Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Supermakro

Produkter
(logga in för att koppla)

Alexi

Aktiv medlem
Om jag vill kunna fota med nästan mikroskop förstoring, så man kan se varje hårstrå på en flugas ben tex. vad ska jag använda för optik då?

Jag har ett 135mm macro med ca. 35cm närgräns till min Canon 400D, men känner att det inte räcker.
 
Canon har ett objektiv som heter MP-E65/2,8.
Det ger en förstoring på mellan 1 och 5 ggr. Dvs fem ggr större förstoring än ett "normalt" macroobjektiv.
Ett annat alternativ kan vara mellanringar eller en bälg.
Med en förstoring på > 1x kan man lätt se enskilda strån på flugans ben. Dessa alternativ är fortfarande långt från den förstoring du kan få med ett riktigt mikroskop.
 
Tack då är en MP-E65 på önskelistan och en MacroLite MT-24EX

Hej Alexander
MPE65är fantastiskt bra objektiv men det finns också andra betydligt billigare lösningar med minst lika bra bildkvalité. Jag använder långa utdrag (bälg, mellanringar) och en del olika special eller anpassade objektiv och linser. Du kommer säkert höra att mellanringar och linser är ingen bra lösning men vill du komma upp till förstoringar över 5 ggr så finns det inget annat. Dessutom måste varje fotograf utveckla egna lösningar. Det finns inga universella lösningar som passar alla fotografer och i alla situationer. Här pratar vi inte bara om avancerat foto, det här är en extrem gren av fotografering som kräver att man verkligen ägnar tid, tålamod, energi och offrar nästan sin själ för något man brinner för. Jag vill inte avråda dig, tvärtemot välkommen i våra kretsar men du får inte tro att om du skaffar MPE65 då blir det automatiskt bra bilder. Jag har nu kämpat med "supermakro" ett tag och tycker att jag är fortfarande bara i början, inte många bilder jag kan skylta med.
Jag lägger ut två bilder på några av mina kombinationer. På den första sitter på kamerahuset makrobälg, mellanring och mikroobjektiv Leitz Wetzlar 42mm. På den andra är bälg, mikronikkor 105mm och lins MSN202.
 

Bilagor

  • DSC_0382WEB.jpg
    DSC_0382WEB.jpg
    21.6 KB · Visningar: 1,715
  • DSC_8394WEB.jpg
    DSC_8394WEB.jpg
    16.9 KB · Visningar: 2,057
Det stämmer, och inte. Räknar man på det så kan man uppnå samma resultat med en stor sensor som liten, bara man bländar ner och ökar på ISO. Det som talar för mindre sensorer är att de små sensorerna är anpassade för högre kännslighet och klarar därför större skärpedjup utan att tokbrusa.
Trots det så använder de flesta en stor kamera, även jag. Kanske för att det finns mer tillbehör, kanske för att de redan har en eller så är det något annat bakom. Hur som så har jag sett otroliga makrobilder med kompaktkameror också, med hår och allt!
 
Det är egentligen min sambo som skulle vilja börja med "photomacrography", men hon är inte intresserad av det tekniska.

Jag hittade en informativ sida med mycket info på: http://www.frankphillips.com/beautifulbugs/howto.htm

Där står det om jag tolkar det rätt att man får bättre skärpedjup med en liten fick kamera än med DSLR.

Allt har sina för och nackdelar. Precis så är det med sensorstorlek och makrofoto. Det stämmer att med en kompaktkamera kan man få större skärpedjup men i verkligheten fungerar det på det sättet att: om man tänker sig att ett objektiv projicerar en bild på ett sensorplan så en mindre sensor är som en beskärning av en större sensor vid samma skärpedjup. Det betyder då att om man tar en bild med en mindre förstoringsgrad med en systemkamera och gör beskärning av bilden så blir det också större skärpedjup i förhållande till den slutliga (beskurna) bilden och resultatet blir som från en kompakt. Men sedan tillkommer andra omständigheter som antal pixlar på sensor, brusegenskaper, bländarinställning etc som kan påverka slutresultatet. De flesta fotografer använder idag systemkamera med APCS sensor för dess kombination av bildkvalité och tillbehörsutbud. Det finns dock fotografer som av olika orsaker föredrar andra lösningar. Så här måste man själv överväga vilka bilder man vill ta och vad som är lämpligast för just sådana bilder, eller genom att fota mycket utveckla eget fotograferande, egen stil och prova sig fram till den bäst passande utrustning.........
Idag börjar man dock inom det som kallas photomacrography använda mer och mer bildstackning dvs bildtagning av många foto på samma objekt med kort skärpedjup och flytta fokusplan en aning för varje tagning och sedan sätta ihop skarpa delar av bilder till en bild med stort skärpedjup.
 
Trådkapning, sorry...

Jag lägger ut två bilder på några av mina kombinationer. På den första sitter på kamerahuset makrobälg, mellanring och mikroobjektiv Leitz Wetzlar 42mm. På den andra är bälg, mikronikkor 105mm och lins MSN202.

Ursäkta, men jag blev så nyfiken på Stanislavs utrustning. En detalj som jag själv varit inne på men som endast resulterat i ett antal trasiga bordslampor är det böjbara stativet som du har på bilderna. Får man fråga var du hittat dessa rörliga "brackets"? Känner att dessa skulle vara ovärderliga, särskilt vid fältfotografering.

/Ursäkta, åter till tråden...

Peter
 
Ursäkta, men jag blev så nyfiken på Stanislavs utrustning. En detalj som jag själv varit inne på men som endast resulterat i ett antal trasiga bordslampor är det böjbara stativet som du har på bilderna. Får man fråga var du hittat dessa rörliga "brackets"? Känner att dessa skulle vara ovärderliga, särskilt vid fältfotografering.

/Ursäkta, åter till tråden...

Peter

Den böjbara armen till blixten kommer från en liten bordslampa från ClasOhlson (artikelnr 36-1286 för 59kr) som jag slaktade och satte på den en liten Hama-kulled. Fungerar ganska bra med lätta blixtar som SB400. För tyngre blixtar finns kraftigare arm att köpa på Teknikmagasinet (Bordsfäste 24-555 för 35kr), den börjar dock vara lite klumpig. Det finns också färdiga ställbara hydrostatiska armar till blixtar att köpa, kostar omkr. tusenlappen. Jag själv funderar på att skaffa en sådan till våren.
 
Tack Lucanus, mycket informativt!

Efter att ha läst på lite mer inser jag också att den optik jag har förmodligen inte är en riktig 1:1 macro (Canon 28-105).

Kanske borde köpa en budget Sigma EX 50/2,8 DG Macro 1:1 först?
 
Eller varför inte det utmärkta Sigma EX 70/2,8 DG Macro eller för all del det (visserligen bara 1:2, men går ju sätta en mellanring för 1:1) Canon EF 50/2,5 Macro. Tamron AF SP 90/2,8 Di Macro 1:1 är också en rosad klassiker som få har något ont att säga om.
 
Eller varför inte det utmärkta Sigma EX 70/2,8 DG Macro eller för all del det (visserligen bara 1:2, men går ju sätta en mellanring för 1:1) Canon EF 50/2,5 Macro. Tamron AF SP 90/2,8 Di Macro 1:1 är också en rosad klassiker som få har något ont att säga om.
Därför att Sigman är 1:1 och billigast, kanske sådana där ring till 28-105 räcker för att börja testa?
 
Tack Lucanus, mycket informativt!

Efter att ha läst på lite mer inser jag också att den optik jag har förmodligen inte är en riktig 1:1 macro (Canon 28-105).

Kanske borde köpa en budget Sigma EX 50/2,8 DG Macro 1:1 först?

Jag har Sigma 50 Macro och måste säga att optiskt är det ett av de bästa makroobjektiv men den har en stor nackdel och det är arbetsavstånd. Jag skulle snarare rekomendera Tamron 90. Det finns även andra objektiv man kan använda. Jag själv tycker att om man vill skaffa ett objektiv att fota makro med så kan man strunta i AF-objektiv och spara ett par tusenlappar på det. Vid förstoringsgrader 1:1 eller större går inte att använda AF med tillfrädställande resultat så där kan man skippa AF och satsa på manuella objektiv som går att köpa på beg. marknaden för omkring tusenlapp eller billigare. Nu kan jag inte Canons utrustning så där måste du få råd av någon annan.
 
Det här är 250X förstoring av benet på en skalbagge:

http://farm3.static.flickr.com/2624/3880540521_21576d5037.jpg

Bilden är tagen med ett svepelektronmikroskop (SEM). Tror det kan vara svårt att komma till högre förstoringar om du inte kopplar kameran till ett mikroskop av någon sort.

Du med mig skämta Aprillo? SEM är det man får ta till när man inte uppnår tillräcklig förstoring med ett vanligt mikroskop. Ett vanligt mikroskop eller en stereolupp kan man med lite tur hitta för en rimlig slant och ofta koppla till sin kamera. SEM är bara att glömma...


Stanislav: Tack för info. Har som sagt även jag slaktat ett antal bordslampor, men de du använt verkar mer ändamålsenliga i fästena. De jag slaktat har verkligen sett... slaktade ut i fästena. Har varit så kvaddade att jag bara fäst blixten med kardborrefäste, då jag inte tyckt det varit värt en bättre investering med så dåligt utgångsmaterial. Här skall testas i veckorna som kommer...

/Peter
/Peter
 
Du med mig skämta Aprillo? SEM är det man får ta till när man inte uppnår tillräcklig förstoring med ett vanligt mikroskop. Ett vanligt mikroskop eller en stereolupp kan man med lite tur hitta för en rimlig slant och ofta koppla till sin kamera. SEM är bara att glömma...


Stanislav: Tack för info. Har som sagt även jag slaktat ett antal bordslampor, men de du använt verkar mer ändamålsenliga i fästena. De jag slaktat har verkligen sett... slaktade ut i fästena. Har varit så kvaddade att jag bara fäst blixten med kardborrefäste, då jag inte tyckt det varit värt en bättre investering med så dåligt utgångsmaterial. Här skall testas i veckorna som kommer...

/Peter
/Peter

Det var just det jag skrev. Jag tror det blir svårt med ett vanligt macro-objektiv utan det är ljusmikroskop kopplat till kameran som gäller. Jag infogade min SEM-bild mest för att illustrera tjockleken på hårstrån på insekter dvs mkt smått.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.