Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Suddigt vatten

Produkter
(logga in för att koppla)
Vad är en bra bild? Det måste väl vara upp till var och en.. Ajaj, vad tråkigt det skulle bli om alla bilder vore precisa avbilder av verkligheten.

Alla som kallar sig naturfotografer vill få en bild som någon annan inte har tagit.. Det är lite av grejen, att leta utsnitt som ingen annan kommit på, att överdriva färger för att få mer substans i uttrycket i bilden!

Om man tittar på Terjes bilder tex.. Han säljer hur mycket bilder som helst (måste väl bero på att folk gillar dem). Har aldrig sett naturen på det sett han avbildar dem, men jag älskar hans bilder ändå! Där finns mycket bilder som vattnet har konstiga formationer som aldrig upplevs med blotta ögat.. Extrema färger i nedgående sol, vatten som glimmar 1000 gånger mer än vad det gör i verkligheten, nattbilder som för ögat skulle vara kolsvart har han lyckats få in ljus i så man ser natten på ett annat sät... Listan kan göras lång!

Själv skulle jag bli urless på bilder som ser ut precis som jag ser dem.. Då är det ju ingen mening att titta på bilderna eftersom jag kan gå ut och se själv! Jag tror folk vill ha trolska bilder med vackra färger och surrealistiska delar i bilderna..

Tycker du inte om målningar heller? Det är väl inte så det ser ut i verkligheten!?
Fotografier på modeller i motljus med upplättningsblixt!? Ställer du dig frågande till sådana bilder med? Det är ju inte så man ser dem i verkligheten utan istället som en svart silluettbild!

Mer surrealistiska naturbilder, jag vet hur naturen ser ut på riktigt, det behöver ingen förklara för mig med ett fotografi :)

Jag som för första gången tagit en bild på vatten med lång slutartid....så får man reda på att det inte ser ut så i verkligheten! ;-)

Där stod men med både ISO 100, blåfilter och gråfilter, som en annan Mrs Gadget.

OK! Då är jag Mr Gadget! Jag hade gråfilter och polfilter, ISO 100, mitt gamla ruggiga stativ och balanserade på såphala stenar vid kanten av forsen och så kommer en sån här kalldusch av en fotokollega. Nu säljer jag utrustningen och börjar samla frimärken istället.

Fan. Alla frimärken blåste bort när jag försökte utöva min hobby utomhus som jag är van.

Roger:

Tagga ner lite;)
Jag älskar surrealistiska bilder, som jag räknar den typen av bilder till! Man lär sig mycket genom att exprimentera med slutartider osv.. Det är ju en viktig del i lärandet!
Vill se vackra bilder, oavsett om de ser ut som i verkligheten eller inte..

Man skall inte ta allt som folk slänger ur sig på allvar. Den här tråden handlar om vilka bilder folk tycker är bra.. Det finns lika många åsikter som det finns medelmmar!

Vill inte veta av att någon säljer sin utrustning.

Kameran är vårt verktyg. Med den gör vi vad vi vill. Den som vill dokumentera naturen exakt men 50 mm, utan filter eller extra ljus gör det. Det är helt ok.

Dem som vill använda naturen som grund för att skapa bilder som förmedlar något annat än exakt avbildning gör det. Det är helt ok.

Inget rätt inget fel.
Bilden är det viktiga, kameran och dess möjligheter enbart ett verktyg.
Skapandet är fritt.

NiklasK skrev:
Roger:

Man skall inte ta allt som folk slänger ur sig på allvar. Den här tråden handlar om vilka bilder folk tycker är bra.. Det finns lika många åsikter som det finns medelmmar!

Japp, jag hoppas ingen trodde att jag blev förolämpad på allvar. Jag fortsätter givetvis som förr och plågar Er med dom bilder jag finner nödvändigt att plåga er med :-D

/Efwa

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar