ANNONS
Annons

Summicron 50/2 Svart värde/säljare

Produkter
(logga in för att koppla)

HeBl

Aktiv medlem
Hej
Jag har en Summicron 50/2, svart som jag har förstått KAN ha en del värde. Är det någon som har förslag på vem jag ska kontakta för en värdering och eller försäljning? S/N 1474893 om någon är insatt.
Tacksam för hjälp.
Henrik

Bilagor

• 20240314_063807.jpg
    20240314_063807.jpg
    946 KB · Visningar: 49
Hej
Jag har en Summicron 50/2, svart som jag har förstått KAN ha en del värde. Är det någon som har förslag på vem jag ska kontakta för en värdering och eller försäljning? S/N 1474893 om någon är insatt.
Tacksam för hjälp.
Henrik
Kontakta Mattssons foto i Lund. De säljer och köper mycket Leica. De kan berätta vad objektivet är värt, och köper det av dig om du vill. Dock under marknadsvärdet.

Vad jag förstått är de svarta Summicron 50 från 50-talet värda en hel del. Det vanligaste var kromat utförande och de svarta var ovanliga. Vissa versioner säljs för mycket pengar.
Önskar jag hade en sådan …

Jag hade inte gått till en vanlig fotohandlare med ett så ovanligt objektiv.

Mitt förslag är att du kontaktar Lpfoto.se, auktionsfirma med mycket Leicakunskap och kundkrets över hela världen.
Se lpfoto.se för kontaktuppgifter.

Vad jag förstått är de svarta Summicron 50 från 50-talet värda en hel del. Det vanligaste var kromat utförande och de svarta var ovanliga. Vissa versioner säljs för mycket pengar.
Önskar jag hade en sådan …

Jag hade inte gått till en vanlig fotohandlare med ett så ovanligt objektiv.

Mitt förslag är att du kontaktar Lpfoto.se, auktionsfirma med mycket Leicakunskap och kundkrets över hela världen.
Se lpfoto.se för kontaktuppgifter.
Det kan definitivt löna sig att kontakta båda. Mattssons är ingen ”vanlig” fotoaffär, de vet vad de gör när det gäller Leica.

LP-foto är också duktiga på Leica.
De ordnar auktioner några gånger per år och har därför väldigt bra koll.
Om du skickar in till deras auktion så tar de förstås en ganska bra kommission.

/Jon

Som andra varit inne på, jag tycker du skall kontakta LP-foto, deras auktioner drar även till sig internationella köpare vilket brukar dra upp priserna på rariteter.

Som sagt - jag önskar jag hade ett sådant objektiv…

Till TS - stort lycka till med försäljningen 👍

Jag hade en svart från 1962. Såldes på auktion via LP-foto. Den fick jag rätt bra betalt för. Finns nog listor med serienr så du kan se tillverkningsår.

Wow. Serienumret indikerar att det är ett svart original från 1957, något äldre än exemplaret elgenper länkade till. Jag hade kontaktat LP-foto och/eller Leitz photographica auction (leitz-auction.com). Dock har priserna för svarta Leicagrejer från 50-talet ökat väldigt snabbt på sistone så personligen hade jag suttit på objektivet i några år.

Hur har det kommit i din ägo, om man får fråga?

Wow. Serienumret indikerar att det är ett svart original från 1957, något äldre än exemplaret elgenper länkade till. Jag hade kontaktat LP-foto och/eller Leitz photographica auction (leitz-auction.com). Dock har priserna för svarta Leicagrejer från 50-talet ökat väldigt snabbt på sistone så personligen hade jag suttit på objektivet i några år.

Hur har det kommit i din ägo, om man får fråga?
Hej, oj, det låter ju spännande. Jag får nog nosa runt lite. Pappa har köpt objektivet nytt antar jag. Vi har en ganska bra uppsättning Leica-prylar efter honom. Det mesta för oss är affektionsvärde och vi kommer antagligen inte att sälja mer än eventuellt detta objektiv.

ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.