Annons

Suddiga bilder med 20D

Produkter
(logga in för att koppla)

NeoDeo

Medlem
Har en 20D som verkar ta någorlunda suddiga bilder hur jag än gör. Antingen så är jag petig eller så måste det vara fel på kameran. Har testat flera objektiv alla får samma resultat. Bilden i normal storlek i t.ex. PS är ok men zoomar jag in till 100% anser jag att bilden borde vara skarpare. Har läst en del om att man borde efterskärpa sina bilder antingen i ett program som Capture One eller i PS. Testat det och får då rätt schyssta resultat men då har jag skärpt till max och det borde man väl inte göra. Parameter inställningarna för skärpa är på medium.
Kan skärpan bero på vilken ISO man fotar med? Har kört en hel del på 400-800 ISO eftersom jag har varit i dåliga ljusförhållanden.

Men kan det vara så att det är fel på kameran? Vad gör man då? Kan man fixa det själv eller ska jag skicka iväg den? vart då isåfall och hur mycket tror ni det kommer att kosta?

Firmware 2.0.3
 
Jag tror inte det kan vara backfokus eftersom jag får ingen skarp fokus nånstans. Där bilden är som "skarpast" är den suddig. hoppas det gick att förstå
 
Finns väl bara ett sätt att testa det på. Sätt kameran på stativ, manuell låsning av spegeln och skjut. Väldigt svårt att ge råd också utan bildexempel. Canons kameror lämnar avsiktligt "mjuka" bilder direkt från kameran, för att lämna mer plats åt efterbehandlingen.
 
Svårt att kommentera om du inte laddar upp en bild. Gärna en hyggligt detlajrik bild med djup i så att man ser var fokus har hamnat. En översikt på hela bilden i 267x400 pixel och ett utsnitt i 100% på 267x400 pixel på en del i bilden som du tycker borde blivit skarp.
Gör du det så lovar jag att återkomma med kommentar.
mvh/ Niclas Vestman
 
jao.. du ahr ingen sida du kan slänga upp en bild på så att manm kan se? elelr skicka en till [email protected].. så kan jag ju kika på´t...

är den mkt oskarp? elelr är det bara att du inte har skärpt bilderna?
 
bilderna är inte skärpta i något program.. jag undrar bara ifall det ska vara såhär eftersom det är första gången jag fotar med en digital systemkamera
 

Bilagor

  • översikt2.jpg
    översikt2.jpg
    52.8 KB · Visningar: 582
nu är det ganska svårt att se i den lilla bilden.. men jag ser inte direkt något fel... tänk på att från en digital kamera kan du ställa in olika skärpe nivåer i kameran. Fotograferar du iraw så _måste_ man efterskärpa bilderna i datorn.
 
Här är en jpeg i högsta kvalité och den tycker jag verkligen blev suddig
 

Bilagor

  • idrott översikt.jpg
    idrott översikt.jpg
    49.2 KB · Visningar: 518
ok.. nu ahr jag kolalt RAWen och även efterarbetat den.. det blev stor skillnad åt det bättre...

om du kan ta bilder på 40 MB så kan jag skicka den... annars får du lite på mig att det blev bra.. jag kan ju iof skicka en Jpeg..
 
NeoDeo skrev:
och utsnitt
Det ser tveklöst ut som rörelseoskärpa. Är du säker på att du håller kameran stadigt? En 20D med ett 17-40/4L nedbländat några steg och med bra ljus (utomhus) ska ge hur skarpa bilder som helst.
Tänk på att bilder ALLTID har mer eller mindre rörelseoskärpa, nästan oavsett slutartid, om du inte använder stativ..
 
Den första bilden bör gå att skärpa upp, ser hyfsad ut enligt mig.

Den andra är inget bra exempel, skaknings/rörelseoskärpa? Ligger fokus rätt?.

Ta några testbilder i bra ljus, helst med stativ & kolla.

//Larsa
 
Första bilden har slutartid på 1/60 andra bilden har 1/45. Inte konstigt att det blir rörelseoskärpa om man är normalt skakig. Sista bilden hade dessutom en brännvid på 456mm så är det svårt att få skarpa bilder med 1/45
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.