Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Styra effekten manuellt på extern blixt med Godox X1T

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!

Behöver hjälp att förstå vad jag gör för fel här. Jag vill alltså kunna styra effekten på min externa blixt, som är en Canon Speedlite 550EX, manuellt med hjälp av en X1T (på kameran) och en X1R (på blixten). Men vilka inställningar jag än provar så kan jag inte påverka effekten på blixten genom att ändra effekt inställningen på X1T. Kameran jag har är en Canon Eos 5D MarkIII.

Tacksam för hjälp!

/Markus

Tack för svar. Jag har provat att ha 550EX inställd på manuell och X1T på M. Och om blixten står på ex. 1/128 och jag ställer in 1/1 på X1T så få jag ändå den effekt som blixten är inställd på. Jag har även provat att X1T på TTL och blixten på M och ingen skillnad.

Funkar det att trigga blixten?

Vad händer i om du ställer sig in via kamerans inbyggda meny istället för via X1T?

Jo, det funkar att trigga blixten och om jag ställer in via kamerans inbyggda meny så påverkar det inte blixten.

Det är nog som du är inne på att Godox inte är kompatibel med 550EX. Då får jag helt enkelt ändra på blixten manuellt eller köpa en annan blixt.

Du ska ha stort tack för ditt detektivarbete. Tusen tack och ha en fortsatt trevlig helg!

Mvh Markus

Du kan också försöka hitta en Canon ST-E2. Den tillverkas inte längre, men kanske går att hitta begagnad.

Ställ blixten på TTL, och sändaren på manuellt så ska det funka. Det är inte helt lätt att lista ut Godox-grejorna, men de använder blixtens TTL-system fast styr det manuellt, om du fattar. Det tog mig en stund att få till det med motsvarande Nikon.

Då kan det vara så min blixt inte är kompatibel till 100%. Men som sagt då får jag helt enkelt gå och ändra manuellt på blixten. Tack för svar!
Ja, det verkar så. Jag tittade på länken som Petter lagt in ovan, och där står att gränsen går vid 580 EX-II. Den blixten, tillsammans med 1D Mark III och 40D, var de första som hade support för full styrning av blixten via kamerans menysystem.

Ja, det verkar så. Jag tittade på länken som Petter lagt in ovan, och där står att gränsen går vid 580 EX-II. Den blixten, tillsammans med 1D Mark III och 40D, var de första som hade support för full styrning av blixten via kamerans menysystem.

Tack för förtydligandet. Då är frågan besvarad. Mvh Markus

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar