Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Suddiga bilder

Produkter
(logga in för att koppla)
"Varför startar inte min bil?" är en fråga av ungefär samma karaktär. Med andra ord kan den svårligen besvaras utan att ha någonting att gå på, t ex en exempelbild i tillräckligt stort format med exponeringsdata.
 
Vad gör jag för fel när mina bilder blir suddiga.

1. Du håller inte kameran still, dvs använder för lång exponeringstid.
2. Du (eller ditt objektiv) fokuserar fel.
3. Du har ett dåligt objektiv.
4. Du har ett trasigt objektiv.
5. Ditt motiv rör sig för fort för din valda exponeringstid.
6. Din kamera lägger inte på så mycket skärpa som du tycker behövs.

Kan det vara något av dessa fel, möjligen?

Per.
 
1. Du håller inte kameran still, dvs använder för lång exponeringstid.
2. Du (eller ditt objektiv) fokuserar fel.
3. Du har ett dåligt objektiv.
4. Du har ett trasigt objektiv.
5. Ditt motiv rör sig för fort för din valda exponeringstid.
6. Din kamera lägger inte på så mycket skärpa som du tycker behövs.

Kan det vara något av dessa fel, möjligen?

Per.

Om vi ändå ska köra hagelbössemodellen så kan vi lägga till t ex:

7. Du använder för stor bländare (litet nummer) för givet motiv och vad du vill uppnå.
8. Du använder för liten bländare (stort nummer) och får diffraktion som försämrar skärpan även i de delar som är i fokus.
9. Du använder ett högre ISO-tal än vad kameran klarar av utan att brusa mycket och/eller lägga på mycket brusreducering.
 
Om vi ändå ska köra hagelbössemodellen så kan vi lägga till t ex:

7. Du använder för stor bländare (litet nummer) för givet motiv och vad du vill uppnå.
8. Du använder för liten bländare (stort nummer) och får diffraktion som försämrar skärpan även i de delar som är i fokus.
9. Du använder ett högre ISO-tal än vad kameran klarar av utan att brusa mycket och/eller lägga på mycket brusreducering.

Ja, det blev väl bra med hagelbössa?

Det kan vara bra, då och då, att påminna varann om vad mycket som kan gå fel, och vår frågare kan kanske se direkt vad det kan vara. Men, en exempelbild skulle troligen ge henne svaret med vändande post.

Per.
 
Underhållande tråd :)

11. Det kan också finnas vaselin på frontlinsen, om så är fallet avlägsna då detta omgående.

/ Magnus
 
Har du möjlighet att ladda upp eller länka till ett par bilder, så är det lättare att analysera och ge mer kvalitativa svar än du fått hittills. Hagelbössa och vaselin i all ära, men så mycket klokare lär inte TS ha blivit...
 
Byt genast till en annan kamera

1 - Du använder Nikon. Byt till Canon.
2 - Du använder Canon. Byt till Nikon.

Skämt åsido, det bästa vore om du kan ge ett bildexempel med EXIF (exponeringsinformation m.m.) intakt, det är bästa sätt att analysera vad det kan bero på.
 
1 - Du använder Nikon. Byt till Canon.
2 - Du använder Canon. Byt till Nikon.

Skämt åsido, det bästa vore om du kan ge ett bildexempel med EXIF (exponeringsinformation m.m.) intakt, det är bästa sätt att analysera vad det kan bero på.

3. När inget av ovanstående hjälper, byt till Sony.
4. Sony är bäst på allt. Är det fortfarande suddigt, köp ny Sony-kamera.
5. Äsch, digitalt är skit. Köp en film-Leica, helst utan ljusmätare.
6. Det är suddigt för att din flatbäddskanner är skit. Köp kopieringsapparat eller en Imacon-skanner.
7. Småbild är skit. Köp valfri mellanformatskamera.
8...

Nja, ok, som jag skrev redan i första svaret så skulle det bli bättre med en exempelbild.
 
Pröva några bilder med Sport-inställning på ratten och ställ in skärpan manuellt. Sport ger så korta tider att det just inte blir någon skakningsoskärpa. Manuell inställning av skärpan eliminerar bort massor av möjliga andra tekniska fel.
 
Senast ändrad:
Vad gör jag för fel när mina bilder blir suddiga.

Jag har tittat igenom dina bilder.

De med maskrosor har kort skärpedjup beroende på stor bländare (litet tal) och upplevelsen av oskärpa beror troligen på det. De är skarpa , men bara på ett visst avstånd från kameran.

Rosbilen har större skärpedjup och uppfattas skarpare ( av mig i alla fall). Där har du mindre bländare (större tal).

I bilderna på de rosa blommorna har du använt en lång slutartid (2,5s) vilket kan ge rörelseoskärpa om kameran inte varit helt stilla under exponeringen. De ser trots det ut att ha skärpa i vissa delar. De har ju också stor bländare som ger kort skärpedjup.

Hunden har stor bländare, men också längre avstånd mellan motiv och kamera, vilket ger större skärpedjup. Den tycker jag ser skarp och bra ut.

Bilderna på himlar ser något oskarpa ut. De har stor bländare och alltså kort skärpedjup. Kan gissa att skärpan inte är inställd på molnen.

Hoppas det var till någon hjälp.

Hälsn Maria
 
Vad gör jag för fel när mina bilder blir suddiga.

Tittade på dina bilder.
Du använder Canon 50 D, en bra kamera.
Tre enkla saker du kan börja med i din jakt på skarpare bilder.
1. Börja använd 200 iso som std. Du ser ingen skillnad i brus på 100 o 200 iso men du kommer åt kortare exponeringstider= skarpare bilder.
2. Om du plåtar när det är mindre ljus ute, var inte rädd att använda iso 400 eller 800 kanske även 1600. Du kommer åt kortare exponeringstider= skarpare bilder.
3.Prova någon dag med bra ljus o kameran på stativet att ta samma motiv men variera iso från 100,200,400,800,1600 o 3200 Kör på samma bländare, kanske 8, och korta ner tiden för att kunna höja iso.
Sedan kan du jämföra bilderna i din dator. Det är nog först på iso 800 eller 1600 som du kan se liiite mer brus o anings mattare färger jfr iso 200.

mvh.

/Janne Höglund
www.helikopterbild.se
 
Då man jämför en bra pocket med systemkameran, inser man att systemkameran är ett veritabelt krig med skärpan och skärpedjupet. Man måste ändra litet på sin inställning till fotograferandet och finner då att om systemkamerans skärpa råkar på rätt ställe är systemkameran helt överlägsen.
 
Eloge till Maria och Janne som inte skrämmer bort folk...

Och som någon sa, hitta ett ställe att posta exempelbilder på så finns nog många som gärna tittar och ger råd. Tyvärr är FS ett skämt på området för att vara en fotosite för här tillåts bara minibilder i forumen.
 
Hej Eva-Lena. Du har en toppen bra kamera. Jag tror att din DIOPTRIINSTÄLLNING i kameran är fel inställt. Se i din användarhandbok justera sökarens skärpa så fixar du detta utan att behöva ändra till någon annan kamera.
Lycka till. MVH Anita
 
Hej Eva-Lena. Du har en toppen bra kamera. Jag tror att din DIOPTRIINSTÄLLNING i kameran är fel inställt. Se i din användarhandbok justera sökarens skärpa så fixar du detta utan att behöva ändra till någon annan kamera.
Lycka till. MVH Anita

Ja, om problemet är att sökaren är suddig. Det påverkar överhuvudtaget inte bildernas skärpa om det inte är så att man försöker fokusera manuellt. Att det är störande med en suddig sökare är en annan femma.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.