Annons

"Stunsen" i färgerna försvinner

Produkter
(logga in för att koppla)

T.A

Aktiv medlem
Jag har ett problem som jag försökt leta på här o googla. Men jag hittar inget som jag blivit hjälpt av.

I LR3 och CS3 även i Windows egna bildläsare så ser bilderna kalasbra ut. Precis så som jag vill att de ska vara. MEN, om jag tar en av bilderna och vill använda den som skrivbords underlägg så tappar den sin stuns, den blir fattigare på färg.
Om jag öppnar canons skrivarprogram och ska skriva ut bilden så är det samma sak där. Bilden blir tråkig med all tryck i färger borta. Redan i förhandsvisningen alltså.
Jag har en Dell U2311

Prova att konvertera bilden till färgprofilen sRGB i Photoshop eller Lightroom innan/när du exporterar den. Då bör det se likadant ut på skrivbordet som i programmet.

Bilderna är i RGB, 8 bitar.. Är det nått jag missat här kanske? Jag kan väl inte göra dem till Jpeg annat än i 8 bitar? Och som PSD eller Tiff så kan jag inte ha dem som skrivbord?
Och samma fenomen uppkommer ju i Canons skrivarprogram, jag har en iP4700
Vad har jag missat i allt?

ahhhh nu börjar det klarna lite. Jag exporterar inte utan jag redigerar med CS3. Då jag exporterar i sRGB så blir det annat resultat..
Nu återstår att se om jag ska exportera till Skrivaren oxå eller göra en egen mapp att exportera till..

Tusen tack för hjälpen så långt!

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto