Annons

Superdålig batteritid på min D700

Produkter
(logga in för att koppla)

PhotosbyMandrake

Aktiv medlem
Någon som varit med om samma sak?
Har MB-D10 med det vanliga batteriet och nu efter 142 bilder finns där 40% kvar i huvudbatteriet och 86% kvar i batterigreppet.

Batteriet i batterigreppet borde inte ens påverkas när det andra batteriet används.

På min D300 kunde jag utan tvekan fota 1000 bilder på en laddning, nu känns det mer som 300 bilder per laddning, dvs inte ens ett minneskort.

Ska det vara så här ?

Har du använt det mycket ?
Kan det vara dags för kalibrering eller vad det nu kallas av batteriet.

Kan bara hålla med om att 1000 bilder känns mer realistiskt än 300 om jag tittar på min laddningsstatistik.
Beroende på hur du har ställt kameran så prioriterarden ju viket batteri som används och då lämnas det andra orört.
Men ett batteri tappar ju iofs alltod lite även om det inte används.

Köp billiga piratbatteier istf dyra orginal - det har gett mig bättre drifttid på de Nikonkameror jag använt (D70s och D300)! :)

Köp billiga piratbatteier istf dyra orginal - det har gett mig bättre drifttid på de Nikonkameror jag använt (D70s och D300)! :)

Jag har också köpt piratbatteri som backup. Efter bara några laddningar slutade det fungera helt. Det gjorde att jag enbart köper originalbatterier i fortsättningen. En del verkar ha tur med piraterna, kolla noga upp i förväg vilka sorter som är stabila. Falsk trygghet kan vara värre än att inte ha någon backup alls.

Tack för era svar.
Det har varit utomhus och jag märkte även efter att batterierna gick upp igen.
Men det är fortfarande en märkbar skillnad mot D300.
Jag har ett "gammalt" (ca 9 månader) batteri och ett splitter nytt. Möjligt att det "nya" kommer bli bättre.

Angående batteripacket med det vassare batteriet har jag sneglat på detta innan också men känner att om jag betalar 25 000 för en kamera ska det inte vara sämre batteritid än i en för 14 000.

Hade jag haft en D80 hade jag kunnat köpa att man behövde ett vassare batteri, men inte när det gäller en proffskamera.

Men men, jag får se hur den reagerar i fortsättningen här, fotar en hel del i studio och då är ju klimatet lite varmare.

Annars måste jag nog gå tillbaka med kameran, det känns som den drar onödigt mycket batteri.

Ni som har erfarenhet av både D300 och D700 får gärna skriva hur ni tycker skillnaden är.

och det grundar du på..?

Den egna erfarenheten genom egna köp av piratbatterier till ett flertal kameror i jämförelse med respektive kameras originalbatteri, samt ett tiotal vänners liknande upplevelser.

Oftast "ser det bra ut" i början, sedan börjar det gå utför med batteritiden.

Jag har haft både D300 och D700, samt batterigreppet du har.. har aldrig märkt någon skillnad mellan dessa båda batterier.

Däremot som någon skrev ovan. Har du en ny kamera? Kameran har ju ett litet batteri som i början "tar" laddning från de stroa.. därför kan man i början när kameran och ävenså när batterierna är nya, märka att batterierna drar ur snabbare.. Helt enkelt nya batterier, behöver några uppladdningar för att vara optimala, samt det lilla i kameran, behöver ett tag på sig att klara sig själv.. Tror tom du kan läsa om detta i manualen.

Batterier kan var a lite luriga...

JAG skulle börja med att sätta batteriet i laddaren och låta det sitta minst 24 timmar. På så vis får du balans på samtliga (2) ingående battericeller..du pytsar upp dem till kanten s.a.s....

Nästa gång du laddar dem så låter du dem ligga kvar extra länge igen...

Därmed kan det vara löst...men inte säkert...

Hjälper detta inte och kameran är ny (max 100 batteriladdningar) så är min rekomendation att du reklamerar batteriet...

/ Magnus, som jobbar med lithium batterier dagligen...

Jag har för uppdaterat mig från d90 till d700 för några månader sedan och lagt märke till en rejäl skillnad i battaritid.
D90n drog höll batteriet riktigtbra, man nästan glömde att det skulle laddas.
Däremot D700an tycker jag behöver laddas varannan gång jag ska ut.
Båda kamerorna har varit nya med Nikon original batterier.
Jag har funderat på om något inte stått rätt till men har inte hunnit offra tid på stöket det drar med sig.
Ska bli intressant att läsa om det finns någon vettig förklaring på problemet.

Angående batteripacket med det vassare batteriet har jag sneglat på detta innan också men känner att om jag betalar 25 000 för en kamera ska det inte vara sämre batteritid än i en för 14 000.
Jag brukar göra analogier med bilar för skojs skull, och i det här fallet vore det som att tycka att en bil för 250.000:- skulle dra mindre soppa än en för 140.000:-. I både kamera- och bilfallet så har den dyrare "större motor" och drar därför mer kräm. Det kommer du inte ifrån.

Annars måste jag nog gå tillbaka med kameran, det känns som den drar onödigt mycket batteri.
Om jag vore du så skulle jag lugna mig lite. Det är antagligen inget fel alls på kameran. Den drar mer ström än D300, och om du kombinerar det med kallt väder och det faktum att åtminstone det ena batteriet är nytt, så kan prestanda nog betraktas som fullt normala. Jag kan inte tänka mig att det skulle kunna förekomma något fel i ett specifikt kameraexemplar som gör att den drar för mycket ström. Det gamla batteriet kan dessutom vara just gammalt och därmed på upphällningen.

-------------------

Angående piratbatterier så är det nog lite av ett lotteri. Det finns piratbatterier som är riktigt riktigt bra. Jag hade ett till min D200 som var bättre än original och aldrig visade tecken på att tröttna trots väldigt många laddningar. Jag knäppte nånstans mellan 10-20.000 bilder med den kameran, om vartannat med ett originalbatteri och ett piratbatteri utan att någonsin märka att piratbatteriet skulle vara sämre. Snarare gav det fler bilder per laddning under hela den tid jag ägde kameran.

Tack för era svar.
Det har varit utomhus och jag märkte även efter att batterierna gick upp igen.
Men det är fortfarande en märkbar skillnad mot D300.
Jag har ett "gammalt" (ca 9 månader) batteri och ett splitter nytt. Möjligt att det "nya" kommer bli bättre.

Hade jag haft en D80 hade jag kunnat köpa att man behövde ett vassare batteri, men inte när det gäller en proffskamera.

Men men, jag får se hur den reagerar i fortsättningen här, fotar en hel del i studio och då är ju klimatet lite varmare.

Ni som har erfarenhet av både D300 och D700 får gärna skriva hur ni tycker skillnaden är.

Du skrev att du varit utomhus. Fotar du ute nu när det är svin kallt så räcker inte batterierna lika länge innan dom tar slut. Då är ett extra batteri en förutsättning. Jag är faktiskt tvärtom impomnerad av batterierna till D700/5D mark 2 dom har aldrig tagit slut trots att jag tar rätt mycket bilder vissa dagar. Nu har jag visserligen inte räknat men jag har garanterat tagit över 1000 bilder.

Om man ser till utvecklingen på batterier så räckte tex min 1ds mark 2 till ungefär 1500 bilder och min D3x jag körde med en kort period var klart bättre än den trots mindre storlek på batteri.
Mitt råd är kolla vad batteriet ska klara av och mata på o se vad ditt klarar och är det inte inom dom (rätta) siffrorna uppsök Nikon service o låt dom kolla/mäta upp batteriet.

Mattias

Vad rapporterar huset för kvalitet på batterierna under Batteriinformation?
När batterierna laddas med MH-18a så gör sköter inte laddaren om balanseringen av cellerna i batteripaketet. Om det sker någon balansering så görs den av en liten krets i batteriet självt. Men jag har inte öppnat något EL3a paket så jag vet inte hur det ser ut inuti.

Det kan vara så enkelt att den ena av cellerna är dålig och inte kan hålla sin laddning speciellt bra vilket får totalspänningen att sjunka väldigt snabbt.

Detta kan man enkelt mäta upp om man har en laddare som kan konfigureras lite mera och mäta på batteriet under upp- och urladdning.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar