Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Suddiga bilder i ProShow Producer

Produkter
(logga in för att koppla)

RolandLarsson

Aktiv medlem
Ja, jag har sökt bland alla andra diskussioner men jag har inte hittat något svar på frågan. Vilken fråga? Jo, jag har laddat ner en demo på ProShow Producer och kommit fram till att den gör det jag vill men bilderna blir inte skarpa när jag har skapat en EXE-fil och kör bildspelet på datorn.

Jag har provat att själv skala ner bilderna till 600 x 800 och skärpa dom men det hjälper inte. Jag har alla inställningar jag har hittat på max kvalitet.

Om jag använder samma bilder i PicturesToExe så blir det skarpt. PicturesToExe kan dock inte zooma och panorera vad jag vet och det vill jag.

Någon som har några erfarenheter av detta?

/Roland

RolandLarsson skrev:

Någon som har några erfarenheter av detta?

/Roland
Inte annat än att jag upplevde samma sak när jag testade demoversionen, gav upp & skaffade Pictures to exe istället...

Finns dock säkert en lösning?

//Larsa

Där ser man. Jag lutar också åt PicturesToExe, jag kan nog klara mig utan zoomning och panorering bara jag får skarpa bilder.

/Roland

Hej!
Jag har den skarpa versionen av Pro Show Producer och har aldrig upplevt några suddiga bilder. Jag tycker att det är ett fantastiskt program, som gett mig mycket glädje. Enkelt att arbeta med för att få ut ett bra resultat. Inte ens när jag provade demoversionen blev bilderna suddiga. Det var ju denna test tillsammans med alla de positiva omdömena på marknaden, som gjorde att jag skaffade den skarpa versionen.
Lycka till!
John-Erik

Har samma erfarenhet som du. Dvs att oavsett om inställningarna är på högsta kvalite så blir bilderna dåliga. Extremt dåliga blir dom om man bränner till DVD. Sök på nätet och du märker att vi inte är ensamma om detta problem.
Skulle gärna vilja få tips om ett bra program som klarar av att bränna till DVD.

Det är nog bara att googla sig svett för inställningar och bästa arbetsflöde för varje typ av output. Kombinationerna är väldigt många.

Kör Boinx Fotomagico (Mac) själv och det gäller att hitta rätt förhållande mellan upplösning på bilderna in och rätt inställningar ut för acceptabelt resultat.

Här finns det många skolor. En del säger 72 dpi in. Andra mellan 150-300dpi in beroende på output. Själv behåller jag 240 dpi från ACR. Ger bra resultat och tål en ganska kraftig men långsam zoomning.

Kraftiga zoomningar kräver mycket av programmet och gör att skärpta bilder får konstiga effekter.
Det brukar finnas ett blurfilter som måste användas för dvd output.

Program som dessa är väldigt enkla att arbeta i men ger nästan aldrig absolut bästa exportkvalitet.

Jag tänker göra ett par försök i Final Cut framöver. Sägs vara det enda för Mac som kan producera riktigt bra kvalitet. Kräver dock en betydligt större arbetsinsats.

Jerry

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto