Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Stulna bilder igen

Produkter
(logga in för att koppla)

Jolly_Jumper

Aktiv medlem
Jag har just fått en folder från stadens fotbollskllubb. Foldern är gjord av stadens ledande fotograf. Jag upptäckte att några bilder jag tagit på min sambos sons lag och lagt ut på laget.se har använts i foldern. Det står inte i foldern att det är mina bilder och läser man på sista sidan står fotografens namn där så man får känslan av att han tagit bilderna. Hur ska jag hantera detta? Jag blir riktigt arg för att mina bilder använts utan mitt tillstånd och utan att jag ens nämns i foldern. Ännu värre blir det eftersom jag har startat egen firma och numer är konkurrent till fotografen i fråga.

Shit va jobbigt! Tror dock inte det är fotografens fel.. snarare den som gjort broschyren.
Jag tycker du ska ringa förlaget o fråga vem som är ansvarig för vilka bilder som används i broschyren för att sedan tala med den personen.

Eftersom du har startat egen firma så är det egentligen bara att skicka en faktura till förlaget. Problemet är inte ditt att lösa utan förlagets.
OBS! Kolla med SFF hur mycket du kan ta betalt först!

Det är inte så att du automatiskt godkänt något avtal när du blev medlem på sidan Laget.se? Där du ifrånsäger dig rättigheterna till bilderna eller att laget.se får sälja bilderna vidare?

Mvh: Danne

Danlo skrev:
Det är inte så att du automatiskt godkänt något avtal när du blev medlem på sidan Laget.se? Där du ifrånsäger dig rättigheterna till bilderna eller att laget.se får sälja bilderna vidare?
Under Allmänna villkor:
"Upphovsrätten och äganderätten till lagsidorna och övriga immateriella rättigheter tillfaller laget.se"

Då är det nog svårt för mig att göra nåt åt det då. Alla bilder som jag lägger ut på laget.se får alltså användas av vem som helst. Fast egentligen måste laget.se tillfrågas. Jag kommer inte att lägga ut fler bilder där när de används på detta sätt. Jag ska kontakta laget.se i frågan och se vad de har att säga om detta.

Man får läsa det finstilta innan man lägger ut bilder på olika nätsidor. Har man tagit del av avtalet och godkännt det kan man inte komma i efterhand och begära skadestånd. Vissa fototävlingar fungerar lika dant, att de har rätten till bilderna. Gillar man inte det så är det bara att strunta i att vara med.

Helt klart är det så att man måste läsa alla avtal. Jag har nu mailat laget.se så får vi se vad de säger. Ett alternativ är att ta bort bilderna från den sidan. Frågan är vad som gäller då. Får jag tillbaka rättigheterna till bilderna? Kan de hävda att de har rättigheterna om de inte har bilderna?

Glöm inte att posta svaret från laget.se. Jag har haft massor av bilder där utan att tänka på rättigheter.
Spontant känns det konstigt att de lämnar bilder vidare till trycksaker. Men jag följer upplösningen med intresse ...

Det är väl ändå bara för användning på hemsidan och i sin verksamhet laget.se får rätten till bilderna? Bara för att de har rätten till bilderna blir de inte allmän egendom för andra.

200cm skrev:
Under Allmänna villkor:
"Upphovsrätten och äganderätten till lagsidorna och övriga immateriella rättigheter tillfaller laget.se"
Att företaget har upphovsrätt till sidorna innebär inte att de har tagit över upphovsrätten till de bilder (eller de texter) som finns på sidorna.

Vad jag kan se finns det ingenting i villkoren som kan frånta fotografen hans upphovsrätt.

För övrigt är en fotografs ideella upphovsrättt inte möjlig att överlåta, bara den ekonomiska. Detta innebär såvitt jag förstår t ex att fotografen alltid har rätt att få sitt namn som upphovsman angivet vid t ex en publicering.

Är det inte 10% av baspeloppet vid stöld? Alltså 4100 kronor.

Enligt BLF är det så. I det här fallet hade också mitt namn utlämnats så det borde bli 100% till för det.

Fast man kanske ska anpassa sina ekonomiska krav lite grand till vem motparten är. Om det gällde ett större vinstdrivande företag som Volvo eller Dagens Nyheter är det ju bara att dra på, men nu handlade det väl om en lokal, mindre fotbollsklubb?

Jag vet inte riktigt vem jag ska fakturera eller om jag ska göra det alls. Fotografen som har gjort foldern är ju den som borde ha haft bättre förstånd och den som har samlat ihop bilderna. Han är ju också min konkurrent. Jag tror inte han hade blivit så glad om jag snott hans bilder till någon av mina kunder detta sätt.

Fotbollsklubben kan ju å andra sidan bli lite sneda på fotografen om hans verk skapar mer kostnader än avtalat och därför besluta sig för att inte anliga honom nästa gång. Det tråkiga är att de säkert blir sura även på mig om jag debiterar dem och det vill jag ju inte.

Svår fråga det här. Jag avvaktar svar från laget.se och från Staffan Teste.

Jolly_Jumper skrev:
Jag vet inte riktigt vem jag ska fakturera eller om jag ska göra det alls. Fotografen som har gjort foldern är ju den som borde ha haft bättre förstånd och den som har samlat ihop bilderna. Han är ju också min konkurrent. Jag tror inte han hade blivit så glad om jag snott hans bilder till någon av mina kunder detta sätt.

Svår fråga det här. Jag avvaktar svar från laget.se och från Staffan Teste.

Rent spontant så är det ju den som gjort foldern som är ansvarig då klubben knappast har anledning att kontrollera att bilderna är ordnade på rätt sätt.

Fakturera fotografen.

Jag vill bara klargöra att fotografen är den som gjort foldern. Han har alltså tagit mina bilder från laget.se och använt dem i en broschyr som han sedan sålt till fotbollsföreningen. De har ju inte stulit bilden utan köpt en broschyr av av någon som stulit den. Är det i alla fall fotbollsföreningen som ska faktureras?

Det är, som sagt, utgivaren som har ansvaret för upphovsrätten. Vem som gjort det praktiska arbetet med att skriva, samla ihop, layouta och/eller trycka kan den bestulne fotografen strunta i.

Däremot är det möjligt att utgivaren i sin tur kan ställa ekonomiska och/eller rättsliga krav på sina medarbetare/underleverantörer. Men det är ju ett annat problem.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar