Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

suddig bakgrund

Produkter
(logga in för att koppla)

Marie_1

Aktiv medlem
hej!
Jag har en nikon D3100 med objektiv 18-55 VR.
Går det att ställa in på denna camera så att man får suddiga bakgrunder så att fokus ställs enbart på motivet?
mvh/Marie

Ställ program-ratten på A och snurra till ett så lågt f-tal som möjligt. Hur lågt f-tal man kan få beror på vilket objektiv man har, kit-objektivet brukar ha 3,5-5,6 beroende på hur mycket man zoomar. De bästa zoomarna har 2,8 och de bästa fasta (för Nikon) har 1,4. Lägre f-tal ger även mer ljus, alltså kortare slutartid eller lägre ISO

Välj längsta brännvidd, d v s 55 mm och se till att ha bländare 5,6 (vidöppet). Prova med att ha bakgrunden så långt bort från objektet du kan, och det blir suddigt.

bländaren

Välj längsta brännvidd, d v s 55 mm och se till att ha bländare 5,6 (vidöppet). Prova med att ha bakgrunden så långt bort från objektet du kan, och det blir suddigt.

hej!
Jag har lite följdfrågor.....
hur ställer man bländaren på 5,6? Ska man in ställa in i menyn på kameran?.
hur många meter ska man vara från motivet? t ex om man tar bild på ett barn som rör sig och vill helst att möbler och annat ska inte synnas i bakgrunden.
mvh/Marie

Senast ändrad:
Ställ in kameran så att den enbart använder en fokuspunkt, du kan sedan välja vilken punkt du vill ska vara aktiv. Denna fokuspunkt använder du för att ställa avståndet, och som sagts tidigare använd största öppning (minsta bländartal) och största brännvidden

hej!
hur många meter ska man vara från motivet? t ex om man tar bild på ett barn som rör sig och vill helst att möbler och annat ska synnas i bakgrunden.
mvh/Marie

Kolla på sid 92 i den här manualen
http://www.nikonusa.com/pdf/manuals/noprint/D3100_ENnoprint.pdf

det handlar om bländarprioritet (Aperture Priority).
Följ stegen 1, 2 och 3

Petter ...

Ställ program-ratten på A och snurra till ett så lågt f-tal som möjligt. Hur lågt f-tal man kan få beror på vilket objektiv man har, kit-objektivet brukar ha 3,5-5,6 beroende på hur mycket man zoomar. De bästa zoomarna har 2,8 och de bästa fasta (för Nikon) har 1,4. Lägre f-tal ger även mer ljus, alltså kortare slutartid eller lägre ISO

ok! jag har ställt in enligt dina rekommendationer. Ska man även ha program-ratten på A när man tar bilderna?.
mvh/marie

hej!
hur många meter ska man vara från motivet? t ex om man tar bild på ett barn som rör sig och vill helst att möbler och annat ska inte synnas i bakgrunden.
mvh/Marie

Då jag inte använder Nikon vågar jag inte ge dig en "steg-för-steg" instruktion... men det bör vara Av på mod-ratten. Alternativet kan kanske vara porträttläge??

Förvänta dig inte underverk... för att trolla bort möbler och andra oönskade detaljer behöver du troligen längre brännvidd och ett ljusstarkare objektiv. Inte för att det är dåligt ljus, men en bländaröppning f:1,8 eller 2,0 ger så mycket bättre sudd.

En bonuseffekt av att använda ett ljusstarkt objektiv (stor bländaröppning = litet f-tal) är att slutartiden kan kortas... och ett skuttande barn inte får rörelseoskärpa. Men å andra sidan (det finns alltid en sådan) blir ju skärpedjupet (den del av bilden som är SKARP) mycket tunnare och svårare att placera rätt.

Det finns många pedagogiska texter på nätet om hur man skall välja brännvidd och fokallängd för olika typer av foto. Jag är säker på att du får en massa bra förslag... har just ingen länk som är sparad.

Ställ in kameran så att den enbart använder en fokuspunkt, du kan sedan välja vilken punkt du vill ska vara aktiv. Denna fokuspunkt använder du för att ställa avståndet, och som sagts tidigare använd största öppning (minsta bländartal) och största brännvidden

Detta med fokuspunkt. Var ställer man in det på kameran?.
mvh/marie

ok! jag har ställt in enligt dina rekommendationer. Ska man även ha program-ratten på A när man tar bilderna?.
mvh/marie

JA!
A-läget betyder att DU väljer bländare och kameran justerar sedan slutartiden så att bilden blir korrekt exponerad. Se bara till så att du inte får för lång slutartid då blir bilden skakig! Då får du öka ISO (känsligheten) tills slutartiden är kort nog. Nackdelen är att bruset ökar. Vilken slutartid du måste ha beror ju på hur stadig på hand du är, och självklart om ditt motiv rör sig... då behöver du kortare slutartid.

T-läge väljer du tid och kameran justerar bländare.

I de motivlägen som finns försöker kameran välja både bländare och tid så att bilden skall bli bra (enligt kameran, inte alltid fotografens önskning)

Detta med fokuspunkt. Var ställer man in det på kameran?.
mvh/marie

Har ingen D3100 men jag skulle tro att du når den med "i" knappen på baksidan och att du i mitten ungerfär av snabbvalen till höger har något om AF-område, en liten ruta betyder en punkt, sen stor vit ruta betyder att alla är aktiva. Du kan även nå detta från menyn

Sätt dig med kameran och manualen och gå igenom sida för sida och gör alla inställningar i praktiken samtidigt som du övar teorin. Sen har du ju fått en gratis fotokurs av nikon (om du inte köpt beg), gå den!

Finns många gratis fotokurser på nätet som lär dig de mest fundamentala funktioner och dess samband. Tid, bländare, iso mm.
Ta dig tid och lär dig förstå hur det hela hänger ihop.
Att bara få en inställningsinstruktion utan att begripa varför gör ingen nytta i längden om du vill lära dig att fotografera.
Manualen är A o O för att du skall lära dig hur och var inställningar sker med just din kameramodell.
Men ändock bör en grundkurs i bl.a exponering ge dig mycket.

Lycka till med ditt fotande!

bländartal

Tack för alla tips!
Jag har anmält mig till en introduktionskurs eftersom jag klarar inte av att lära mig enbart utifrån handboken.
Jag har i alla fall förstått detta med bländartal och brännvid.
Min kamera klarar av minsta bländartal F 5,6. Jag undrar om man kan få ännu mindre bländartal om man byter objektivet eller om det själva kameran som har sina begränsningar?
mvh/Marie

Bländaren beror bara på objektivet

Ditt objektiv har bländare 3.5 till 5.6. Det betyder att du har största öppning f/3.5 för 18mm och 5.6 för 55 mm.

/Mats

Ett lägre lägsta bländartal, dvs. större bländare får man då man köper ett annat vanligen dyrare objektiv, som har möjlighet till större bländare. Vanligen är man ute efter större skärpa, som man kan betala för. Mera suddighet kan också åstadkommas med ett bildbehandlingsprogram.

Senast ändrad:
Objektivets ljusstyrka är brännvidden delat med glasets diameter.
Ett objektiv 50/1,8 har yttersta glasets diameter om 50/1,8 = 27,8 mm.
Man kan liksom se det framför sig då man vet hur bländarvärdet kommit till.

ANNONS