Annons

Stulna bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

MadeByMe

Aktiv medlem
Hej!

Jag har en f.d kompis som använder mina bilder på nätet utan min tållåtelse. Han har 3st bilder som är mina på 2 olika sidor.

Bilderna som gäller är
http://www.garaget.org/?car=106648&image=1279363
http://www.garaget.org/?car=106648&image=1279365
http://www.garaget.org/?car=139405&image=1279384
och på sidan
http://www.123minsida.se/rautakankiracing/23799069


Jag skrev ett pm till honom på communityn Garaget.org Igår 20/3 17:29:32

Så här:
Ta bort bilderna på saaben innan 1 april, annars blir det en faktura eller polisanmälan! Du kan få välja!
Gäller den bilden på din gamla V40 också!
Gäller även bilderna på eran klubbsida på DIN BIL!
*namn cencsur*. och *namn cencsur*. har frågat!

Om du hade frågat först så hade du kanske fått..

Tycker det är vågat att du vägar ännu en gång använda mina bilder!

Mvh

Idag fick jag svar:
Idag 20/3 14:02:24
jag ser inte att de står ditt jävla skitföretag på dom bilderna plus att de var före du startade ditt skitföretag så ta dig i röven......

du vill verkligen dö ensam lr???


snälla snälla kan du inte lägga upp detta på bilddagboken så folk kan tycka synd om dej, dom som aldrig har träffat dig och märker hur dum i huvvet du e.....


Så jag svarade tillbaka:Idag 21/3 18:47:28
*namn cencsur*... Upphovsrätten till bilderna äger jag! Du har absolut ingen rätt till att använda dom.
Även om det skulle stå Tjofs Media, Oskar eller något på dom! Om jag inte har gett dig tillåtelse till att använda dom så får du inte använda dom!
På måndag blir det polisanmälan. både mot eran klubbsida och gentemot dig!
Jag har bevis på att bilderna är mina och tillhör mig!
Men vill du detta, så visst! ditt val!
Och om polisanmälan läggs ner så skickar jag faktura, om du inte betalar så blir det inkasso och Kronofogden!
Jo jag ska lägga ut den på BDB så du kan gå dit och snoka om du så gärna vill det! :)

Mvh


Jag har gjort printscreen på allt idag så jag vet att bilderna finns och har använts och kommer fortsätta göra varannan dag framöver.
Hur ska jag göra nu? ska jag göra en polisanmälan? Har har använt mina bilder förr utan tillåtelse, men jag kontakta då admin som tog bort bilderna. Nu vill jag går vidare med detta!

Mvh Oskar
 
Tja...ni verkar ju inte ha den bästa av relationer. Själv bryr jag mig inte nämnvärt om mina privatbilder dyker upp på mina kompisars bloggar och forum, men det bygger på något sätt på ett ömsesidigt förtroende, och att man vet att folk tar ner bilder om man oavsett skäl säger att man inte vill ha dem där.

I det här fallet...tja, vad ska man göra...du kommer antagligen inte få betalt, och att hota med fakturor och inkasso...jag vet inte...jag hade inte gjort det.
Men å andra sidan verkar det ju inte vettigt någonstans att använda dina bilder, om det är så risigt läge mellan er.

Hade jag varit i samma situation hade jag nog bara bett administratören att ta bort bilderna. Det finns så mycket annat att lägga sin kraft på än att ens bilder ligger på ett risigt bilforum. Men, extremt respektlöst av snubben att inte ha vett nog att ta ner dem när du ber honom.
 
Inte värt att tjaffsa om tycker jag. Det där kommer nog ta mer energi från dig än det ger även om du "vinner". Gå vidare och glöm den där mannen...

Ser att du har haft trubbel med liknande saker tidigare. Kanske läge att lära sig något av misstagen? Om du ger tillgång till dina bilder får du räkna med att de används, särskilt av bekanta. Om du ändå vill göra det men är rädd för att de missbrukas måste du bli mer noggrann med att beskriva exakt hur bilderna får användas redan när du delar med dig av dem. Bifoga ett avtal.

Skit i den där händelsen nu. Det finns roligare saker att ägna sin tid åt :)
 
Tja...ni verkar ju inte ha den bästa av relationer. Själv bryr jag mig inte nämnvärt om mina privatbilder dyker upp på mina kompisars bloggar och forum, men det bygger på något sätt på ett ömsesidigt förtroende, och att man vet att folk tar ner bilder om man oavsett skäl säger att man inte vill ha dem där.

I det här fallet...tja, vad ska man göra...du kommer antagligen inte få betalt, och att hota med fakturor och inkasso...jag vet inte...jag hade inte gjort det.
Men å andra sidan verkar det ju inte vettigt någonstans att använda dina bilder, om det är så risigt läge mellan er.

Hade jag varit i samma situation hade jag nog bara bett administratören att ta bort bilderna. Det finns så mycket annat att lägga sin kraft på än att ens bilder ligger på ett risigt bilforum. Men, extremt respektlöst av snubben att inte ha vett nog att ta ner dem när du ber honom.


Det är en före detta kompis,som pga olika anledningar sa upp sin vänskap och sen snackat massa skit. och detta är andra gången detta händer att han lägger upp bilder, förra gången bad jag admin ta bort bilden, men han verkade inte förstå att han inte fick använda mina bilderna och då blev han skit sur och börja snacka massa skit igen.

Och nu, 8 månader senare så läggar han upp bilder igen (inte samma bilder)! Visst det är inga bra bilder, det kan jag hålla med om ;) men det är principen att han använder mina bilder utan tillåtelse och sen när jag ber honom att ta bort bilderna så får jag uppkäftigt och tycker svar tillbaka. Fast man är trevlig gentemot honom!
 
Inte värt att tjaffsa om tycker jag. Det där kommer nog ta mer energi från dig än det ger även om du "vinner". Gå vidare och glöm den där mannen...

Ser att du har haft trubbel med liknande saker tidigare. Kanske läge att lära sig något av misstagen? Om du ger tillgång till dina bilder får du räkna med att de används, särskilt av bekanta. Om du ändå vill göra det men är rädd för att de missbrukas måste du bli mer noggrann med att beskriva exakt hur bilderna får användas redan när du delar med dig av dem. Bifoga ett avtal.

Skit i den där händelsen nu. Det finns roligare saker att ägna sin tid åt :)


Stämmer.. har haft problem innan, men då blev jag polisanmäld för förtal och ofredande.. Men dom tog nog inte ens upp det för fick inget medgivande! :p

Jo jag får nog bli hårdare med det där att dela med sig av bilder!
 
Fick svar Idag 21/3 19:27:11

"ok du får väll prova om du vill ......men de kommer inte att hända nått för du har inge som helst bevis på att bilderna e dina jag kan fixa vittnen på att bilderna e mina de kan inte du för du har inga att fråga.....alla är trötta på dig men du fattar ju inte de alla skäms för att du bor i tranemo ingen vill ha dig här tro mig ALLA HATAR DIG så nu komer jag att ta bort bilderna om vi slipper ditt tjat och de gäller inte bara mig utan alla har sagt till mig att skriva de....hoppas inte att jag ser dig......lycka till med bilen HAHA




du får inte lägga upp detta på bilddagboken för då polisanmäler jag dig för de e jag som har skrivit detta BUHUHU.........HAHAHAHAHA"'


Då behövs det inte läggas ner mer tid på denna snubben iaf! :)
 
det konstiga är ju hur folk tycker att bilarna är så himla fina..
en Saab med en ful dekal...tja, smaken är väl som baken.
 
Om du orkar: 1) skicka faktura 2) om han inte betalar stäm honom (tingsrätten).

Om du kan bevisa att bilderna är dina kommer han åka dit.

Glöm kronofogden, de rör inte sånt här.

Tråkigt att så många här tycker bildstöld är något man ska acceptera. Fildelarmentaliteten antar jag.
 
Om du orkar: 1) skicka faktura 2) om han inte betalar stäm honom (tingsrätten).

Om du kan bevisa att bilderna är dina kommer han åka dit.

Glöm kronofogden, de rör inte sånt här.

Tråkigt att så många här tycker bildstöld är något man ska acceptera. Fildelarmentaliteten antar jag.

Men han ska ta bort dom säger han nu.. så får väl lita på hans ord..

Ja såklart jag kan bevisa bilderna är mina då jag har många bilder från samma dag, jag kan berätta vilken kamera samt objektiv jag hade! och vartifrån kameran kom (lånad kamera). Han har aldrig ens rört en systemkamera! :p
 
visst det är dina bilder, men då kommer man till det hela, hur har han fått dom & vad har sagt om hur han får använda dom ?
Att polisanmäla en klubb för att han har lagt ut bilder på den sidan är bara puckat. klubben gör inte fel, det är som att jag skulle anmäla fotosidan.se för förtal för att någon på sidan snackar skit om mig här.

Ta det hela sakligt och meddela att du vill att om han ska använda bilderna så ska din logga vara med på dom (om du känner dig nöjd nog med dom för att ha loggan på dom vill säga)
För dom är ju inte nog bra (inget illa menat) att använda som någon reklam för att du tar värsting bil bilder då dom är av rätt standardkvalitet.

Men i slutänden är det upp till dig, är du bara bitter pga gammalt kompis gnäll så hade jag lagt ner det, är det nått som du räknar som förlorad inkomst eller liknande är det en annan sak.

och har du då nått företag så är det kanske väldigt dumt att tjafsa om småsaker. vem vågar gå till en sån fotograf där det krävs 200 sidor avtal först.
 
Senast ändrad:
JAPP.
I alla bilder i orginal finns något som kalla EXIF och där står det mesta som är värt att veta om bilden, det kan se ut såhär.
 

Bilagor

  • exif.jpg
    exif.jpg
    39.6 KB · Visningar: 591
Kanske liksom bara spränga bilen? Skylla på samhället och sossarna eller nåt, dom driver indiveden till kriminella handlingar bla, bla , bla, jo-anmälan....
 
JAPP.
I alla bilder i orginal finns något som kalla EXIF och där står det mesta som är värt att veta om bilden, det kan se ut såhär.

Fast undra vad det är värt om man inte kan visa något mer... Exif'en är väldigt enkel att ändra, tex har ju du i efterhand lagt in data "Konstnärs" taggen...

// Magnus;
 
JAPP.
I alla bilder i orginal finns något som kalla EXIF och där står det mesta som är värt att veta om bilden, det kan se ut såhär.

Jo den infon känner jag till....

Men kan man inte själv ändra o fylla i den.....
Kan skapa en ny bild i Photoshop o sen fylla i egen kamera osv....

Jag menar är den rättslig ok att använda?

Edit: såg det andra inlägget efter jag postat mitt....


Så Frågan kvarstår. HUR bevisar man att bilden är sin egen?
 
Så Frågan kvarstår. HUR bevisar man att bilden är sin egen?

Enkelt, se till att alltid ha orginalet på din dator.
Ge bara bort bilder som är beskurna, några 10-tal pixlar räcker, då kan du alltid visa en större bild i orginal.
Det är givetvis säkrare om du lämnar ifrån dig lågupplösta bilder runt 800 pixlar.
Allra bäst är dock om du har orginalet i RAW, det blir väldigt svårt att bevisa något annat än att det är din bild då.
Tänk även på att om någon lånar DIN kamera och plåtar, så är rätten till bilderna denna personens och inte din.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.