Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Suddigt "raster" lägger sig över fotona! Lightroom?

Produkter
(logga in för att koppla)

BlickBar

Medlem
Vad gör jag fel? Numera lägger sig ett slags "nät" över mina foton efter att jag har tittat på dem och bearbetat dem i Lightroom. Innan jag skaffade Lightroom uppträdde aldrig dessa suddigheter i bilderna. Har arbetat mycket i bara Photoshop och Bridge förut, utan att få suddiga nät.

Obs: Även bilder som inte har redigerats, utan bara exporterats från Lightroom, får ibland dessa "nät". Förtydligande: När jag exporterar bilder från Lightroom väljer jag "Exportera som e-post", för att få jpegs som inte är för tunga.

- Finns det någon vänlig själ här på sajten som känner igen detta fenomen (eller i alla fall förstår hur jag menar)? Vore jättetacksam för tips :)

Problemet syns rätt bra särskilt på mina bilder av stenar. Bifogar exempel här. /Mvh Louise

Bilagor

• HeartStenKlimp1_-1.jpg
    HeartStenKlimp1_-1.jpg
    47.2 KB · Visningar: 798
Tror också det är upplösningen som spökar, exportera som epost i lightroom skalar ner storleken till max 640x640 och "50" i jpeg-kvalitet.

Hur tunga jpegs kan du leva med? Du bör minst exportera med samma upplösning på bilderna som din skärm, och lite högre jpeg-kvalitet skadar nog inte. Jag brukar sätta den på 80.

Tror också det är upplösningen som spökar, exportera som epost i lightroom skalar ner storleken till max 640x640 och "50" i jpeg-kvalitet.

Hur tunga jpegs kan du leva med? Du bör minst exportera med samma upplösning på bilderna som din skärm, och lite högre jpeg-kvalitet skadar nog inte. Jag brukar sätta den på 80.

Tack för snabbt svar! Jag håller med, brukar också hålla mig till kvalitet "80", men då hade jag problem att ladda upp bilder till FotoSidan, "filen är för stor", stod det. Så jag sänkte kvalitet till Lightrooms ursprungliga förslag "50". Och då gick det att ladda upp bilderna.

Men: Kan det ha att göra med mitt arbete i Photoshop, som inte synkar med Lightroom? Detta med "16 bitar / 8 bitar"?

Såhär: Jag är i Lightroom och väljer att öppna en NEF(RAW)-bild i Photoshop (CS4). Efter bearbetning i PS och ihopslagning av lager sparar jag bilden som TIFF (går ej att välja PSD, antar att det beror på att jag öppnat PS inifrån Lightroom?). Sedan blir bilden ofta "rutig".
- Ska jag spara bilden i 8 bitar eller 16 bitar? Har märkt att jag ej kommer åt PS-filtergalleri när jag jobbar i 16 bitar.

Röriga frågor jag vet, sorry ;-)

Vad ska du använda bilderna till? Om du ska lägga in dem här i forum så är det max 400*400 pixlar som gäller. Då borde du kunna använda högre JPG-kvalitet än 50 tycker jag. Vilken kvalitet (komprimeringsgrad) du kan använda beror på hur detaljerat motivet är... många detaljer=svårt att komprimera=stor filstorlek.

Upplever du samma problem med bilder som du direkt exporterar från Lightroom utan att gå via Photoshop?

Vet inte om jag ser något "nät" på din stenbild, men den kanske är lite oskarp...

Du verkar ju utgå från NEF-filer? Har du isåfall lagt på skärpa i Lightrooms develop-del? En RAW-fil behöver en del grundskärpa. Develop > Details > zooma in till 1:1 för att se effekten av skärpan. När du sen exporterar till JPG så kan du även skärpa i exporten (sharpen for screen), vilket brukar behövas när man förminskar bilden.

Vet inte om jag ser något "nät" på din stenbild, men den kanske är lite oskarp...

Du verkar ju utgå från NEF-filer? Har du isåfall lagt på skärpa i Lightrooms develop-del? En RAW-fil behöver en del grundskärpa. Develop > Details > zooma in till 1:1 för att se effekten av skärpan. När du sen exporterar till JPG så kan du även skärpa i exporten (sharpen for screen), vilket brukar behövas när man förminskar bilden.

Aha - Det kanske är det som spökar. Har faktiskt förvillats av alla olika skärpe-alternativ i Lightroom, känner mig tryggare med Photoshops "Smart sharpen" och de olika radieinställningar man ska ha för skärm resp utskrift. Dessutom har jag använt "Clarity" i Lightroom, utan att förstå vad det innebär, kanske inte heller är någon höjdare för slutresultatet. Tack för tipset!

Vad ska du använda bilderna till? Om du ska lägga in dem här i forum så är det max 400*400 pixlar som gäller. Då borde du kunna använda högre JPG-kvalitet än 50 tycker jag. Vilken kvalitet (komprimeringsgrad) du kan använda beror på hur detaljerat motivet är... många detaljer=svårt att komprimera=stor filstorlek.

Upplever du samma problem med bilder som du direkt exporterar från Lightroom utan att gå via Photoshop?

Nja, det var när jag skulle lägga upp bilder i album, som 640x640, som det inte gick att ha högre kvalitet än 50.

Ska testa att jämföra exporter direkt från Lightroom med exporter från Photoshop ordentligt.

Tror jag kastade mig över Lightrooms Develop-funktioner med lite väl stor iver, ska ta det lite lugnt med dem innan jag förstår "the Big Picture" ;-)

Stort tack för tipsen!

Man pratar ofta om skärpning i tre steg:

1. Grundskärpning av RAW-filer, eftersom de ofta är lite "mjuka" i sig själva. Görs med skärpeinställningar i Camera Raw eller Lightroom's develop-modul.

2. Kreativ skärpning, där du själv efter eget huvud ökar eller miskar skärpa för att få bilden så som du vill ha den. Görs med diverse olika skärpeverktyg beroende på program. I både Photoshop och Lightroom kan man få selektiv skärpa (skärpa på utvalda områden) genom att använda olika tekniker. I Photoshop är väl enklast att skärpa (smart sharpen/unsharp mask eller liknande) på separat lager med lagermask, i Lightroom kan man använda adjustment brush med skärpeinställning.

3. Output sharpening (exportskärpa?). Anpassad slutskärpa beroende på bildens slutliga storlek och media. Varierar t.ex. beroende på om du ska skapa en liten JPG-fil eller en utskrift på blankt papper. Görs i Lightroom med skärpeinställningar i export-modulen, i Photoshop t.ex. med smart sharpen eller unsharp mask eller liknande.

Vad som sen är rätt skärpa är ju ganska personligt...

Clarity är ett sätt att höja kontrasterna i mellantonerna, d.v.s. få lite mera "stuns" i bilden utan att för den skull förändra hela bildens kontrast. Enkelt uttryckt...

Precis, och i praktiken är det egentligen inget annat än USM med väldigt hög radie :)

Förr skärpte jag i två eller tre steg. Numera har jag så svagt AA-filter, så det blir bara överskärpt om jag skärper två gånger, så nu skärper jag i princip bara när bilden är klar.

Man pratar ofta om skärpning i tre steg:

1. Grundskärpning av RAW-filer, eftersom de ofta är lite "mjuka" i sig själva. Görs med skärpeinställningar i Camera Raw eller Lightroom's develop-modul.

2. Kreativ skärpning, där du själv efter eget huvud ökar eller miskar skärpa för att få bilden så som du vill ha den. Görs med diverse olika skärpeverktyg beroende på program. I både Photoshop och Lightroom kan man få selektiv skärpa (skärpa på utvalda områden) genom att använda olika tekniker. I Photoshop är väl enklast att skärpa (smart sharpen/unsharp mask eller liknande) på separat lager med lagermask, i Lightroom kan man använda adjustment brush med skärpeinställning.

3. Output sharpening (exportskärpa?). Anpassad slutskärpa beroende på bildens slutliga storlek och media. Varierar t.ex. beroende på om du ska skapa en liten JPG-fil eller en utskrift på blankt papper. Görs i Lightroom med skärpeinställningar i export-modulen, i Photoshop t.ex. med smart sharpen eller unsharp mask eller liknande.

Vad som sen är rätt skärpa är ju ganska personligt...

Varmt tack :) Nu har jag fått något att bita i! Trodde mig ha någorlunda hajat skärpe-grejen vad gäller vanliga Jpegs, i Photoshop, men är nybörjare i arbetet med RAW-filer (vilket kanske är uppenbart, haha), så jag behövde verkligen denna input: Ska fila vidare på kunskaperna - och skriva ut alla fina tips jag fått...

Precis, och i praktiken är det egentligen inget annat än USM med väldigt hög radie :)

Förr skärpte jag i två eller tre steg. Numera har jag så svagt AA-filter, så det blir bara överskärpt om jag skärper två gånger, så nu skärper jag i princip bara när bilden är klar.

Ja, tack vare svaren här har jag nu förstått både detta med skärpning i 3 steg, och vikten av att hålla fingrarna i styr vad gäller skärpereglagen, det är lätt att fingra lite för mycket, och glömma att man snabbt blir "blind" framför skärmen, inte minst vad gäller tonomfång och skärpa. :)

Dessutom: Pauser från redigerandet är också bra, har jag märkt ;-)

Senast ändrad:
Clarity är ett sätt att höja kontrasterna i mellantonerna, d.v.s. få lite mera "stuns" i bilden utan att för den skull förändra hela bildens kontrast. Enkelt uttryckt...

Aha - det var enkelt och koncist uttryckt. Misstänkte att det var det Clarity gjorde, det såg ju ut så på skärmen, men var inte riktigt säker, ety alla dessa verktyg är ju så raffinerat komplicerade och verkar ibland (för en relativ nybörjare) ha en dold agenda... :)

http://www.luminous-landscape.com/reviews/software/pk-sharpener.shtml finns en bra artikel om just uppskärpning i trestegsmodellen. Dessutom med tydliga exempelbilder. Visserligen avser artikeln en review av en plugin till Photoshop men principen är den samma. Riktigt bra faktiskt.

Clarity är något som kommer från det danska företaget som lanserade en råfilskonverterare för några år sedan, Minns bara inte namnet, kan det ha varit Pixmantec? Hur som helst så kommer grundidén från en av gurusarna bakom Photoshop. Det finns en artikel om det på website som i länken ovan.

Adobe köpte upp hela skiten och implementerade det hela i PS efter det. Det är ännu tydligare i LR I princip så gör faktiskt Clarity mer än bara höjer kontrasten i mellandagarna. Den justerar den så kallade microkonstrasten (eller den lokala kontrasten). Dvs kontrasten mellan olika toner i hela tonomfånget i bilden. Summan är att bilden oftast får mer sting. Vill du göra samma sak i PS så kan du lägga på oskarp mask med värdena 20/50/0. Dvs 20 i amout, 50 i radie och 0 i threshold. Clarity går ju att justera men du kan se dessa siffror som ett utgångsvärde.

Senast ändrad:
http://www.luminous-landscape.com/reviews/software/pk-sharpener.shtml finns en bra artikel om just uppskärpning i trestegsmodellen. Dessutom med tydliga exempelbilder. Visserligen avser artikeln en review av en plugin till Photoshop men principen är den samma. Riktigt bra faktiskt.

Clarity är något som kommer från det danska företaget som lanserade en råfilskonverterare för några år sedan, Minns bara inte namnet, kan det ha varit Pixmantec? Hur som helst så kommer grundidén från en av gurusarna bakom Photoshop. Det finns en artikel om det på website som i länken ovan.

Adobe köpte upp hela skiten och implementerade det hela i PS efter det. Det är ännu tydligare i LR I princip så gör faktiskt Clarity mer än bara höjer kontrasten i mellandagarna. Den justerar den så kallade microkonstrasten (eller den lokala kontrasten). Dvs kontrasten mellan olika toner i hela tonomfånget i bilden. Summan är att bilden oftast får mer sting. Vill du göra samma sak i PS så kan du lägga på oskarp mask med värdena 20/50/0. Dvs 20 i amout, 50 i radie och 0 i threshold. Clarity går ju att justera men du kan se dessa siffror som ett utgångsvärde.

Tack :) Ska testa att jämföra skärpa i LR och PS.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar