Annons

Sugen på att "uppgradera"...bra idé?

Produkter
(logga in för att koppla)

wfrank

Aktiv medlem
Hejsan!

Jag har idag en s.k. superzoomkamera dvs ingen "riktig systemkamera". I mitt fall en Canon S3 IS. Men jag är löjligt nöjd med den, och oerhört imponerad av bildkvaliten jämfört med allt tidigare jag ägt. Superzoomen har inbyggd bildstabilisator och ett zoomomfång från vidvinkel till motsvarande 400mm (/35mm världen) zoom, alltså nåt som fågelskådare skulle vara nöjda med. Funktionsmässigt och inställningsmässigt har den nära nog allt som en riktig systemkamera har. Men några saker saknas, tex tar den bara JPG och inte RAW. Å andra sidan är den mindre, mer "flexibel" och kan dessutom filma med utmärkt TV kvalitet.

Nåväl, nu är den 2 år gammal och 6MP börjar kännas trångt nu, även om det var bra då. Canon har kommit med en efterföljare (S5 IS) och antagligen kommer det en ny (S7 IS?) under 2008.

Men som sagt, det är ingen "riktig systemkamera". Canon kommer med 450D under våren, och den lockar en del.

Sorry att detta blev lite långt, men det jag givetvis funderar på är om jag ska gå till en 450D eller fortsätta i den ultraflexibla superzoom världen? Det skiljer "endast" några tusenlappar så det är inte det viktiga egentligen. Jag tror mig förlora massa flexibilitet - och jag är ingen stativkille - men å andra sidan förstår jag att jag får en del nya möjligheter med en 450D.

Jättetacksam för input kring detta för mig svåra val!

Bästa hälsn//Amatörfotograf Wilhelm :)
 
Du låter nöjd med ditt nuvarande spår så jag föreslår att du fortsätter på det till dess du ser att du MÅSTE ha en systemkamera. Det kanske blir aldrig! :)
 
Det jag var ute efter var hanteringsfördelarna med en systemkamera, inte just bildkvalitén. Min 40D, och även den 400D jag först skaffade, är vida överlägsen min gamla kompaktdigital när det gäller autofokus, serietagning, reaktionstid, sökare och annat sånt, som avgör om det blir en bild på det jag ville eller på något annat.

Jag har haft systemkameror sedan 1975, så det faktum att de väger en del var inget som jag såg som något nytt besvär.
 
Tack för svar! Ja vi får se, en tekniknörd som jag skulle antagligen gilla en 450D, men samtidigt så är S3 IS och nu S5 IS och så otroligt flexibla och snabba på "allt" att jag kanske går för den troliga S7 IS till sommarn. Enda alternativet blir att ha S3:an som en vardagskompis och en 450D på "fotorundor", vet inte vad jag kommer välja där. Det får gå nån månad eller två, bästa fotovädret är inte riktigt här ännu i mitt tycke :) /W
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.