Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Subjektivt upplevt ljusinsläpp?

Produkter
(logga in för att koppla)

jkene

Aktiv medlem
Hej gott folk, jag har två objektiv: det ena är en Nikor 18-70/f3.5-4.5 som jag haft sedan jag köpte kameran och en Sigma 150/2.8 Macro som jag köpte för några månader sedan. Jag är mycket nöjd med bägge dessa objektiv men har upplevt följande som jag undrar om det är inbillning eller något annat:

När jag använder 150mm upplever jag det som att jag kan gå ner på lägre bländare innan den kritiska skakgränsen nås än vad jag kan med min 18-70. Det är ju väldigt svårt att jämföra dessa två men har ofta hamnat i situtioner med 150mm där jag känt "Oj, här kan jag gå ner från f5.6 till f9 och ändå hålla mig ovanför 1/160", medans jag i motsvarande situation med 18-70 upplevt "Oj, för att hålla mig ovanför 1/20 här måste jag upp till f5.6".

Är det här bara trams, är eller är det någon optisk kvalitet i de dyrare linserna som ger mer ljusinsläpp?

Det skiljer inte nämnvärt med moderna objektiv. Det måste vara situationerna du använder respektive objektiv som skiljer sig åt.

Testa själv. Skruva på ditt 18-70 och sätt det på f/8. Byt sen ut objektivet till ditt 150 och flytta dig så du får samma bildutsnitt så skall du se att du får i stort sett samma slutartid.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto