Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Suddiga bilder med fullformatkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

omidino

Aktiv medlem
Hej

Jag har ett stort problem :( jag köpte en proffsigt kamera för 3 veckor sedan en full format Canon Eos 5D Mark II med tillhörande objektiv canons 24-105 usm is /4 men problemet är vad jag än gör så blir mina bilder suddiga vissa är är så där inte helt 100% de blir inte klara och skarpa som jag vill. Jag äger även en 550D med tillhörande objektiv 17-55 2,8 is de bilder jag tar med den kameran är mycket bättre än den jag tar med nu ,kan någon vara snäll och ge mig ett svar borde jag lämna tillbaka kameran eller är det mitt fel måste tillägga jag är en super amatör fotograf :D. tack på förhand.

MVH
Omid
 
Du kan ha fokusfel i ditt 24-105 (eller hus) men det är ovanligare än man kan tro än om man läser trådarna här. Kan du posta något exempel i fullstorlek så kan du nog få bra kommentarer.

Under normala omständigheter ställer FF (som 5D2) kameror lägre krav på optik än APS-C (som 550D), dvs normalt ska du uppfatta dom som lika skarpa eller skarpare.

Om du använder ditt 24-105 på 550D:n, hur ser det ut då?
 
Du kan ha fokusfel i ditt 24-105 (eller hus) men det är ovanligare än man kan tro än om man läser trådarna här. Kan du posta något exempel i fullstorlek så kan du nog få bra kommentarer.

Under normala omständigheter ställer FF (som 5D2) kameror lägre krav på optik än APS-C (som 550D), dvs normalt ska du uppfatta dom som lika skarpa eller skarpare.

Om du använder ditt 24-105 på 550D:n, hur ser det ut då?

Jag kan tillägga att jag har har köpt studioblixtar Elinchrom RX600 för 4 dagar sen som jag inte kan använda heller jag är helt ute och cyklar :( tragiskt nog har kostat mig förmögenhet ...jag är som en förare som inte har körkort och inte kan köra bild men har en Ferrari som första bil :D men till själva ämnet...den bild som du ser nu tog jag ikväll med mina blixtar och den kameran och objektiv ..resultatet blev den här ... :(
 

Bilagor

  • IMG_4283.jpg
    IMG_4283.jpg
    8.8 KB · Visningar: 972
Du måste posta fullstorlek eller 100% crop (där du lagt fokus) för att det ska gå att uttala sig. Använd tinypic.com el. liknande, miniatyrerna som FS tillåter säger ingenting.
 
Det får du iofs gärna, men här finns rätt mycket erfaret folk - bättre posta öppet så får du kommentarer från flera håll tycker jag.

Ett standardförslag för att se om AF är problemet är att fokusera manuellt med Liveview förstorat 10ggr. Om du inte vet hur man gör finns flera trådar om detta.
 
Hej

Jag har ett stort problem :( jag köpte en proffsigt kamera för 3 veckor sedan en full format Canon Eos 5D Mark II med tillhörande objektiv canons 24-105 usm is /4 men problemet är vad jag än gör så blir mina bilder suddiga vissa är är så där inte helt 100% de blir inte klara och skarpa som jag vill. Jag äger även en 550D med tillhörande objektiv 17-55 2,8 is de bilder jag tar med den kameran är mycket bättre än den jag tar med nu ,kan någon vara snäll och ge mig ett svar borde jag lämna tillbaka kameran eller är det mitt fel måste tillägga jag är en super amatör fotograf :D. tack på förhand.

MVH
Omid
Jag har oxo nyligen köpt en Canon Eos 5D Mark II med tillhörande objektiv canons 24-105 usm is /4 och för första gången upplevt att det är näst intill omöjligt att få en dålig bild med denna kamera, och då tänker jag i första hand på skärpan som blir perfekt i alla lägen. Har sedan tidigare Canon 350D och Canon 450D och har aldrig riktigt varit nöjd med skärpan på dessa kameror. Är oxo amatör utan särskild utbildning, men med denna kamera är jag mycket nöjd, får du inte skärpa på dina bilder måste det vara något galet med någon del av utrustningen.
 
standardfrågan

Har du satt AF-omkopplaren i läge M? Inte helt ovanligt ens bland betrydligt mer vana fotografer.

Petter ...

Hej

Jag har ett stort problem :( jag köpte en proffsigt kamera för 3 veckor sedan en full format Canon Eos 5D Mark II med tillhörande objektiv canons 24-105 usm is /4 men problemet är vad jag än gör så blir mina bilder suddiga vissa är är så där inte helt 100% de blir inte klara och skarpa som jag vill. Jag äger även en 550D med tillhörande objektiv 17-55 2,8 is de bilder jag tar med den kameran är mycket bättre än den jag tar med nu ,kan någon vara snäll och ge mig ett svar borde jag lämna tillbaka kameran eller är det mitt fel måste tillägga jag är en super amatör fotograf :D. tack på förhand.

MVH
Omid
 
Jag har testat allt som har sagts här men problemet kvarstår ...kanske borde lämna tillbaka hela paketet till Cyberphoto !!!! :(
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.