så blir det ännu bättre.

Vill du komma riktigt nära skall du montera ihop två objektiv. Ett kortare som du sätter bakochfram på ett längre. Det finns speciella ringar med två filtergängor för ändamålet. Jag satte en gång ett 50mm bakfram på ett 400, det gav en förstoring på typ 8 ggr på filmen !!!! Fotade Scalarerom. Det blir mörkt som i en garderob, och obefintligt skärpedjup förtås, men det funkar. Jag har aldrig testat med riktigt bra objektiv, superstabilt stativ etc, men det borde kunna bli riktigt bra. Man behöver ju inte överdriva som jag gjorde, men att sätta 50mm på 100mm t.ex., eller kanske ett bakvänt 28 framför din 90mm?

photax http://www.photax.se/ har kopplingsringar för 225 SEK.

Behöver lite råd då jag vill ta min makrofotografering ytterligare ett steg. Har i dagsläget ett Tamron SP 90mm som jag är nöjd med. Även mitt Pentax 55-300mm med x2 konverter funkar som närbild/makro.
Mellanringar har införskaffats.
Men jag vill komma ännu närmare, riktigt riktigt nära.
Läst en del diskusitoner om omvända linser men hur tusan funkar det? var får man så ifall tag på grejer till detta? (Gamla Pentaxlinser finns ju här på beg.sidan alt.tredera) men resten?

Tacksam för svar/hjälp.

Det du behöver är Adapterring Koppling, och förmodligen Step Down - ringar eller Step Up - ringar. Detta finns att köpa på http://www.kaffebrus.com och kommer kosta ca 200 skulle jag tro.

Bilderna jag tagit som exempel är taget med Nikkor 105 Micro med ett bakvänt Nikkor 50 och är helt oskurna endast förminskade för att få platts på denna sida.

Bilagor

• Nikkor 105 Micro.jpg
    Nikkor 105 Micro.jpg
    16.3 KB · Visningar: 1,169
  • Nikkor 105 Micro + omvänt Nikkor 50.jpg
    Nikkor 105 Micro + omvänt Nikkor 50.jpg
    16.7 KB · Visningar: 1,174
Wow! vilket gensvar! Tack alla ni som svarat och hjälpt mig på traven. Jag ska ta till mig all information och begrunda den.
Nu har jag alternativ och information att genomföra min lilla dröm.Tack än en gång.

När det gäller Pentax så borde det gå att få tag på en begagnad bälglösning.
Antingen köpa eller låna/hyra för en inte alltför dyr peng.

Jag har testat en hel del på sistone så jag tänkte dela med mig lite av vad jag kommit fram till.

Jag ville som du komma ännu närmre än vad jag kunde med mitt 100-macro. Till alla som funderar på macro och som ännu inte köpt objektiv så kan jag starkt rekommendera ett 180mm istället för de kortare på grund av arbetsavståndet. Man har också större möjlighet att få bra kvalite med större avbildning genom att använda mellanringar. Det bästa resultatet hittils är ett 50-1,4 bakvänt på 100mm macro vilket ger 2ggr avbildning (på FF) på dx/apc osv så borde det bli c:a 3ggr (100*1,5/50)
Fjärilen är tagen med 100macro +telekonverter, "nyckelpigan" är tagen med 100 + 50 bakvänt
http://www.deslyxi.se/Macro.html

Ett säkrare sätt är att fota en linjal eller liknande och se hur många mm man får in på fotot och sedan dela diagonalen på sensorn med hur många mm man ser på fotot (rätta mig gärna om jag har fel, någon)

En annan sak att hålla koll på när man kliver upp i avbildningsskala är diffraktion. Nedan är rekommenderade minsta värden
1:2 32
1:1 22
2:1 16
3:1 11
4:1 8
5:1 5,6

Jag vet inte riktigt hur det funkar med t ex canons supermacro som går till 6:1 - så det låter jag vara osagt. Jag antar att man kan ha lägre bländare då kanske...

Kan poängtera en sak, allt här är som sagt mina egna erfarenheter, så det skiljer säkert mellan olika märken och objektiv, så se det som lite allmän info, och inte ren fakta :)

Närbildslinser till macro? Jag vet inte riktigt, jag har inte fått det att funka så bra. Jag har kört med akromatiska dubbla linser (de dyra) men det blir liksom inte så smidigt, glöm att använda det ute i naturen för att fota levande insekter osv (särskilt myror, de snabba j*vlarna...)

Jag fick till rätt bra förstoring med en TC närmst huset, sen tre mellanringar och sist macrot. Jag har ingen aning om hur man räknar ut avbildningsskalan på detta, men om någon har en formel så be my guest.
En formel till om hur man får fram avbildningsskala är "extension/focal length" så då borde väl mitt exempel bli ungefär:
150 (100 * 1,5 för apc) + 78 =
228/100=2,28
2,12*1,4 (eftersom TC sitter längst bak) = 3,2:1
Men jag är osäker, så rätta mig gärna om ni vet att jag har fel
Den här kombinationen är för övrigt också fruktansvärt opraktisk att använda om man inte fotar döda ting, hemma på skrivbordet. Detta gäller även bälglösningar. En viktig fråga blir då vad man tänkt sig att fotografera.

Jag äger inget 180mm macro eller liknande, men jag antar att man borde kunna få skapliga bilder med ett sådant i kombination med mellanringar och blixt.

Blixt ja, det blir svårt att få till något skapligt utan en om man går upp till 1:1 eller mer. Bilden på nyckelpigan är tagen med en vanlig "lös" kamerablixt trådlöst, diffuserad med en stor papperspåse från bageriet. Det här med lösa minisoftboxar till blixtar fungerar rätt dåligt till macro tycker jag (i alla fall om man skall ut i naturen och hitta grejjer). Jag har fått bättre resultat med gamla plastdunkar för spolarvätska osv.
Jag beställde nyligen en sån här från kina:
http://www.linkdelight.com/index.ph...-Ballhead-For-Two/Detailed-product-flyer.html
som deras bild visar så funkar det bäst med små blixtar monterade på den. Själv har jag fått bäst resultat med en liten slavblixt på ena armen och en plastskiva för diffusion på andra. Min vanliga kamerablixt blir för tung och klumpig. Hela idén med riggen är att få händerna fria till att sköta kamera/fokus och slippa hålla reda på blixtar och skit. Kan för övrigt rekommendera riggen då den kostar c:a 2000 mindre än novoflex motsvarande.
För att få slavblixten att funka så kör jag i manuellt läge på den inbyggda kamerablixten, så det får blir några provexponeringar i början. Jag hade tänkte köra TTL men min stora blixt och använda ttlkabel, men som sagt, det blev för osmidigt... Ett alternativ kan ju vara en mindre ttl-blixt - det kan kanske bli en sådan om jag fortsätter med macrogrejjer...

Kommer inte på mer just nu, men jag kanske återkommer. Nu skall jag åka till ikea och leta efter någon plastskål som man kan diffusera med :)

Mvh
Björn

Funkar med tejp också.

Jag satte också ihop mina objektiv utan ringar, men då det finns en risk att någon lyckas slå ihop frontlinsen på sitt 300 med filterringen på sin 50a så tänkte jag det var säkrare att rekommendera att lägga några hundralappar på en ring. Om man vet vad man gör (och har råd att göra ett misstag) finns det alltid massor av alternativ.

Så nu har du lockat mig att berätta hur jag gjorde. Min 400 (tokina 400/5.6) hade ett rätt rå rejält utskjutbart motljusskydd. Dessutom hade jag Cokins filtersystem, och adatpterringen hade ungefär samma diameter fom frontlinsen på 400 av. Så vad jag gjorde var att jag klippte till en bit linsputsduk så att den passade på frontlinsen, sedan klippte jag ett rätt stort hål i den. Därefter lade jag duken på frontlinsen, skrovade Cokinringen på min 50:a och ställde helt enkelt objektivet på frontlinsen, stöttat av motljusskyddet :) Absolut inget jag skulle rekommendera, men det fungerade som test för mig då.

Jag tog två gamla filter som jag inte använde och superlimma ihop dem. Det bygger ju några mm, men det funkar också, jag får väl ändå också hålla med om att en riktig ring är bättre. Man vill ju inte tappa främre i nån sjö eller liknande.
Var en runda på rusta och biltema (till min frus stora förstjusning;-) och hittade lite diffusionsgrejjer. Det blev en lampkåpa i plast för 29 kronor. Återkommer med en testbild när jag fått ihop grejjerna.

//Björn

Det bästa resultatet hittils är ett 50-1,4 bakvänt på 100mm macro vilket ger 2ggr avbildning (på FF) på dx/apc osv så borde det bli c:a 3ggr (100*1,5/50)

Inte för att vara elak, men avbildningsskalan är väl densamma oavsett storlek på sensorn. Det handlar ju om hur ett föremål projeceras på sensorn. Är skalan 2:1 så är ju föremålet 2 ggr större på sensorn både på FF och APS-C. Däremot så blir ju föremålet större vid utskrift för APS-C, eftersom det täcker upp större del av sensorn.

//Lars

Hej,

Jo, det har du helt rätt i. Jag kunde ju ha korrekturläst, men jag hade säkert missat det i alla fall :)
I realiteten blir det väl ändå 3ggr om man utgår från "förstoringen" (vilket då egentligen är en förminskning) man får med APC. Däremot kan man ju tycka att det är fel att uttrycka sig i avbildningsskala eftersom den fortfarande är 2 ggr.
Samtidigt så har det i sin tur inget med bildkvalitén att göra eftersom det beror på upplösningen på kameran, lite klurigt det här.
Bästa förstoringen borde man väl få med ett bakvänt 18-55 med sk reverseringsring (alltså direkt på kamerahuset), men hur man räknar ut det vet jag inte, har inte heller hittat hur man räknar på det någonstans...

//Björn

Senast ändrad:
Så här blev min rigg efter jag delat lampskärmen på mitten. Bifogar en bild tagen på nåra träpärlor. Inget märkvärdigt men man kan ju se hur ljuset blev. Jag tycker det blev helt ok. Har testat men ytterligare en plastskiva mellan och då blir det ännu bättre. Skall snickra en sådan imorgon som man sätter direkt på den lilla slavblixten.
Det som är bra med "kupolen" är ju att även den inbyggda blixten blir diffuserad.

//Björn

Bilagor

• rigg.jpg
    rigg.jpg
    16.5 KB · Visningar: 394
  • DSC02182.jpg
    DSC02182.jpg
    15.7 KB · Visningar: 392
Ähh, fixade den nu istället, blev ännu bättre. Nu är det bara att vänta på sommaren...

Bilagor

• rigg.jpg
    rigg.jpg
    15 KB · Visningar: 388
  • ny.jpg
    ny.jpg
    12.5 KB · Visningar: 389
och eftersom tråden heter supermakro, så kommer här en på 100 med bakvänt 50 som jämförelse (de andra är bara 100)

Bilagor

• 2.jpg
    2.jpg
    14.5 KB · Visningar: 375
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar