Annons

Sugen på en kompakt systemkamera - Kom med tips!!

Produkter
(logga in för att koppla)

Josefin_O

Medlem
Hej!

Jag har för nuvarande en Canon EOS 60d som jag tycker har blivit för stor och klumpig för att bära med mig. Kameran har mest fått ligga de senaste åren vilket jag egentligen inte alls tycker är roligt! Jag älskar att fota och jag känner att jag behöver byta till nånting smidigare!

Jag har tittat på Sony a6000 som fått bra i tester och många verkar nöjd med. Men nu vill jag ha tips av er, är det någon annan kamera jag bör kolla på?
Har även tittat på Canon EOS M3, Olympus E-M10 Mark II, Olympus E-PL7 Pen.

Min budget ligger på max ca 6000-8000 kr ;)
 
Hej!

Jag har för nuvarande en Canon EOS 60d som jag tycker har blivit för stor och klumpig för att bära med mig. Kameran har mest fått ligga de senaste åren vilket jag egentligen inte alls tycker är roligt! Jag älskar att fota och jag känner att jag behöver byta till nånting smidigare!

Jag har tittat på Sony a6000 som fått bra i tester och många verkar nöjd med. Men nu vill jag ha tips av er, är det någon annan kamera jag bör kolla på?
Har även tittat på Canon EOS M3, Olympus E-M10 Mark II, Olympus E-PL7 Pen.

Min budget ligger på max ca 6000-8000 kr ;)

Kolla in fuji!!! xt1 xt10 xe2 om budget är viktigt annars xt20 xt2 xp2!
 
Jag hade samma problem. Min Pentax K-5 blev allt oftare liggande hemma. På resor fick den aldrig följa med pga vikten. Inte bara för kamerans vikt, man vill ju ha med några objektiv också.
Jag köpte en Panasonic GX7, mest för resornas skull, men efter det köpet har jag inte använt Pentaxutrustningen en enda gång. Jag är MYCKET nöjd med den lilla GX7:an. Micro 4/3, så objektiv från både Panasonic och Olympus passar. Det finns även några fristående tillverkare.
Skulle jag köpa motsvarande idag skulle det nog bli en Panasonic GX80, eller möjligen den lite större GX8.
 
Canon EOS 100D är väldigt smidig och då passar dina gamla objektiv om du inte vill köpa allt nytt med en gång. Vill man ha små objektiv till den finns det flera pannkaksobjektiv från Canon som ät riktigt små och smidiga. Dessutom är de bra!
 
Hej,

Du bör kolla in Fuji.

X-T1 kan får med bra rabatter. X-E2 ligger på 3 990 och med Fuji's utmärkta kundstöd så laddar du ner gratis ny firmware och kameran blir uppgraderas till nästa modell eller en 95% X-T1.

Fuji är litet annorlunda gjorda, reglage istället för menyer - men det gör hanteringen enklare tycker jag. Googla på Fuji så får du en hel del att tänka p. Gå san till en affär och känn på kamerorna.

Fuji är inte stora, jag för ner ett hus och 2 objektic i en GoProväska 16 * 22 cm..

-J!
 

Bilagor

  • DSCF6014.jpg
    DSCF6014.jpg
    71.8 KB · Visningar: 39
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.