Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Super makroobjektiv för 0 kr

Produkter
(logga in för att koppla)
** Per Pettersson (Xi_)
**
** Jag försöker mig också på detta med min D70.
** Men hur lyckas man ta kort när objektivet inte
** är monterat i sitt fäste?

När men inte har ett objektiv monterat på "rätt" håll kan man endast köra i M läge.

/BF
 
Yepp, man får ett grymt kort skärpedjup.
Synd bara att det inte finns så att man kan vända objektivet till canon. Och dom där så att man kan vända och koppla samman 2 objektiv, passar inte i filterstorlek till mina objektiv. Funderar på att köpa några mellanringar. Dock blir det ganska bra bara genom att vända på gluggen och tejpa. Hur nära kommer man med ett sånt här 3 pack mellanringar egentligen? Och AF och bländare ska vell funka då?


// Max
 
Såg att det var nån som skrev att man måste ha ett icke G- eller DX-objektiv? Kan man inte bara tejpa bak den lilla piggen som öppnar bändaren? Eller saknar dessa objektiv den också?
 
Mushkot skrev:
Kan man inte bara tejpa bak den lilla piggen som öppnar bändaren?

Precis så gjorde jag och det funkade super!
Lite meckigt att ställa in allt men det funkar!
Man får inte ha nån tid att passa när man börjar med detta! Starkt ljus är superviktigt!
 
Att vända objektiv är den enda lösningen för canon att tejpa det direkt på huset eller skaffa en sån här filterhållare så du sätter 2 objektiv ihop och vänder på det bortersta. Det enklaste är ju så klart bara att vända på gluggen. Dock förlorar du som sagt mycket ljus, då du vänder på gluggen.

// Max
 
Ok.

jag har en gammal Tamron lins, 80-210 1:3,8 kan den funka å sätta på kit objektivet? eller på en 50 1.8 ?
 
Ett tips för infästningen av objektivet mot kameran:
Ta ett kamerahuslock och skär ut ett hål i lämplig storlek. Limma fast ett kasserat filer utan glas på detta så har du en bra anordning.

Ett tips för bländarfunktionen på objektiv med "pigg" för bländarinställningen:
I alla fall med Minolta af så är det så finurligt att deras bakre objektivlock är försedda med en motsvarande pigg som av någon anledning öppnar bländaren max när locket vrids på. Ta ett sådant lock och skär ut ett så stort hål som möjligt i det så kan du justera bländaren genom att vrida på locket olika mycket.
 
Gimo skrev:
Synd bara att det inte finns så att man kan vända objektivet till canon.

Någon som kan avgöra ifall det här inte är vad vi Canon-ägare önskar:

http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=4687&item=3879778980&rd=1

och/eller

http://www.photo.net/bboard/q-and-a-fetch-msg?msg_id=00BLfV

I princip låter det åt rätt håll, men jag har inte kollat ut specifikationer - och framförallt har jag inte hittat någonstanns man kan köpa det.

...får kanske prova bygga ett eget istället.

// Kjell
 
Gimo skrev:
Synd bara att det inte finns så att man kan vända objektivet till canon.
Det borde visst fungera.

Canon har en adapter så att man kan sätta Nikonoptik på den. I den adaptern borde du kunna sätta Nikonadaptern för att kunna vända objektivet.
 
Här kommer en bild tagen med två objektiv (Sigma 55-200 och pentax (tror jag) 50mm). Sigmat zoomat till 200mm => 4 ggr förstoring plus att arbetsavståndet blev ca. 2-3 cm. Pi-tecknet är ca. 2-3 mm högt i verkligheten.

Mvh Erik ! ps. Kolosalt rolig tråd ds.
 

Bilagor

  • img_0496.jpg
    img_0496.jpg
    45.3 KB · Visningar: 362
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.