ANNONS
Annons

Super makroobjektiv för 0 kr

Produkter
(logga in för att koppla)

Gimo

Aktiv medlem
Tjena!
Jag har gått och tänkt länge att jag vill ha ett makro objektiv med en riktigt stor förstoringsgrad. Men jag har inte riiktigt råd med bälgar och mellanringar och allt vad det heter. Så jag tog mitt 18-55mm(kitgluggen till canon) och tejpade på det baklänges på min 300D.
Så här ser det ut:

http://gimo.riskaka.com/stuff/Bilder3/Makroprojekt/Kamera_makro.jpg

När du monterar:
Kom ihåg att ställa brännvidden på 55mm och fokusen på så långt avstånd som möjligt då det blir tvärt om i kameran då du har vänt på gluggen. Sen dra på en massa tejp så det sitter bra. Ta kitgluggen när du gör detta för den är lätt och för om tejpen skulle lostna är det inte kul om du har ditt 16-35 :)

Inställningar i kameran:
Kör på manuelt för på Auto mäter den helt fel.
Bländare kan du inte ställa in(såklart).

Prov bilder:

http://gimo.riskaka.com/stuff/Bilder3/Makroprojekt/Femma_makro.jpg


http://gimo.riskaka.com/stuff/Bilder3/Makroprojekt/mossa_makro.jpg


http://gimo.riskaka.com/stuff/Bilder3/Makroprojekt/nyckell%e5s_makro.jpg


Det är säkert flera som har tästat detta men det är säkert fler som inte har. Så jag hoppas att ni kan ha nytta av detta!

// Max
 
Trodde inte det funkade på nya kameror...

Hade en macroadapterring till mina Nikonkameror (BR-2A), filtergänga på ena sidan och bajonett för huset på andra.

Funkade kanon.

Måste väl finnas sådana adaptrar till Eos med så slipper du tape?

Mvh
 
På min nu sålda Minolta Dimage Z1 tejpade jag fast ett förstoringsglas av vanlig sort och kunde få riktigt bra bilder. Skaffade några fler glas med olika förstoring, kostade 19 kr och kunde fota ända ner till 15 x förstoring.

// Jocke
 
Det gick ju inge bra

Provade just med att vända på mitt objektiv men det blev inget bra alls.... Väldigt mörka bilder med ISO1600 och en motivet.... en tänd glödlampa

Nikon D70 och ett 18-50/3.5-5.6 Sigma objektiv
 
Re: Det gick ju inge bra

Nesto73 skrev:
Provade just med att vända på mitt objektiv men det blev inget bra alls.... Väldigt mörka bilder med ISO1600 och en motivet.... en tänd glödlampa

Nikon D70 och ett 18-50/3.5-5.6 Sigma objektiv
Har du max bländare?
 
Den där 5'an. Var bilden en crop, eller nerskalad? Skulle du inte kunna visa en i bild 100%?

I övrigt tyckte jag bilden på mossan var tuff =)
 
Bra nollkronorslösning verkar det som!
Att tänka på här är att i Canonfallet så tas bilden med full bländaröppning utan nedbländning. I Nikonfallet tas bilden med fullt nedbländat objektiv (därför så mörkt).

Man tappar naturligtvis den elektromekaniska kontrollen av bländaröppningens storlek när man vänder objektivet. På äldre (Canon-) objektiv kunde man ju blända ner manuellt.
 
maerklund skrev:
I Nikonfallet tas bilden med fullt nedbländat objektiv (därför så mörkt).
Nejdå, bara om man har ett G- eller DX-objektiv utan bländarring. Med de allra flesta objektiven så reglerar man bländaren med bländarringen och när den är inställd så står den i rätt läge när objektivet inte är monterat.
 
"Super makroobjektiv för 0 kr"

Ja, vem fan gör inte det om man får chansen? Super för 0 kronor, menar jag.

Ledsen, men jag var tvungen...

Så, nu kan ni fortsätta diskussionen. Seså...
 
Kul att ni gillade det :)

Anders Widman: Nejdu femman är absolut ingen crop. Ingen av bilderna är beskärda på nåt sätt. Dom är inte ens redigerade i photoshop. Dom är direkt ur kameran.

// Max
 
Gimo skrev:
...Nejdu femman är absolut ingen crop. Ingen av bilderna är beskärda på nåt sätt. Dom är inte ens redigerade i photoshop. Dom är direkt ur kameran.
=) Kul. Då är det ju riktigt bra macro det där. Ibland känns det faktiskt lite surt att gå att köpa prylar till kamera osv, när de är så fruktansvärt dyrt gämfört med vad som går att göra själv.
 
Japp, det är kul med hemma byggen!
Som bouncer har jag ett lock till en gasflaska också :)
Och så ser man rusikgt profsig ut med massor med tejp på kameran och ett bakvänt objektiv samt en kork på blixten när man ligger där i gräset med arslet i vädret och jagar insekter :D


MVH// Max
 
Här är ett test jag gjorde på samma sätt, fast med min vidvinkeladapter till Nikon CoolPix 5700 kompaktkamera :) Inte i närheten samma kvalitet som i din bild dock.
 

Bilagor

  • paper.jpg
    paper.jpg
    46.7 KB · Visningar: 3,682
Nesto73 skrev:
Provade just med att vända på mitt objektiv men det blev inget bra alls.... Väldigt mörka bilder med ISO1600 och en motivet.... en tänd glödlampa

Nikon D70 och ett 18-50/3.5-5.6 Sigma objektiv

Du kan väl inte välja bländare på den gluggen va? Då blir det lite svårare..
Har själv testat lite macro fotografering, men med en adapter för att kunna skruva fast mitt 50/1,8 baklänges. På den kan man välja bländare.

Först väljer jag störst bländare för att kunna se vad jag ska fotografera, sen rattar jag lite till den bländare jag vill använda.

Minns inte vad jag betalade för adaptern, köpte den plus mellanringar. Har för mej att d blev runt 50 lappen från e-bay. :)
 
Hur SNÅL och DUM får man lov att bli?

Nu får ni väl ändå ge er!!!!

VÄNDA på objektivet!? Hur dum får man bli och framförallt hur snål!!

Macro filter kan man får för ynka 200 kr ca

gå bara in på Tradera.com och kolla!!


Makro filter +1 +2 +4 & +10 Makro / Macro - NYA (55 mm)

http://www.tradera.com/auction/Filter/aid_10155758

Har själv dessa och dem funkar väldigt så bra!!
 
Re: Hur SNÅL och DUM får man lov att bli?

pointzero skrev:
Nu får ni väl ändå ge er!!!!

VÄNDA på objektivet!? Hur dum får man bli och framförallt hur snål!!

Det är inte snålt, det är faktist ett bra alternativ att komma närmare motivet. Det blir t.om skarpare genom att göra så än inte!
Visst, det kanske verkar snålt. Men jag råder dig att testa själv! :) En helt ny värld öppnar sig ;)

God Afton
 
Re: Hur SNÅL och DUM får man lov att bli?

pointzero skrev:
Nu får ni väl ändå ge er!!!!

VÄNDA på objektivet!? Hur dum får man bli och framförallt hur snål!!


Visa lite ödmjukhet istället, Skrik o gapa inte om saker du inte verkar vet något om.

Att använda bälgar alternativt att vända på objektivet är gamla knep och ingen ny upptäckt. Nikon tillverkar som sagt tillbehör för just detta (BR-2A), även om tråden startades med Canonhus och tape.

300kr för en adapter så man kan vända på objektivet, eller ett macroobjektiv för +4000kr är ytterst smart och inte snålt i min värld...

Mvh
 
Re: Re: Hur SNÅL och DUM får man lov att bli?

T-Max 400 skrev:
300kr för en adapter så man kan vända på objektivet, eller ett macroobjektiv för +4000kr är ytterst smart och inte snålt i min värld...

Mvh


Jag är väl inte värre än att jag kan ändra mig nu när du säger så. Tyckte bara att det lät aningen dumt från en början.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.