Annons

Sunpak Auto30SR kompatibel med Nikon D90?

Produkter
(logga in för att koppla)

Nitisyna

Ny medlem
Som det står i rubriken, kan jag använda en gammal Sunpak Auto30SR på min Nikon D90 utan att något går sönder? Jag fick nämligen veta att farsan har en sån blixt liggande.

Jag har ett par stycken Sunpak Auto 30 DX från början av 80-talet som fungerar utmärkt ihop med mina digitalkameror. De har omkring 10 volt i synksladden vilket är klart godkänt för de flesta kameror.
Din fars blixt behöver mätas upp med ett högohmigt instrument för att vara säker på att den är ofarlig för moderna kameror.

Enligt den här sidan så är dock spänningen i sladden låg nog:
http://www.botzilla.com/photo/strobeVolts.html
Det förutsätter dock att den som mätt använt ett högohmigt instrument. Används ett instrumennt med för låg inre resistans belastar det kretsen som ska mätas och man får ett för lågt värde.

Tack för snabbt svar men nu fick jag lite fler frågor.
Hur gör jag för att mäta det? Jag läste detta i en annan tråd:
"Den mäter du enklast upp med en volt-meter mellan mittenstiftet och kontaktblecket i sidan av blixtfoten."
Är det konstant spänning där eller måste jag utlösa blixten samtidigt som jag mäter?
Hur vet jag om min voltmeter är tillräckligt bra?
Hur vet jag hur mycket kameran tål?

Du kör igång blixten och väntar till den indikerar att den är fulladdad och gärna lite till.

Då finns det en spänning mellan mittstiftet och hylsan om det finns en sladd på blixten eller mellan kontaktblecket eller blecken på sidan av foten och mittstiftet på fotrn och det är den spänningen som ska mätas.

(Kameran löser ut blixten genom att en kontakt som finns i slutaren sluter kretsen när du trycker på avtryckaren. )

Du behöver för enkel mätning mätsladdar med en gripklo på den svarta sladden ansluten till - på instrumentet och en spetsig mätspets på den röda sladden ansluten till + på instrumentet.

Mäter du på sladden så sätter du gripklon runt kontakthylsan och sätter sedan mätspetsen mot mittkonkakten och läser av instrumentet.
Om du mäter på foten så ansluter du gripklon i kontakblecket på sidan av foten och den röda mätspetsen på mittkontakten på fotens undersida.

En gripklo förenklar mätningen men är inte nödvändig, men om du mäter på sladden så behövs precision så att du inte kortsluter mellan hylsan och stiftet. Du måste vara beredd på att blixten kan lösa ut i samband med mätningen, man brukar hoppa högt då. :))

Instrumentet jag använder har en inre resistans på 20 000 Ohm/volt vilket i varje fall förr ansågs tillfredsställande för mätning på elektronik. Instrumentet bör vara inställd på 50 V likspänning inledningsvis, blir utslaget lågt kan du sänka till närmast lägre mätområde för bättre precision i avläsningen. Har du ett digitalt instrument behöver du bara se till att det läser av likspänning och har tillräckligt högt inre motstånd.

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto