Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

suddig bakgrund

Produkter
(logga in för att koppla)
objektiv

Ja resp nej. Ett billigt objektiv med litet minsta bländartal (ett sk "snabbt" eller "ljusstarkt" objektiv) är Nikon 50/1.8 G och motsvarande 35mm.

Per.


Ja, det verkar vara ett bra - och framförallt litet objektiv. På bilden ser det ut att vara mindre än mitt 18-55 VR vilket är en fördel. Det är ju viktigt (för mig) att hela utrustningen inte är för tung och tar för mycket plats. Jag ångrar nästan att jag köpte denna kameran pga storleken och vikten. Det är bra kvalitet på bilderna men jag hade inte räknat med att köpa ytterliggare kring - utrustning för att få bilder med suddig bakgrund. Jag kanske har köpt fel kameratyp?
mvh/Marie
 
Hade jag varit som du hade jag köpt denna i stället: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=fujiHS20
här har du allt i ett. Jag har själv HS10 och är helnöjd med bilderna. Här får du även oskarp bakgrund vid de lite längre brännvidderna. HS20 är uppgraderad med en bättre sensor och är snabbare.
Jag har själv haft ett antal DSLR men tröttnad på alla objektivbyten, dessutom sitter allt som oftast fel glugg på när ögonblicket finns framför dig......inte alltid man hinner byta objektiv.

/perhel
 
Din kamera är bra och tar fina bilder. Lönar sig att lära sig mera om den och hur den fungerar. Men för finare tillfällen och när den stör klädseln och fotografen inte skall framhävas behövs en annan reservkamera. För att hålla sig till märket så exempelvis en Nikon Coolpix S230. Den ryms i handväskan eller skjortfickan och är inget att skämmas över.
 
Objektivets ljusstyrka är brännvidden delat med glasets diameter.
Ett objektiv 50/1,8 har yttersta glasets diameter om 50/1,8 = 27,8 mm.
Man kan liksom se det framför sig då man vet hur bländarvärdet kommit till.

Nätan rätt!
Det är inte glasets diameter som ska räknas utan "ingångspupillens" diameter.
Ingångspupillens storlek syns när man tittar på objektivet framifrån mot något ljust (utan kameran).
Men det kan vara lite svårt att mäta diametern. Ingångspupillen är en konsekvens av bländarmekanismens hål, glaset och brytningen i linerna. Inågon annan tråd här på forumet visade någon hur han gjorde mätningen genom att använda två linjaler.

Petter ...
 
Ingångspupillen tror jag inte många förstår. Det kan ju också finnas onödigt med glas, men vanligen är det just diametern på den mätbara främre glasdelen.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Bländare
http://sv.wikipedia.org/wiki/Objektiv

Förstår eller inte är ju en sak.
Men med din formel så ska mitt EF 70-200 2,8 L IS USM II ha en frontlins som är 25 mm vid 70 mm brännvidd och 71,4 mm vid 200 mm brännvidd.
Medan mitt EF 24-70 2,8 L USM också ska ha 25 mm vid 70 mm brännvidd fast bara 8,5 mm diameter vid 24 mm brännvidd.
Jag har aldrig märkt att glaset ändrar diameter på det viset. Istället är det "ingångspupillen" som ändrar storlek.

Petter ...
 
men jag hade inte räknat med att köpa ytterliggare kring - utrustning för att få bilder med suddig bakgrund. Jag kanske har köpt fel kameratyp?
mvh/Marie

Jag skulle vilja hävda att om man inte vill köpa ytterligare saker så är en systemkamera fel val, eftersom just modulariteten är hela grejen med en systemkamera.

Dock så är det _enklare_ att få till bilder med kort skärpedjup med en systemkamera än en kompaktkamera på grund av sensorns större fysiska storlek. Men, som redan sagts så är det objektivet som är begränsningen i ditt fall.

Kika på http://www.kamerasimulator.se/swe/?page_id=2 så får du en ganska pedagogisk guide. Du vill nog börja med att kryssa i "Länkad bländare/slutare".
 
Petter har alldeles rätt. Tänkte bara på de med fast brännvidd där det stämmer någorlunda. Wikipedian verkar inte heller ha renläriga definitioner. Borde rättas till av någon, som förstår det mera ingående.
 
Senast ändrad:
Hade jag varit som du hade jag köpt denna i stället: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=fujiHS20
här har du allt i ett. Jag har själv HS10 och är helnöjd med bilderna. Här får du även oskarp bakgrund vid de lite längre brännvidderna. HS20 är uppgraderad med en bättre sensor och är snabbare.
Jag har själv haft ett antal DSLR men tröttnad på alla objektivbyten, dessutom sitter allt som oftast fel glugg på när ögonblicket finns framför dig......inte alltid man hinner byta objektiv.

/perhel

hej!
Eftersom jag är väldigt okunnig med alla egenskaper kring kameror (jag köpte min Nikon D3100 utifrån rekommendationer från fotosidans forum) undrar jag om det finns fler bra egenskaper (än suddig bakgrund) som just denna kamera presterar jämfört med andra kameror.
Är det t ex någon skillnad mellan denna och G12 som jag även har blivit rekommenderad?
Eftersom jag funderar på sälja min nikon d3100 och köpa i stället en digitalkamera som har jag även tittat på:
Man kan även se rankningar på på http://alatest.se/produkttester/digitala-kompaktkameror/c3-147/
Jag är lyhörd för alla förslag och kommentarer.
mvh/Marie
 
Petter har alldeles rätt. Tänkte bara på de med fast brännvidd där det stämmer någorlunda. Wikipedian verkar inte heller ha renläriga definitioner. Borde rättas till av någon, som förstår det mera ingående.
Mjä, det stämmer bara någorlunda med teleobjektiv. Vidvinklar måste ha större frontlins än ingångspupill eftersom de annars skulle vinjettera något hysteriskt.

Känns som att detta är helt irrelevant för trådskaparen, men ändå:)
 
ANNONS