Annons

Suddig punkt ovanför översta fokuspunkten på 5DMK2

Produkter
(logga in för att koppla)

Brasse83

Medlem
Halloj, jag har en suddig punkt längst upp i sökaren på min 5D, någon som har en aning om hur jag kan få bort den?

Jag har provat att byta fokusskiva utan någon skilnad.

Tog en bild med mobilkameran:
IMG_20111110_194559.jpg

Det är bara när översta fokuspunkten lyser som den suddiga punkten ovanför syns, den syns inte när någon av de andra lyser.

Fokuspunkterna(fyrkanterna) själva är skarpa och fina, inga andra konstigheter heller.

Kan det möjligen sitta ett damkorn på prismat?
Om du demonterar fokusskivan och sedan blåser rent där den satt så kanske det försvinner

Petter ...

Det var ett liiitet dammkorn i det området på prismat, men det hjälpte inte att jag blåste bort det.
Har kollat nogrannt och kan inte se någonting det skulle kunna vara.

Nej jag har kollat på båda mina fokusskivor, inget damm alls på dom. Får samma suddiga punkt med båda fokusskivorna också så jag tror inte att det är någon av dom.

Det är själva lysdioderna (för AF punkterna) som ger viss ljusskugga bara. Inget att oroa dig för.
Gissar att det syns mindre om bara övre AF punkten är aktiv och om du har objektiv på istället för lock på kamerahuset.
Är inget som påverkar någon av kamerans funktioner. Att de tänds är ju bara för att indikera vilken punkt som är vald.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar