Annons

Sudda reklam

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är lite vanskligt att ställa juridiska spörsmål till fotosidans medlemmar eftersom ingen av oss är jurist.

Men om man skall tillåta sig en tolkning av lagtexten så är det OK att använda bilden av fotbollspelaren för en kampanj som gäller en fotbollsturnering.
Såvida inte ett företag står bakom.

Skanska Cup tror jag kan få problem, däremot Oddebollen (som Oddevold står bakom i samarbete med Uddevalla kommun) borde vara OK.

Jodå, några jurister finns nog. Fredrik Persson ovan verkar vara det bland annat.

Så med andra ord så kan Vätternrundan använda vilka bilder som helst i sin reklam, pga av att en cykelklubb står bakom (och även om tävlingen arrangeras i vinstsyfte)?

elmfeldt skrev:
Jodå, några jurister finns nog. Fredrik Persson ovan verkar vara det bland annat.

Så med andra ord så kan Vätternrundan använda vilka bilder som helst i sin reklam, pga av att en cykelklubb står bakom (och även om tävlingen arrangeras i vinstsyfte)?

Jag skulle säga så, men gissa om jag haft fel förr ;-)

”marknadsföring av näringsidkare” är vad lagtexten talar om.
Lag om nanm och bild i reklam, alltså.

En cykelklubb är inte näringsidkare. Att de vill få in pengar har inte med saken att göra.

Jag är jurist och jobbar med immaterialrätt (upphovsrätt, patent, varumärken, designskydd m.m.)

Det var några år sedan jag lite mera dagligdags jobbade med upphovsrätt som är det område Fotosidans medlemmar stöter på i första hand. Idag arbetar jag mera med patent och strategifrågor knutna därtill.

Kollade snabbt på Davids tre nya frågor och tror att Mipert har rätt ang. 1 och 3. Vad gäller tvåan kan man läsa ut svaret (delvis i alla fall) av första paragrafen i lagen:

1 § Näringsidkare får icke vid marknadsföring av vara, tjänst eller
annan nyttighet använda framställning i vilken annans namn eller bild
utnyttjas utan dennes samtycke. Med namn jämställs annan beteckning som
klart utpekar viss person.

Vad i första stycket sägs om näringsidkare gäller även anställd hos
näringsidkare och annan som handlar på näringsidkares vägnar

I andra stycket finns åtminstone en antydan till svar. Om du "handlar på näringsidkares vägnar" kan du också göras ansvarig. Jag har lite svårt att direkt anlysera vad det här innebär i Davids fall. Men du kan i alla fall inte helt tryggt luta dig tillbaka och känna att du "har lämnat över ansvaret" till näringsidkarens som köpte bilden.
Jag har inte arbetat med den här lagen tidigare och har inte kollat förarbeten och praxis för ett klarare svar.

Men om jag läser mellan raderna i lagen så får jag helt klart uppfattningen att den skyddar den avbildade på ett ganska omfattande och långtgående sätt. Generellt sätt har nog fotografen ganska mycket "uppförsbacke" på det här området.

Sedan är det som alltid stor skillnad mellan teori och praktik. Många har nog blivit avbildade i "ideella" sammanhang (som likväl faller inom lagens "näringsidkare") utan att reagera eller känna till att de varit med i marknadsföringssammanhang.

F

Problemet med juridik är att man kan få oliksa svar beroende på vem man frågar.
Det finns två välkända namn inom upphovsrätt i Sverige, Eva Henriksson och Lenakim Arcteadius-Svenungsson.

Jag tror att om ställer ett antal frågor till dem så kommer de till 80% var överens. I resterande fall kommer de ge mer eller mindre olika svar, skälet till detta är att Eva företräder upphovsmännen medan Lenakim företräder beställarna.
Nu är jag elak och förenklar å det grövsta men lite sanning finns det i detta.

Sedan beror det på om det finns tidigare fall att luta sig mot när en jurist skall ge råd, inom PUL är det lite rörigt fortfarande eftersom det knappt finns några domar.

Sedan beror det på vad rätten tycker.
Jag kan ge två exempel på när rätten dömer på ett sätt som egentligen går emot lagtexten:

För ett antal år sedan upptäckte en fanatisk EU-mortåndare atten bild på hans hus används i en ”JA till EU”-kampanj. hans hus var, om jag minns rätt, målat som svenska flaggan och det tyckte kunden var en bra bild.
Han fick rätt i sin anmälan om att folk visste att han var motståndare och de kände igen hans hus och därför förlorade han i respekt.
Trots att det inte behövs tillstånd för att publicera bilder på hus, inte ens i reklam, och att en bild på ett hus inte kan kränka en person så fick han rätt. Jag tror inte han fått det idag men, det har alltså hänt.

En fotograf förlorade i rätten när han begärde skadestånd eftersom en kommun publicerat hans bilder utan namn. Detta strider mot den ideella rätten som finns inskrivet i Bernkonventionen.
Namn måste finnas med om fotografen önskar det.
Men, han förlorade nu i januari.

Vad gäller ”handlar åt näringsidkares vägnar” så har jag läst om detta, någonstans. Som jag minns det så kan följande gälla:

Det finns ett avtal mellan fotograf och bildanvändare att fotografen tar ansvaret för att rättigheter finns.
Det finns livsfarliga avtal som en del skrivit på där det står att kunden har fullständiga rättigheter (friköpt bild) men fotografen ansvarar för att personer på bilden har gett rättighet för användande. Skriv aldrig på sådana avtal! Fotografen kan råka riktigt illa ut, först släppa bilden fri och sedan ta ansvar för hur den används!

En reklambyrå marknadsför ett företag. Då handlar reklambyrån åt ”näringsidkares vägnar” eftersom de inte marknadsför sig själva.
En sak som reklambyråer missar är när de använder en lyckad kampanj för att marknadsföra sig själva, då måste de återigen fråga fotograf/modell om lov!

Min syn på detta är:
Lagtexten ger ganska fritt spelrum men du måste som användare vara försiktig och alltid fråga när bilder används.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar