Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

"Stulna" bilder - vad göra??

Produkter
(logga in för att koppla)
Ang mailkvitton,
Det finns inget i internet-standarden SMT som stöder kvittenser. Det är helt upp till klienten att begära och besvara kvittenser. Det innebär att sitter du med en klient, t.ex Eudora är det ganska troligt att en annan klient (t.ex. Outlook) inte förstår din kvittenbegäran, och därför får du inge kvittens.
 
Det är klart dom har läst din mail men dom skiter i dig. Hade de inte gjort det hade de betalat dig för länge sedan och skrivit ditt namn som copyright. De kommer antagligen inte att betala något förrän en domare slår klubban i huvudet på dem.

Det är de som har gjort fel - inte Du, det är De som skulle ha kollat upp saken bättre eller iaf frågat dig - så varför ska du vara "snäll"?

Nu är det dags!
Sätt in det tunga artilleriet!
Slå hårt mot hårt!
 
och musikbranschen som är så måna om upphovsrätten!
HEHEHEHE, den var bra den.
Banden ber väl blanka tusan i sånt, det är ju skivbolagens kaka som går neråt(vilken inte banden får del av iaf i den största utsträckningen).

Men åter, klart att du ska ha ersättning för dina bilder, om dom sen inte sköter det, då är det deras sak. Men jag håller för att du tar i med hårdhandskarna.
 
Kan du ta reda på vilket företag som står bakom (dvs sett till att sidan skapats) bandets hemsida? Om du kan det är det dem du skall skicka ett brev till. Det borde vara skivbolaget tycker jag, men det är inte helt säkert. Skicka brevet rekomenderat (gärna också att du får ett meddelande när de tar emot brevet) så kan de inte slingra sig med att påstå att de aldrig fått något. I brevet skall du påpeka för dem att de använt dina bilder utan ditt tillstånd och att du vill ha betalt för dem. Använd gärna liknelsen med olagliga kopior på skivor.

När det gäller beloppet kan du egentligen ta till så du skämms, och mer ändå om du vill. Se bara till att skaffa oberoende vittnen på att bilderna finns där (gå tex till din lokala polis och be dem titta på hemsidan och dina pappersoriginal).

När det sedan gäller att ditt namn skall stå i anslutning till bilderna tycker jag det är självklart. Påpeka för dem i brevet att ditt namn inte står vid bilderna, och ställ kravet att det skall göra det i fortsättningen om de vill fortsätta använda dina bilder (efter att de betalat).
 
Uffe_Nordholm skrev:
Kan du ta reda på vilket företag som står bakom (dvs sett till att sidan skapats) bandets hemsida? Om du kan det är det dem du skall skicka ett brev till. Det borde vara skivbolaget tycker jag, men det är inte helt säkert.


Affischen ligger på en festival-sajt, dvs en festival där bandet ifråga spelade. Så det är väl bandet som gett bilden till webmastern .. eller så har webmastern totat ihop collaget själv.

Det kanske är webkillen som strulat? *suck*
 
Om affischen med dina bilder ligger på en festivals hemsida är det festivalarrangören då skall vända dig till. Var de fått bilderna är ointressant. Om bandet delar ut bilder som de inte har rättigheterna till får de som använder bilderna snällt betala fotografen och sedan kräva bandet på pengarna.
 
Uffe_Nordholm skrev:
Om affischen med dina bilder ligger på en festivals hemsida är det festivalarrangören då skall vända dig till. Var de fått bilderna är ointressant. Om bandet delar ut bilder som de inte har rättigheterna till får de som använder bilderna snällt betala fotografen och sedan kräva bandet på pengarna.


Om jag påpekar för webmastern att bandet inte har rättigheterna till bilderna, så antar jag att han genast plockar bort bilderna från nätet, för att slippa betala något. Men då gäller det väl att jag har väldokumenterade pappersutskrifter med datum, så att jag kan bevisa att bilden legat där någon månad?!

Ska jag alltså inte alls vända mig till bandet? För mig känns det som om festivalen handlat i god tro, medan bandet varit skurkarna..

:-/
 
Festivalen har kanske handlat i god tro. Men det är festivalen som, vad jag förstått, publicerat bilderna. Därmed är det festivalen som får 'äran' att betala. I sin tur kan festivalen kräva bandet av pengar. Om jag vore medlem i ett nystartat seriöst band skulle jag se till att pröjsa de pengarna illa kvickt, för att ta död på eventuellt skitsnack innan det har upstått.
 
Exakt vilken överenskommelse har du med bandet? Om du inte kommit överens med dem att de i sin tur får sälja bilderna vidare (eller något liknande som gör publiceringen på festivalens sida OK) kan du, om du nu skulle vilja det, öka på priset.

Har du kontaktat festivalen? Vad har de sagt i så fall? Och har du sett till att ha oberoende och opartiska vittnen till att dina bilder finns på festivalens sida?
 
Uffe_Nordholm skrev:
Exakt vilken överenskommelse har du med bandet? Om du inte kommit överens med dem att de i sin tur får sälja bilderna vidare (eller något liknande som gör publiceringen på festivalens sida OK) kan du, om du nu skulle vilja det, öka på priset.

Har du kontaktat festivalen? Vad har de sagt i så fall? Och har du sett till att ha oberoende och opartiska vittnen till att dina bilder finns på festivalens sida?

Bandet frågade om jag kunde "mejla över" de bilder av dem som jag hade, så att de ev kunde använda dem till hemsida och affischer (de nämnde inte VEMS hemsida, jag antog att det var deras egen). Jag skickade bilderna, bad dem meddela mig vilka bilder de ville använda och sa att jag skulle ge dem ett lågt pris. De hörde inte av sig mer.

Nej, jag har inte talat med festivalen alls. Det jag gjort är att jag printat festivalsidan då och då, för att få datum på det. Men jag ska alltså ha vittnen? :/
 
Du lär behöva vittnen, om du vill kunna sätta kraft bakom ett krav på att du skall få betalt. Att få en bild på papper med ett datum kan man fixa på många sätt utan att behöva skriva ut en hemsida.

Det var lite olyckligt att du har en så luddig överenskommelse med bandet. Men trots denna luddighet har du rätt till ersättning för bruket av dina bilder.
 
Regga deras sida på www.archive.org så arkiveras sidan som den är dagen du registrerar den. Tar sedan festivalen bort bilderna på bandet så finns iaf bevis för att de legat där på archive.org :)

Jag har gjort så med ett företag jag polisanmält innan jag kontaktade företag/polis. Kolla bara att sidan hunnit registrerats innan du kontaktar ansvarig för festivalsidan.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.