ANNONS
Annons

"Supermånen"

Produkter
(logga in för att koppla)

iBoat

Aktiv medlem
På lördag den 19 mars befinner sig månen på ovanligt kort avstånd och på ganska låg höjd, 20° över horisonten kl 21.00. Den kommer att synas i sydostlig riktning.

Fram med de fetaste objektiven och hoppas på klart väder :)

Edit: Bilden kommer från appen "Star Walk". Riktigt bra och användbar om man vill ha koll på vad som sker i rymden.

Bilagor

• moon.jpg
    moon.jpg
    91.2 KB · Visningar: 3,852
Senast ändrad:
Tack för tipset, blir nog att skippa festandet eller iaf skjuta på det :) ska man bara hitta lämplig plats runt Göteborg..

Tack för tipset! 14% större, 30% ljusstarkare. Inträffade senast för 18 år sedan. Klart man måste ut och föreviga. Vädergudarna ser än så länge ut att vara på gott humör. Har en idé, men väldigt väderkänslig. Får leta fram snöskorna så jag kan transportera mig ut på plats. Håller tummarna för vädret.

Tack för tipset! 14% större, 30% ljusstarkare. Inträffade senast för 18 år sedan. Klart man måste ut och föreviga. Vädergudarna ser än så länge ut att vara på gott humör. Har en idé, men väldigt väderkänslig. Får leta fram snöskorna så jag kan transportera mig ut på plats. Håller tummarna för vädret.

Härligt! Smacka upp bilderna här, det ska jag iaf göra. En annan faktor som kan förstärka storleken är det faktum att den står lågt och att man då har chans att få någonting i förgrunden. Har också en idé som jag hoppas blir genomförbar.

Är det diametern som kommer att vara 14% större eller ytan?

Olle

Om jag har tolkat det rätt så kommer månen att befinna sig 45.000 km närmare jorden än sin mest avlägsna position. Det är tydligen cykel som är 18 år. I det här fallet blir den synbart större från jorden och därmed både diametern och ytan. Det hänger ju ihop.

Tack för tipset !

...kommer att stå beredd ! Hoppas det blir klart väder bara. Jag har fri sikt ifrån balkongen.

Ska lägga upp bild här sen om jag får någon schysst.

Kommer att fota med 320mm brännvidd.

//Anders.

Ursäkta en kanske dum fråga, men i vilket väderstreck står månen då den står som lägst? Tänkte befinna mig på rätt plats med en gång vid en sjö.

Är det diametern som kommer att vara 14% större eller ytan?

Olle

Tydligen glädjesiffror. Månen kommer att vara 14% närmare (större) jämfört med sitt största avstånd till jorden. Jämfört med dess medelavstånd får man halvera siffran. Det är avståndet som avses, alltså är storleken 7% större än normalt. Detta betyder att arean är 15% större än normalt, alltså även ljusstyrkan (om jag nu tänker rätt). Men det är en supermåne, dvs månen är full i samband med att dess avstånd ligger till 90% inom dess minsta avstånd till jorden. Det är en astrolog som myntat termen supermåne, astronomer använder ett annat uttryck.

Tydligen glädjesiffror. Månen kommer att vara 14% närmare (större) jämfört med sitt största avstånd till jorden. Jämfört med dess medelavstånd får man halvera siffran. Det är avståndet som avses, alltså är storleken 7% större än normalt. Detta betyder att arean är 15% större än normalt, alltså även ljusstyrkan (om jag nu tänker rätt). Men det är en supermåne, dvs månen är full i samband med att dess avstånd ligger till 90% inom dess minsta avstånd till jorden. Det är en astrolog som myntat termen supermåne, astronomer använder ett annat uttryck.

Jag trodde det var kvällstidningarna som i vanlig ordning använder för starka ord. Om ordet kommer från en astrolog har jag använt det ordet för sista gången. Astrologer förtjänar ingen som helst respekt av mig.

Ursäkta en kanske dum fråga, men i vilket väderstreck står månen då den står som lägst? Tänkte befinna mig på rätt plats med en gång vid en sjö.

Det beror på var du befinner dig i vårt land. Här nere i Skåne släpper den horisonten kl 19.18 och når sin högsta punkt kl 20.00 och står då rakt söderut. kl 5.48 försvinner den igen.

Senast ändrad:
Jag trodde det var kvällstidningarna som i vanlig ordning använder för starka ord. Om ordet kommer från en astrolog har jag använt det ordet för sista gången. Astrologer förtjänar ingen som helst respekt av mig.

Så du tycker att samma uttryck i en tidning inte behöver fördömas, men om en stackars astrolog skriver det så ska han/hon skickas ut ur stan med tjära och fjädrar som närmaste kroppsvärme

Vad är skillnaden, bägge instanser har samma intresse att sälja lösnummer/horoskop med en sanningshalt som är kryddad

Så du tycker att samma uttryck i en tidning inte behöver fördömas, men om en stackars astrolog skriver det så ska han/hon skickas ut ur stan med tjära och fjädrar som närmaste kroppsvärme

Vad är skillnaden, bägge instanser har samma intresse att sälja lösnummer/horoskop med en sanningshalt som är kryddad

Men snälla nån, vilken otrolig tolkning! Tjära och fjädrar? Är du på krigsstigen eller vad?

Jag kan trösta med att det är en certifierad, professionell astrolog som myntat uttrycket. Han tyckte helt enkelt att "supermåne" föll sig bättre på läppen än vad astronomerna kallar för att månen står i "perigee-syzygy", vet inte riktigt hur detta skall översättas till svenska. Perigee lär i alla fall bli perigeum enligt Google och suzygy blir visst samma, suzygy. Tycker nog ändå att astrologen plockar populärpoäng med sin "supermåne", annars är väl astrologi mest för kuriosakabinettet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar