Annons

Stulna bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Tweedy

Aktiv medlem
Nu har jag dålig koll på vad lagen säger om sådant.

En mäklare hörde av sig för ca 9 månader sedan och frågade och jag ville redigera hans kassa bilder, och det gjorde jag, tog betalt och allt, sedan nu ringer mäklaren som har blivit av med det uppdraget och säger att den nya mäklaren använder våra bilder, jag är ju inte fotografen men redigeraren jag har kvar bilderna nånstans i bildbanken.

Hur går man tillväga nu?
mäklaren vill ju såklart ta all rätt han kan men hur gör man?
Jag sparade ner en bild och hittade inget exif (har mac vet inte hur man hittar exif på en mac).

Så hur går man vidare?

Den nya mäklaren hävdade att det är säljarens bilder och säljaren hävdar att han har tagit och redigerat bilderna.

Mvh Emma

Har han kvar raw kopiorna av bilderna så ska det inte vara några problem att bevisa att det är han som har tagit bilderna.

Har han kvar raw kopiorna av bilderna så ska det inte vara några problem att bevisa att det är han som har tagit bilderna.

han fotade inte i raw, men hur går man tillväga då? Han har ju orginalen innan jag redigede (tror jag) dom har nog inte jag kvar..... eventuellt kansek.

Den nya mäklaren hävdade att det är säljarens bilder och säljaren hävdar att han har tagit och redigerat bilderna.
Inte riktigt säker på att jag förstår dig; säljaren påstår att h*n tagit bilderna. Du har redigerat dem och fått betalt, men det innebär ju inte att du har någon upphovsrätt.

Hävdar den förra mäklaren att säljaren ljuger och att det i verkligheten är mäklaren som tagit bilderna? Det är ju i så fall inte så svårt att kolla i exif vilken kamera som använts, exakt när bilderna tagits osv.

Du kan se exif t ex genom att klicka "info" i Iphoto eller något annat redigeringsprogram. Eller direkt i finder.

Det borde ju vara väldigt lätt att visa att den mäklare du samarbetat med är den som tagit bilderna. Du har ju egentligen inga rättigheter till bilderna. Upphovsrätten tillfaller den som fotograferat. De andra har ingen rätt att publicera bilderna så läng det inte står i din mäklares avtal till kund att kunden får rättigheter att själv använda bilderna på ett sådant sätt (inte så troligt).
Personligen har du inget att hämta här förutom att hjälpa din samarbetspartner. Även om orginalbilderna är slängda från både datorn och kameran borde det inte vara allt för svårt att återskapa dem. Vad säger din mäklare om saken?

Jag skriver inte här för jag vill ha något att hämta utan för att mäklaren med upphovsrätten ringde mig idag och frågar hur man gör en sådan situation blev lite ställd men vill ju såklart hjälpa, så jag skriver i hans ställe kan man väl säga.

Vad kan han göra?
han har ju kvar de oredigerade bilderna, ett första steg kan ju vara att print screena andra mäklarens annons annars kan han ju ta bort den och inget har hänt......

så dålig på sånt här kan ju vara mina bilder som vinglar runt överallt sedan, så hur gör man? vart vänder man sig?

Inte riktigt säker på att jag förstår dig; säljaren påstår att h*n tagit bilderna. Du har redigerat dem och fått betalt, men det innebär ju inte att du har någon upphovsrätt.

Hävdar den förra mäklaren att säljaren ljuger och att det i verkligheten är mäklaren som tagit bilderna? Det är ju i så fall inte så svårt att kolla i exif vilken kamera som använts, exakt när bilderna tagits osv.

Du kan se exif t ex genom att klicka "info" i Iphoto eller något annat redigeringsprogram. Eller direkt i finder.

När jag öppnar bilderna i iphoto kommer info upp men står ingenting om vilken kamera, eller när, bara dagens datum för jag hämtade ju bilden idag från deras hemsida.

SOm sagt jag vill inte ha någon del av kakan här utan försöker bara hjälpa mäklaren.

Mäklaren som anlitade mig tog bilderna, sedan redigerade jag dom och nu påstår den nya säljaren att han tagit bilderna.

När jag öppnar bilderna i iphoto kommer info upp men står ingenting om vilken kamera, eller när, bara dagens datum för jag hämtade ju bilden idag från deras hemsida.

SOm sagt jag vill inte ha någon del av kakan här utan försöker bara hjälpa mäklaren.

Mäklaren som anlitade mig tog bilderna, sedan redigerade jag dom och nu påstår den nya säljaren att han tagit bilderna.
Är det en ny säljare inblandad också?

Det du ska kolla är din mäklares originalbilder. Deras exif visar vilken kamera de är tagna med. Då kan ni fråga vilken kameramodell säljaren använt och risken att han ska chansa på exakt den modell som bilderna är tagna med är ju minimal.

Sedan är det ju bara att jämföra bilderna. Ingen kommer att gå på att den nya säljaren råkat ta bilder ur exakt samma vinklar som din mäklare. Om det är de redigerade bildera som ligger ute nu har ni ytterligare en fördel eftersom ni då kan visa upp icke beskurna versioner av samma bilder (pixlarna utanför som passar ihop exakt med den färdiga bilden bevisar att de är ursprungsbilderna).

Är det en ny säljare inblandad också?

Det du ska kolla är din mäklares originalbilder. Deras exif visar vilken kamera de är tagna med. Då kan ni fråga vilken kameramodell säljaren använt och risken att han ska chansa på exakt den modell som bilderna är tagna med är ju minimal.

Sedan är det ju bara att jämföra bilderna. Ingen kommer att gå på att den nya säljaren råkat ta bilder ur exakt samma vinklar som din mäklare. Om det är de redigerade bildera som ligger ute nu har ni ytterligare en fördel eftersom ni då kan visa upp icke beskurna versioner av samma bilder (pixlarna utanför som passar ihop exakt med den färdiga bilden bevisar att de är ursprungsbilderna).

Jättebra!
Och när vi har gjort det?

Mvh Emma

Då kan ni ju skicka en faktura med pris inkluderande olovligt publicerande och utebliven byline. Vet inte vad man kan göra mer rättsligt angående detta men mäklaren kan i alla fall få betalt (och det brukar ju räcka långt ;) ).
Kolla mer i trådar om olovligt publicerade bilder.

En stilla undran är varför du ska göra detta och vaför är du inblandad? Misstänkte din mäklare dig för att ha sålt bilderna till den nye mäklaren eller varför kontaktades du? Är det inte bättre att behålla en bra relation till alla mäklare i området, i stället för att strida kring detta enskilda fall, så att du kan få fler uppdrag?

Jag gör detta för mäklaren ringde och frågade mig "hur det funkar" men sånt här har aldrig hänt mig vad jag vet, jag kommer inte fakturera den andra mäklaren eller bråka med honom det får "min" mäklare göra, jag ville bara ta reda på hur det funkar ifall det kommer hända nån dag, det är ju bra att veta liksom ;)

Tack för infon ;)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar