Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sundsvalls Fotografer

Produkter
(logga in för att koppla)

Fotograf121

Aktiv medlem
Fotografer belägna i sundsvalls området.

Det jag har gått runt och funderat över är att starta upp en foto klubb lite mer aktiv än dagens "sundsvalls fotoklubb" och då mer med lite yngre fotografer som kanske skulle vela starta en klubb.

Detta efter jag tyckt att befintlig klubb är lite "mossig" och där saknar ungdommar.

Vist är alla åldrar välkomna men helst en majoritet utav unga fotografer och designers.

/John
 
Låter som en god idé, råkade tyvärr ut för ett litet kamerahaveri nyligen, men det blir en ny... Hör gärna av dig för fortsatta funderingar
 
Hej John!

Det låter som en superbra idé. Jag har själv varit sugen på att gå med i en fotoklubb, men tappade lusten när jag hörde att snittet låg på 45-50 år i Sundsvalls Fotoklubb. Det känns inte så spännande för mig. En motsvarighet för yngre fotografer skulle vara bra.

//J
 
Men vart hamnar då en mellangubbe som varken har byxorna nere vid knäna eller uppdragna under bröstvårtorna?

/fd ung och arg samt coming gammal och grinig ;)
 
Nu vet jag noll och inget om just Sundsvalls fotoklubb, men det här är ett resonemang som jag tror är ganska vanligt.

Finns det ingen som reflekterat över att orsaken till att fotoklubben upplevs som "mossig" kan vara att just Du lyser med Din frånvaro? Gå med i klubben, engagera dig, sätt lite sprätt på "di gamle".

Kanske är nya medlemmar, unga som yngre, precis den vitamininjektion som behövs i klubben. Men, var beredda på att det tar mer än ett klubbmöte att komma in i gänget (där finns garanterat många som känner varandra sedan många många år) och komma underfund med "hur turerna går".

Ha sedan lite tålamod och lär känna klubbmedlemmarna så upptäcker du att de allra flesta varken är "mossiga" eller tråkiga utan både kunniga och hjälpsamma, och den fysiska åldern helt oväsentlig.

/AnnaKarin
 
Hej alla sundsvalls fotografer

Det är roligt att intresset finns och håller nu på att ordna upp lite mer.

Det AnnaKarin påpekar kan ju vara sant men jag har varit medlem i klubben ett varv redan men när jag flyttade så slutade jag ju. Med "mossiga" är ju att jag som lite yngre och dom som är lite yngre än mig kanske inte känner sig hemma bland dom som kunde vara deras föräldrar eller farmor/farfar m.m.

Jag personligen har inget problem med det men som sagt med yngre folk reflekteras mycket på ett annat sätt vi kanske fotograferar lite anorlunda.

Sedan kanske det här kan vara en bra start på något för en mycket större fotoklubb i sundsvall. Med en början på två separata.

Men vi får se hur det urartar sig det ska ju till en styrelse och så för att det ska bli en riktig klubb sedan intresset för detta m.m.

Men lägg gärna komentarer vad ni tycker och ni som känner er mitt emellan ni är välkommna till oss självfallet.
 
En klubb blir det man gör den den till.....och jag får känslan av vi mot dom istället för en gemenskap med all den erfarenhet som finns att ta vara på hos det gamla gardet. Det är väl som alltid att ungdomen vet bäst.....?
 
RolandM skrev:
En klubb blir det man gör den den till.....och jag får känslan av vi mot dom istället för en gemenskap med all den erfarenhet som finns att ta vara på hos det gamla gardet. Det är väl som alltid att ungdomen vet bäst.....?

Hmmm ja det skulle vara synd om det skulle bli så. Men inom fotografi så kommer aldrig en ung fotograf ha samma erfarenhet som en äldre sådan men tankesättet är också annorlunda.

Det är väl som alltid att ungdomen vet bäst.....?
Som ung vet jag att det inte är fallet... ;)

Det som jag även kan säga eftersom jag har varit medlem i Sundsvalls fotoklubb och blev bemött utav "styrelsen" och andra på ett sådant sätt att jag var inte var något värt. DET är vad jag menar med att så ska ingen behöva känna och det finn extremt många unga fotografer i sundvall som skulle vela ha en gemenskap som dom inte känner att dom kan i dagsläget kan få hos sundsvall fotoklubb.

Det är även det jag menar om denna klubb skulle startas upp så är det mer för dom unga fotograferna jag skulle gärna se ett samarbete med den andra klubben i vilken form får tas fram senare.

Det som även fött denna tanke är att jag assisterar på vissa föreläsningar för folkhögskolan där det igentigen är en äldre och en yngre grupp. Det är som två skilda världar i tänkandet. Även skargången är helt annorlunda lite lättare i den yngre gruppen lite mer skämt och humor sedan vågar man testa mer framförallt innom det digitala.

Jag hoppas ni förstår vad jag menar lite trött just nu så kanske lite svamel kom med *L*
 
Tycker att det låter som en jättebra idé. Ser att detta är en gammal tråd så frågan är ju; dog allt ut eller har ni dragit igång något?
 
Jag tänkte att John skulle hålla i spakarna. Jag vet att jag genom Bildjournalistik 02 (min klass) och 03, även höstens 04, nog kan dra in en bunt ungdomar. Så jag hoppas att John kanske funderar lite extra runt detta, intresset finns nog!

;)

//Jessica, som hoppas på att finna nya fotovänner och lite inspiration på detta sätt. Kom igen nu John, kom igen nu John!
 
Jag är ju själv ingen erfaren fotograf. Har bara fotat lite då och då under cirka två års tid och då främst digitalt. Men det vore ju jäkligt kul om vi kunde dra igång nånting, och då även för de som inte har jättestora kunskaper inom fotografi...
 
Trodde detta faktiskt var bortglömt.
Roligt att se att det finns intresse för det. Jag forskade ganska mycket kring detta och min slutsats i slutändan blev att man igentligen ska tala med den nuvarande fotoklubben och inom den starta en ungdoms del.
Detta skulle förenkla mycket. Då tanken där är att vi har en egen styrelse som sammarbetar med den andra styrelsen så vi kommer inte ha någon kontakt mer än just det med dom om vi inte tar in någon som föreläsare.

Tyvär har inte jag hunnit talat så mycket med Sundsvalls fotoklubb och nu är det inte långt bort innan jag flyttar. Men jag kanske hinner sätta igång det litegran innan jag flyttar.
Sen får väl någon ny eldskäl driva detta tills jag ev kommer tillbaka.


mvh
John
 
Ja, John. Tycker att det låter som en kanonidé. Hinner du kolla upp lite innan du åker? Jag kan som sagt hjälpa till så mycket det går. Kan nog vara din eldsjäl om det skulle behövas.

Kan vi inte höras av vidare i denna tråd?

Om någon fler Sundsvallsfotograf finner detta intressant kan ni väl skriva en liten kråka här, så vi kan kontakta er när det börjar bli dags.

Kom gärna med tips på arrangemang eller annat ni skulle vilja att vi ordnade...
 
Det låter jätte bra Jessica!
Har Mailat Sundsvalls fotoklubb så jag hoppas få ett svar snart. Kan ju hjälpa till så mycket jag bara kan. Flyttar nu redan på måndag 16/8 men mailkontakt funkar ju endå!

Jessica hur länge blir du kvar i stan?

/John
 
Ha ha. Jag bor här, sedan 22 år tillbaka ;)

Synd att du sticker iväg. Du verkar ju vara en drivande person och det behövs verkligen om vi ska starta en klubb. Men samtidigt kul för dig att åka iväg och plugga förstås! Hoppas du får det skoj.
 
hallå där!
sitter här och kollar runt lite på olika forum och vad trillar jag inte in på; en fotoklubb på gång i sundsvall! alldels utmärkt eftersom jag flyttar dit om två veckor! om ni startar upp nåt är jag intresserad!
mvh
malin
 
Hej Malin

Det finns redan en fotoklubb i sundsvall med namnet "Sundsvalls fotoklubb" Kan vara vært ett besøk.



Øvrigt
Jag har skrivit ett mail till Sundsvalls Fotoklubb och dom har tagit upp det på et møte verkar det som. Dom har bjudit in oss/mig till styrelse møtet dom har den 14 september kl.18.30 i Bildens Hus då ha lite mer konkreta førlsag vem som ska gøra vad och våran plan før detta.

Dom håller sig øppna før førslag från oss hur vi vill driva detta. Dom kom då æven med førslaget att istællet før att vi skulle ha en egen "styrelse" så skulle vi driva det i formen av en ungdomsgrupp vilket låter bra. Men det kræver ju æven att det finns en del mænniskor i Sundsvall som ær aktiva och driver i denna fråga. jag kan ju førsøka hjælpa till så gott jag kan hærifrån Norge men det har ju æven sina svårigeter.

Så Det jag isåfall vill ær veta lite mer konket øver hur många ær intreserade och gærna få in lite åsikter m.m. hur ni vill att en eventuell ungdoms sektion ska se ut så kan jag kanske jobba ihop en liten plan før ungdomssektionen.

Dom har æven frågan Varfør vi vill ha en egen ungdomssektion.

/Gutten John
 
Senast ändrad:
Jag är som sagt intresserad och kan hålla i trådarna när John sticker iväg och pluggar! Jag kan även kolla upp ev. intresserade i min klass och den under mig, på Bildjournalistik Mitthögskolan. Jag tror att det finns ett starkt intresse.
 
Hejsan

Jag hade visst missat denna tråd.
Några synpunkter, vi kan ju iallafall kanske börja med en träff mellan oss Sundsvallsfotografer som hänger här på FS, för att prata igenom detta lite närmare.

Jag bjuder in er hem till mig, så fixar jag fika. Just en speciell ungdomssektion kanske blir lite väl, då jag tillexempel är borderline på ungdom :)
Har en del andra som jag känner som nog är intresserade. Vad tycker ni?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.