Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Styrande kommentarer

Produkter
(logga in för att koppla)

Spunken

Aktiv medlem
En av huvudsyftena med att lägga upp bilder på fotosidan är att få kommentarer från andra fotografer. Inte sant?
Jag har upptäckt att många som lägger upp bilder skriver olämpliga kommentarer. Med olämpliga menar jag att de motverkar det ovan nämnda syftet.

Exempel: NN lägger upp en bild på en SAK, och skriver: "Jag tycker bilden är lite för ljus i ena hörnet, men annars är jag nöjd."
Detta medför enligt den lilla psykologi jag kan att folk kommer stirra sig blinda på detta hörn och inte se någon annan del, väldigt förenklat.

Det någon (i detta fallet fotografen själv) ser som negativt kanske någon annan ser som nyskapande och modigt. Fast får man direkt veta att det "nyskapande" är FEL så är sannoligheten liten att man ser det positiva.

Styrande kommentarer förhindrar tankar man själv inte tänkt på, tänk på det!

Självklart ska man inte sluta kommentera sina bilder, jag manar bara till lite eftertanke kring vad det kan leda till. Är man medveten om att något är fel, tycker inte att man ska försvara sig genom att påpeka det själv, utan låta andra "upptäcka" det isåfall. Risken finns att "misstaget" ses med helt andra ögon av någon annan.

Håller med om mångt och mycket här. En sak jag har tänkt på inom samma tema är:
Jag kommenterar 10 ggr hellre en bild där fotografen säger: "Berätta vad jag kunde ha gjort bättre" än en bild där fotografen säger "Den här bilden är jag jättenöjd med". Om man inte håller med fotografen känns det som att trycka ned denne i skorna.

Min favorit i ämnet "nöjd med sin bild"

"Jeg er absolutt fornøyd med dette bildet selv, så akkurat det trenger man verken å betvile eller kritisere"

Min favvo nöjd-kommentar är "Det ska vara så".
[ironi] Mycket inspirerande när man ska kommentera...[ironi]

Pia

När man lägger upp scannade bilder kan det ibland vara svårt att få den digitaliserade versionen att överensstämma med originalet. Då tycker jag att man mycket väl kan påpeka vad det är som inte överensstämmer med originalbilden. Då det inte är några direkta "fel" utan effekter av "dålig" scanner/scannerskötare så slipper man en massa onödiga kommentarer och svarande på dessa för att förklara sig. Har ett eget exempel här.

Där håller jag med eftersom det oftast är originalbilden man vill ha bedömd och inte den inscannade kopian.

Jag tycker det är helt OK med bildkommentarer där fotografen vill ha hjälp med en specifik detalj. Inget hindrar mig från att också ge synpunkter på annat, eller bara ge synpunkter på annat.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar