Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Summicron 50/2 Svart värde/säljare
- Trådstartare HeBl
- Start datum
hampusm
Aktiv medlem
Kontakta Mattssons foto i Lund. De säljer och köper mycket Leica. De kan berätta vad objektivet är värt, och köper det av dig om du vill. Dock under marknadsvärdet.Hej
Jag har en Summicron 50/2, svart som jag har förstått KAN ha en del värde. Är det någon som har förslag på vem jag ska kontakta för en värdering och eller försäljning? S/N 1474893 om någon är insatt.
Tacksam för hjälp.
Henrik
HeBl
Aktiv medlem
OK, tack. Kan vara värt en koll.Kontakta Mattssons foto i Lund. De säljer och köper mycket Leica. De kan berätta vad objektivet är värt, och köper det av dig om du vill. Dock under marknadsvärdet.
StanM
Aktiv medlem
Vad jag förstått är de svarta Summicron 50 från 50-talet värda en hel del. Det vanligaste var kromat utförande och de svarta var ovanliga. Vissa versioner säljs för mycket pengar.
Önskar jag hade en sådan …
Jag hade inte gått till en vanlig fotohandlare med ett så ovanligt objektiv.
Mitt förslag är att du kontaktar Lpfoto.se, auktionsfirma med mycket Leicakunskap och kundkrets över hela världen.
Se lpfoto.se för kontaktuppgifter.
Mitt förslag är att du kontaktar Lpfoto.se, auktionsfirma med mycket Leicakunskap och kundkrets över hela världen.
hampusm
Aktiv medlem
Det kan definitivt löna sig att kontakta båda. Mattssons är ingen ”vanlig” fotoaffär, de vet vad de gör när det gäller Leica.Vad jag förstått är de svarta Summicron 50 från 50-talet värda en hel del. Det vanligaste var kromat utförande och de svarta var ovanliga. Vissa versioner säljs för mycket pengar.
Spaceman Spiff
Aktiv medlem
LP-foto är också duktiga på Leica.
De ordnar auktioner några gånger per år och har därför väldigt bra koll.
Om du skickar in till deras auktion så tar de förstås en ganska bra kommission.
/Jon
De ordnar auktioner några gånger per år och har därför väldigt bra koll.
Om du skickar in till deras auktion så tar de förstås en ganska bra kommission.
/Jon
elgenper
Aktiv medlem
Tja... Här är det senaste LPfoto-utropet av ett liknande; slutade som synes på 210 000:-. Det är ju inga garantier för ett liknande resultat; beror ju mycket på skick, serienr m m. Men goda skäl att gå till ett ställe som kan få ut rätt pris på ett sådant objekt! https://www.lpfoto.se/auk/w.object?inC=LP&inA=20230927_1459&inO=401
Rumpelstiltskin
Aktiv medlem
Oj! Varför kan inte jag också hitta ett sånt i mina gömmor? Grattis Henrik!
nbqr
Aktiv medlem
Wow. Serienumret indikerar att det är ett svart original från 1957, något äldre än exemplaret elgenper länkade till. Jag hade kontaktat LP-foto och/eller Leitz photographica auction (leitz-auction.com). Dock har priserna för svarta Leicagrejer från 50-talet ökat väldigt snabbt på sistone så personligen hade jag suttit på objektivet i några år.
Hur har det kommit i din ägo, om man får fråga?
HeBl
Aktiv medlem
Hej, oj, det låter ju spännande. Jag får nog nosa runt lite. Pappa har köpt objektivet nytt antar jag. Vi har en ganska bra uppsättning Leica-prylar efter honom. Det mesta för oss är affektionsvärde och vi kommer antagligen inte att sälja mer än eventuellt detta objektiv.Wow. Serienumret indikerar att det är ett svart original från 1957, något äldre än exemplaret elgenper länkade till. Jag hade kontaktat LP-foto och/eller Leitz photographica auction (leitz-auction.com). Dock har priserna för svarta Leicagrejer från 50-talet ökat väldigt snabbt på sistone så personligen hade jag suttit på objektivet i några år.
HeBl
Aktiv medlem
Ja det är det ju. Man jag har inte mycket som bevisar det i form av kvitton eller kartonger osv. Så det kanske inte är värt så mycket.Så roligt! Att det är en ägare sen nytt ökar nog dessutom värdet.