ANNONS
Annons

Stulna bilder eller reklam?

Produkter
(logga in för att koppla)

elineek

Medlem
Hej! (Har sökt runt lite på forumet men inte hittat någon tråd som hjälpt dig)

Jag har nyss skaffat mig en hemsida och åker runt på olika hästtävlingar och fotograferar,
sedan läggs bilderna upp i album som länkas på hemsidan så ryttare kan se bilder från tävlingen.

Nu har det hänt flera gånger att personer kopierar mina bilder som är stämplade och använder på facebook, instagram, blogg m.m..

Hur skulle ni hantera detta?
Se det som reklam då min hemsida står med över hela bilden eller som stöld?

Jag är lite kluven till detta då jag nyligen har skaffat hemsidan och försöker göra mig ett
ansikte ute på tävlingsbanorna, därför kanske det vore bra att se det som reklam?

SENAST IDAG såg jag en bild som en tjej tagit från min hemsida, bad henne ta bort den.
Fick inget svar utan hon blockerade mig istället.. Detta känns ju lite skrattretande...

Hjälp mig gärna att resonera lite, antar att det finns fler som har varit med om detta?

Om jag inte minns fel har Facebook ett system där du som upphovsrättsägare kan anmäla att någon använder din bild utan tillstånd. Så vitt jag minns ber de om en länk till ditt original (dvs där du själv publicerat bilden på nätet, men det behöver inte vara en publik länk) och en länk till piratkopian. Sedan måste du intyga, under straffansvar, att du är upphovsman till bilden (eller agerar som upphovsmannens ombud).

Jag kan minnas lite fel, då jag använt liknande saker på många sajter, främst amerikanska. Att det är just amerikanske sajter som har sådant beror på deras lagstiftning: de måste göra det enkelt att anmäla upphovsrättsintrång eller så kan de själva åka dit på det.

När jag anmält saker till Google (tex blogger.com) har det tagit 1-3 dagar så är piratkopiorna borta, och Google lär ju ha en hel del saker att hålla reda på...

Om jag inte minns fel har Facebook ett system där du som upphovsrättsägare kan anmäla att någon använder din bild utan tillstånd. Så vitt jag minns ber de om en länk till ditt original (dvs där du själv publicerat bilden på nätet, men det behöver inte vara en publik länk) och en länk till piratkopian. Sedan måste du intyga, under straffansvar, att du är upphovsman till bilden (eller agerar som upphovsmannens ombud).

Jag kan minnas lite fel, då jag använt liknande saker på många sajter, främst amerikanska. Att det är just amerikanske sajter som har sådant beror på deras lagstiftning: de måste göra det enkelt att anmäla upphovsrättsintrång eller så kan de själva åka dit på det.

När jag anmält saker till Google (tex blogger.com) har det tagit 1-3 dagar så är piratkopiorna borta, och Google lär ju ha en hel del saker att hålla reda på...

Tack för ditt svar, bilden är inte högerklickad och sparad utan en print screen är tagen via telefonen, men jag anser ändå inte att det är okej då det står tydligt att man inte får kopiera mina bilder..

När jag tänkte anmäla bilden till facebook så fanns det 4 olika alternativ att kryssa i men ingen av dom kändes relevant så jag vet inte om jag ska välja att anmäla det som trakasserier och sedan skicka med ett meddelande till henne där det står samma sak ännu en gång eftersom hon inte svarade på mitt tidigare meddelande?

Detta känns lite klurigt..

Vilka alternativ får du att välja mellan?

-Jag gillar inte detta foto av mig
-Det trakasserar mig eller någon jag känner
-Jag tycker inte det ska finnas på facebook
-Det är skräppost.

När man väljer t.ex. ''Jag tycker inte det ska finnas på facebook'' så kommer det nya alternativ, bara relaterat till alkohol och droger så det känns inte heller relevant.

Jag har nyss skaffat mig en hemsida och åker runt på olika hästtävlingar och fotograferar,
sedan läggs bilderna upp i album som länkas på hemsidan så ryttare kan se bilder från tävlingen.

Nu har det hänt flera gånger att personer kopierar mina bilder som är stämplade och använder på facebook, instagram, blogg m.m..

Jag är lite kluven till detta då jag nyligen har skaffat hemsidan och försöker göra mig ett
ansikte ute på tävlingsbanorna, därför kanske det vore bra att se det som reklam?

SENAST IDAG såg jag en bild som en tjej tagit från min hemsida, bad henne ta bort den.
Fick inget svar utan hon blockerade mig istället.. Detta känns ju lite skrattretande...

Hjälp mig gärna att resonera lite, antar att det finns fler som har varit med om detta?

Hej !

Visa endast BRA bilder, gör en snygg och läcker vattenstämpel,
placera denna på något centralt ställe i bilden ( var inte blyg, den ska vara stor )
så det inte går att klippa bort.

Se även till att alla bilder innehåller exifinformation med
copyrightinfo, kontaktuppgifter mm.

Förse dej med en bunt visitkort.

En precentationsperm, (A4 med plastfickor, finns färdiga) med bra bilder.

Använd tiden till att fotografera, träffa mänskor, ha kul och skapa relationer.

--

Du kommer aldrig att tjäna pengar eller nån goodwill på att jaga bloggande
bildtjuvar, den jakten dränerar bara dej på energi och goda ideer.

Var lite före på FB, lägg själv ut bilder där, försök skapa intresse för din sida,
givetvis kommer dessa att spridas som en påse myror i sängen, men så även
din vattenstämpel. Njut.

Ha väldigt tydliga regler när du säljer bilder eller fotoraferingar.

-------------

Av någon anledning så verkar hästar vara till synes dominrande
problemet, verkar så på Fs, men även andra djur, se ex här:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=153153

//MW

Jag har full förståelse för att det känns surt att andra åker snålskjuts på dina bilder.

Om det är till någon tröst så får du se det positiva i det hela - det finns folk som tycker om det du skapar såpass att de är beredda att stjäla dina alster!

Men, jag tycker nog du får lugna dig ett par hekto. Du skriver på din hemsida och gallerisida (I VERSALER=GAPA) : ”Det är förbjudet att ladda ner mina bilder, mina bilder får endast finnas i dessa album. Påträffas bilder på andra sidor så som bloggar/hemsidor/facebook ...”

Detta saknar lagstöd. Tvärtom får jag enl. "Lag (1960:729) om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk § 12" spara ner offentliggjorda verk och använda privat. Precis som att du kan spela in fredagsfilmen på videon och kolla på själv.
Lika lite som du sen får ladda upp filmen på nätet eller sälja den får man sälja eller sprida dina bilder.

Det är skillnad på att kopiera och sprida. Jag får kopiera, skriva ut, redigera spara dina bilder och visa min familj/vänner. Men jag får inte sprida via nät eller i pappersform. Inte ens om ditt namn står med (byline).

© symbolen du använder saknar juridisk betydelse i Sverige, men självklart kan du använda den. Om en bild finns utan © tecken eller namn betyder det inte automatiskt att den är fri att använda. En bild är fri att använda om tillstånd uttryckligen ges.

Lagen är bra förklarad på:
http://www.skolverket.se/skolutveckling/resurser-for-larande/kollakallan/upphovsratt/fakta

Min personliga åsikt är att dina vattenstämplar förstör dina alster. Jag ser ju inte vovvens lilla nos. Kolla in Johannas vattenstämpel här: http://500px.com/photo/38660668
eller Petras: http://blog.petrahall.se/index.php/2012/04/05/nattfotografering-med-stjarnljus/
Båda två har lagt på en stilig vattenstämpel som finns på alla deras bilder. Deras signum. Och Petra har sin logo på alla bilder och inte ett ©.

Jag har deras bilder som bakgrundsbilder på min dator och njuter av deras bilder. Dina går ju inte ens beskåda då du lagt ett moln och reklamskylt på nosen...

Kan väl säga att det är rätt vanligt att ryttare tar bilder från fotografens hemsida och lägger på sin facebook. Tror inte de stör sig så mycket på vattenstämpeln, eftersom denna ofta ligger kvar. Man kan se det på två sätt enligt mig. Upphovsrättsintrång eller gratis reklam (förutsatt vattenstämpeln är tydlig).... En inte allt för okvalificerad gissning är att fotograferna tjänar sina pengar på att sälja pappersbilder (eller filer stora nog för utskrift). Har du kollar tunt bland andra fotografer i samma bransch hur de gör?
Equipe har en webshop där deras fotografer säljer bilder. Kolla hur de gjort med vattenstämpel.
http://webshop.equipe.com

/m

Kan väl säga att det är rätt vanligt att ryttare tar bilder från fotografens hemsida och lägger på sin facebook. Tror inte de stör sig så mycket på vattenstämpeln, eftersom denna ofta ligger kvar. Man kan se det på två sätt enligt mig. Upphovsrättsintrång eller gratis reklam (förutsatt vattenstämpeln är tydlig).... En inte allt för okvalificerad gissning är att fotograferna tjänar sina pengar på att sälja pappersbilder (eller filer stora nog för utskrift). Har du kollar tunt bland andra fotografer i samma bransch hur de gör?
Equipe har en webshop där deras fotografer säljer bilder. Kolla hur de gjort med vattenstämpel.

/m

Fast deras vattenstämpel var ju något av det fulare och mer störiga jag sett.... det finns snygga sätt att göra det på, sen finns det metoden de verkar använda på equipe.

Jag har full förståelse för att det känns surt att andra åker snålskjuts på dina bilder.

Om det är till någon tröst så får du se det positiva i det hela - det finns folk som tycker om det du skapar såpass att de är beredda att stjäla dina alster!

Men, jag tycker nog du får lugna dig ett par hekto. Du skriver på din hemsida och gallerisida (I VERSALER=GAPA) : ”Det är förbjudet att ladda ner mina bilder, mina bilder får endast finnas i dessa album. Påträffas bilder på andra sidor så som bloggar/hemsidor/facebook ...”

Detta saknar lagstöd. Tvärtom får jag enl. "Lag (1960:729) om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk § 12" spara ner offentliggjorda verk och använda privat. Precis som att du kan spela in fredagsfilmen på videon och kolla på själv.
Lika lite som du sen får ladda upp filmen på nätet eller sälja den får man sälja eller sprida dina bilder.

Det är skillnad på att kopiera och sprida. Jag får kopiera, skriva ut, redigera spara dina bilder och visa min familj/vänner. Men jag får inte sprida via nät eller i pappersform. Inte ens om ditt namn står med (byline).

© symbolen du använder saknar juridisk betydelse i Sverige, men självklart kan du använda den. Om en bild finns utan © tecken eller namn betyder det inte automatiskt att den är fri att använda. En bild är fri att använda om tillstånd uttryckligen ges.

http://www.skolverket.se/skolutveckling/resurser-for-larande/kollakallan/upphovsratt/fakta

Min personliga åsikt är att dina vattenstämplar förstör dina alster. Jag ser ju inte vovvens lilla nos. Kolla in Johannas vattenstämpel här: http://500px.com/photo/38660668
eller Petras: http://blog.petrahall.se/index.php/2012/04/05/nattfotografering-med-stjarnljus/
Båda två har lagt på en stilig vattenstämpel som finns på alla deras bilder. Deras signum. Och Petra har sin logo på alla bilder och inte ett ©.

Jag har deras bilder som bakgrundsbilder på min dator och njuter av deras bilder. Dina går ju inte ens beskåda då du lagt ett moln och reklamskylt på nosen...

Anledningen till att mina vattenstämplar ser ut som dom gör
är att jag använt ett program som stämplar alla bilder istället för att stämpla en och en i photoshop!

Anledningen till att jag frågar hur andra skulle se på saken är att jag varit med om "kopiering" tidigare och inte vetat hur jag själv skulle vilja se på saken! Visst är det väl kul att folk vill använda mina bilder och mitt namn sprids ju eftersom stämpeln finns där!! Tack för din info o åsikt..

/m

Jo jag har sett flertal bilder från equipe som finns både på facebook och i annonser på hästnet med mera.. Jag har varit i kontakt med equipe och ska själv ladda upp bilder där framöver. Har sett deras stämplar och utgick ifrån det när jag började stämpla mina bilder. Eftersom jag använt ett program som stämplar alla bilder samtidigt så kan man inte utforma den hur man vill, därför ser min stämpel ut som den gör (©Elinekroos.se).

Jag var mest lite nyfiken att veta om andra här har varit med om samma saker och hur ni hanterar kopierade bilder! :)

Hej !

Visa endast BRA bilder, gör en snygg och läcker vattenstämpel,
placera denna på något centralt ställe i bilden ( var inte blyg, den ska vara stor )
så det inte går att klippa bort.

Se även till att alla bilder innehåller exifinformation med
copyrightinfo, kontaktuppgifter mm.

Förse dej med en bunt visitkort.

En precentationsperm, (A4 med plastfickor, finns färdiga) med bra bilder.

Använd tiden till att fotografera, träffa mänskor, ha kul och skapa relationer.

--

Du kommer aldrig att tjäna pengar eller nån goodwill på att jaga bloggande
bildtjuvar, den jakten dränerar bara dej på energi och goda ideer.

Var lite före på FB, lägg själv ut bilder där, försök skapa intresse för din sida,
givetvis kommer dessa att spridas som en påse myror i sängen, men så även
din vattenstämpel. Njut.

Ha väldigt tydliga regler när du säljer bilder eller fotoraferingar.

-------------

Av någon anledning så verkar hästar vara till synes dominrande
problemet, verkar så på Fs, men även andra djur, se ex här:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=153153

//MW

Jag har varit iväg och fotograferat hästhoppning, i det albumet lägger jag upp alla bilder jag tar. Försöker sortera bort de sämsta direkt i kameran för att kunna få upp bilderna så fort som möjligt på hemsidan.

Mina bilder jag har i galleriet håller jag på och försöker klura ut en snyggare stämpel till.. Men i detta fall är det en tävlingsbild som blivit kopierad och de är dom bilderna jag har ''ful'' stämpel på. Eftersom jag behöver få upp bilderna i albumet så ryttare kan se bilderna gör att jag inte har tid att stämpla bilderna en och en med en snyggare stämpel, därför använder jag programmet och då tycker jag inte att en ful stämpel gör så mycket.. Tanken är ju att man inte ska vilja ha bilden med stämpel utan köpa en bild utan stämpel istället? Det är iaf så jag har tänkt mig.. :)

Jag har varit iväg och fotograferat hästhoppning, i det albumet lägger jag upp alla bilder jag tar. Försöker sortera bort de sämsta direkt i kameran för att kunna få upp bilderna så fort som möjligt på hemsidan.

Mina bilder jag har i galleriet håller jag på och försöker klura ut en snyggare stämpel till.. Men i detta fall är det en tävlingsbild som blivit kopierad och de är dom bilderna jag har ''ful'' stämpel på. Eftersom jag behöver få upp bilderna i albumet så ryttare kan se bilderna gör att jag inte har tid att stämpla bilderna en och en med en snyggare stämpel, därför använder jag programmet och då tycker jag inte att en ful stämpel gör så mycket.. Tanken är ju att man inte ska vilja ha bilden med stämpel utan köpa en bild utan stämpel istället? Det är iaf så jag har tänkt mig..

Jag har inte hållt på och fotograferat tävlingar så mycket tidigare utan nu på sista tiden har jag fått upp intresset för just hästhoppning. Därför behöver jag höra lite från andra som ev. varit i samma situation hur man ska göra för att få ner kopiering av bilder så mycket som möjligt.

Jag vet att man får kopiera andras bilder och använda för privat bruk, men jag anser inte spridning på internet som privat, rätta mig om jag har fel! :)

Jag har alltså ett galleri där jag lägger upp exempel på bilder som jag tagit (som ska få en snyggare stämpel med tiden) och för varje tävling jag åker på använder jag ett separat album för just den tävlingen!

Mina bilder jag har i galleriet håller jag på och försöker klura ut en snyggare stämpel till.. Men i detta fall är det en tävlingsbild som blivit kopierad och de är dom bilderna jag har ''ful'' stämpel på. Eftersom jag behöver få upp bilderna i albumet så ryttare kan se bilderna gör att jag inte har tid att stämpla bilderna en och en med en snyggare stämpel, därför använder jag programmet och då tycker jag inte att en ful stämpel gör så mycket.. Tanken är ju att man inte ska vilja ha bilden med stämpel utan köpa en bild utan stämpel istället? Det är iaf så jag har tänkt mig.. :)

Hej !

Jag förstår tanken.
De som nu lägger upp dina vt-märkta bilder förstår nog det med, men
kommer förmodligen ändå inte att betala nått för materialet.

Försök använd det till nått positivt som jobbar för dej istället.

Med all säkerhet blir du bättre altsom tiden går, vilket givetvis medför
att detta tilltar, se det som ett trevligt problem.

Börjar du stångas med detta får du bara som resultat en blodig panna
och en massa ovänner.

Nu menar jag inte att man ska lägga sej platt för stölder, men alla strider kanske
inte är bra att ta. Även om man vinner striden så kanske det inte är vinst.

( "En sådan seger till, och jag är förlorad." - Phyrrus )

------------------

Är det ont om tid i första vändan så går det väl att
göra om vt-märkningen manuellt senare.

Alt:
Gör en genomskinlig vt-märkning med texten åt något hörn
så den inte alltid kommer i bildens mitt.

Rätt, spridning på nätet är ej det samma som för privat bruk.

Kan du inte finna ett sätt som passar dig att vattenmärka? Tex http://photo.tutsplus.com/articles/...ck-tip-automated-watermarking-with-photoshop/

Självklart går det att göra hur många olika stämplar som helst, när jag ska stämpla enstaka bilder och ha med i galleriet så vill jag använda en snyggare stämpel i photoshop men har inte lyckats göra en jag är nöjd med ännu. Därav dom fula ©elinekroos.se.... Jag har inte haft hemsidan så länge så allt är under uppbyggnad. Då jag för tillfället fotar mest hästhoppning så har jag lagt mest fokus där.

Där tycker jag inte att stämpeln behöver vara så snygg nere i ett hörn för att inte förstöra bilden.. Finns något program där man kan göra en egen stämpel med lite snyggare design men även stämpla flertal bilder automatiskt? Programmet jag använder nu tar 30 bilder åt gången, det går himla mycket smidigare än att stämpla en och en i photoshop!

Tipsa mig gärna om lite program om du vet något?

Självklart går det att göra hur många olika stämplar som helst, när jag ska stämpla enstaka bilder och ha med i galleriet så vill jag använda en snyggare stämpel i photoshop men har inte lyckats göra en jag är nöjd med ännu. Därav dom fula ©elinekroos.se.... Jag har inte haft hemsidan så länge så allt är under uppbyggnad. Då jag för tillfället fotar mest hästhoppning så har jag lagt mest fokus där.

Där tycker jag inte att stämpeln behöver vara så snygg nere i ett hörn för att inte förstöra bilden.. Finns något program där man kan göra en egen stämpel med lite snyggare design men även stämpla flertal bilder automatiskt? Programmet jag använder nu tar 30 bilder åt gången, det går himla mycket smidigare än att stämpla en och en i photoshop!

Tipsa mig gärna om lite program om du vet något?

Hej !

Jag har använt Faststone vid något tillfälle, minns jag rätt går det att göra i batch.
http://www.faststone.org/

--------------

Det vanliga är väl att göra en "vt-logga" på nått sätt, rita ,scanna, måla osv. bildbehandla
den och sen göra en pensel av det som man målar dit med lämplig opacitet.

//MW

Hej !

Jag har använt Faststone vid något tillfälle, minns jag rätt går det att göra i batch.
http://www.faststone.org/

--------------

Det vanliga är väl att göra en "vt-logga" på nått sätt, rita ,scanna, måla osv. bildbehandla
den och sen göra en pensel av det som man målar dit med lämplig opacitet.

//MW

Okej tack för tipset.. I photoshop gör man stämpeln på samma sätt, problemet är att jag inte kan stämpla flera bilder samtidigt, gör jag det i det andra programmet jag har så lägger jag bara in bilderna och han sköter det själv medan jag kan lägga tid på att sortera bilder från någon annan klass under tiden! Jag vill helst komma ifrån att stämpla själv med pensel om du förstår hur jag menar?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar