Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

suddigt med föremål i rörelse

Produkter
(logga in för att koppla)

kejtapilar

Ny medlem
Hej!
Jag har precis övergått från en kompakt digital till system digital och när jag ska fotografera hundar som leker och springer blir dom bara suddiga. Även när jag använder den förinställda sport alternativet på min EOS 400D. Vad måste jag tänka på och vad gör jag fel när jag försöker fotografera hundarna "in-action" ?
 
Roligt med hundfotografering!
Jag fotar mycket hundar som springer väldigt fort, hundkapplöpning.
Min erfarenhet när det gäller dessa jyckar är att man måste ner runt 1/1000s och då får man ändå lite rörelseoskärpa på ben/tassar. Vilket i mitt fall är önskvärt för att behålla lite "fartkänsla"...
Men hundar i "hopp och lek" rörelser kanske räcker med 1/250s eller så.
Jag dom där förinställda programmen ger jag inte mycket för!
Eftersom du vet att det är slutartiden som är avgörande för rörelseoskärpa, kör i läge "S" (Shutter preference) och låt kameran välja bländare. Då kan du prova en massa olika slutartider och få lite känsla för var man bör ligga i slutartid. Sen spelar ju naturligtvis bländarstorleken in på skärpedjup och så men det är steg 2... :)
Du kan gå in på min sida http://www.fokuserad.se
och kolla lite i galleriet på hundar "in action".
Lycka till med hundfotograferingen!

/Björn
 
Shutter Preference (S) - heter (Tv) på din Canon.

I övrigt håller jag med de två föregående talarna.

Fördelen med digitalt är att det är billigt att testa sig fram med en massa olika inställningar.

Det enda det kostar är lite tid.
 
För att förtydliga Björns inlägg...på Canon heter det Tv-läget. Du ställer slutartiderna och låter kameran fixa bländaren.

När det gäller att få till bra panoreringar så är det övning och åter övning som återstår.
Jag personligen kan känna när en bild sitter perfekt. När man vet att skärpan, kompositionen och ljuset är rätt i "skott"ögonblicket. Kan iofs bero på att jag sysslar mkt med skytte och där har samma känsla när allt stämmer i skottögonblicket.

Men 1/250 bör ju kunna fixas till kapplöpningshundar...dom lär ju inte springa fortare än motorcyklar! Nja..jag vidhåller nog att övning är prio 1! Tips...ställ dig vid en motorväg och fota..där har du objekt som går bra mkt fortare än en hund kan springa och fixar du det...då klarar du hundar galant! :)

EDIT: Ähhh...sen som vanligt!
 
JKay skrev:
För att förtydliga Björns inlägg...på Canon heter det Tv-läget. Du ställer slutartiderna och låter kameran fixa bländaren.

Men 1/250 bör ju kunna fixas till kapplöpningshundar...dom lär ju inte springa fortare än motorcyklar!

EDIT: Ähhh...sen som vanligt!

Först och främst, sorry för Tv missen...

Jag har provat mig fram väldigt mycket med kapplöpningshundar och en 1/250s är inte tillräckligt.
Det beror i och för sig på hur pass mycket rörelseoskärpa som är önskvärt i bilden också.

Det handlar också om avståndet till objektet. Jag står vid sargen, ca 4-6m från en hund som kommer i 70km/h då behövs det definitivt snabbare tider!!

Att fota tex en motorcykel med tele som är kanske 50-80m bort rör sig inte alls lika fort i förhållande till fotografen.
Dessutom, är en motorcykel+förare relativt "statisk" (mest hjulen/kedja som är de rörliga delarna) medans en kapplöpningshund är i rörelse med hela kroppen MYCKET snabbt!! För att inte tala om tassar/ben som tom blir något oskarpa med 1/1000s.
Därför kan man inte jämföra bilar/motorcyklar med tex hundkapplöpning.
Visst håller jag med Johnny om att det handlar om övning och på ett snyggt sätt följa objektet men har objektet "ingående delar" (låter något mekaniskt...) som tex en hunds kroppsdelar som rör sig mycket snabbt så måste slutartiden ner om dom ska bli skarpa.
Följande bild på en Whippet är tagen med 1/1000s, som synes är fortfarande tassarna inte riktigt skarpa!
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/986364.htm#

Johnny, kollade in dina hojbilder och jag gillar dom skarpt!! Görhärliga färger i dom också! Gillar speciellt den med regnet som har en go stämning i sig.
Låter spännande med plastpåse över kameran, jag som brukar fega ur när det börjar regna men jag får nog tänka om nu ;-)

Mvh,
Björn
 
Björn

Är hojarna 50-80 m bort...då köper jag ditt resonemang. :) Men jag står intill banan...eller rättare sagt ute på banan (med räcke som skydd naturligtvis) med ett avstånd av 1-25m från hojarna. (i alla fall på Sturup)

Spanade in den bilden du läkade till och bilden är jäkligt skarp över kroppen men rörelseoskärpan över tassarna kan nog, i mitt tycke, vara mer utan att störa. Jag får lite känslan att hunden hänger i luften. Hade varit kul att få följt med och testat någon gång. Då får man provat samt man får en känsla för hur det är och om ens teorier stämmer. =)

Tack! Kul att du gillar dem!
Ja, regn må vara ödesdömt för en kamera...men det ger ju en extra dimension till motiven! Frän effekt när vattnet sprutar upp från däcken.
 
JKay skrev:
Björn

Är hojarna 50-80 m bort...då köper jag ditt resonemang. :) Men jag står intill banan...eller rättare sagt ute på banan (med räcke som skydd naturligtvis) med ett avstånd av 1-25m från hojarna. (i alla fall på Sturup)


Hallå igen! Håller med dig, att fånga dom i "förbifarten" (avstånd från banan) handlar mest om skicklighet att följa objektet.

Det som driver mig mest till väldigt korta slutartider är den "interna" rörelsen på hunden. Jag vill "frysa" ögonblicket så mycket som möjligt.
Men som du skriver, jag ska nog experimentera lite med oskärpa på ben/tassar.

Jag för min del skulle vilja testa att fota motorsport :)

Azaelia: Hoppas vi inte snurrat till det för dig!?

/Björn
 
Kalle Kotte skrev:
Hallå igen! Håller med dig, att fånga dom i "förbifarten" (avstånd från banan) handlar mest om skicklighet att följa objektet.

Det som driver mig mest till väldigt korta slutartider är den "interna" rörelsen på hunden. Jag vill "frysa" ögonblicket så mycket som möjligt.
Men som du skriver, jag ska nog experimentera lite med oskärpa på ben/tassar.

Jag för min del skulle vilja testa att fota motorsport :)

Azaelia: Hoppas vi inte snurrat till det för dig!?

/Björn

Jamendåså! Det är ju högst personligt hur man vill ha sina bilder och det är en anledning bra som alla andra. =)
Jag för min del kommer inte att köra kortare tider för det ser väldans konstigt ut om en hoj kommer med knäskrap och har parkerat sin hoj i kurvan. *S*
Men testa på hundarna, det kan inte bli sämre än den fina nivån du redan håller.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.