Annons

Stulit mitt blogginlägg med bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Wettdinho

Aktiv medlem
Hej.

Idag när jag kollade min statistik på hemsidan såg jag att besökare kom in från en ny sida. Jag klickade mig vidare och en pdf- fil började laddas ned. Jag såg att pdfen hette Bländare, Slutartid och ISO men tänkte inte mer på det fram till jag öppnade filen.
Mitt framför ögonen såg jag mitt blogginlägg som jag publicerade för ett par dagar sedan!

Länk till stulet blogginlägg (pdf): http://elevpresens.se/resurser/GKO1201679/allt-om-blandare-slutartid-iso.pdf

Mitt blogginlägg: http://www.wettdinho.se/2010/02/lar-dig-allt-om-blandare-slutartid-och-iso/

Detta är ej acceptabelt och jag skulle vilja ha hjälp av er duktiga människor. Det jag vet är att sidan är registrerad på en Fredrik som har mailadressen [email protected]. Kanske: http://www.itgymnasiet.nu/ ?

Är det någon som vet mer om elevpresens.se?
Hur ska jag tackla detta? Jag har precis skickat ett mail till Fredrik ang. det som hänt. Men har inte fått svar ännu.
Jag är endast amatörfotograf och har ingen firma osv, hur ska jag skicka en faktura eller kräva pengar av han/de?

Fler frågor kommer säkert.

Har skärmdumpar sparade...

Väldigt tacksam för svar!

Senast ändrad:
Jag tror det blir bättre om du lägger in länkarna igen, men dela upp dem, så man måste skriva ihop dem själv. Med lite tur kommer hela länkarna med i så fall.

Personligen tror ja inte riktigt att de är värt besväret de skulle innebära att försöka få honom att betala något. Han lär inte göra de i första taget och att dra honom inför domstol kommer inte bli lätt heller. Mitt råd skulle vara att nöja dig med att få honom att ta bort ditt inlägg och nöja sig med att ha en länk till din blog. Eller helt enkelt låta honom ha kvar sin pdf fast han skriver källan vart han fått informationen. Har han gjort de så får man ju använda sig av citat ur andras texter utan att be om lov. Man får kanske inte kopiera hela texten men ifall texten inte är jättelång så kanske man får.

Prata lite snällt med han och be honom att vänligen göra som du säger. Tror du kommer längst på den vägen.

Jag får intrycket att någon använder ditt material i sitt skolarbete. Om du tycker det är OK, så behöver du inte göra något. Vill du ha betalt är det egentligen bara att bestämma hur mycket du vill ha, och fakturera det beloppet.

Och tittar man på www .itgymnaiset . nu så finns en länk "Logga in på skolans intranät" som leder till domänen där ditt material finns upplaggt. Inte bra om domänägaren/skolan vill kunna slingra sig...

Vad gäller domänägaren verkan han vara född 1971, så jag tycker inte han kan slingra sig med ungdomligt oförstånd.

Jag var också inne på de tankarna som du Ulf.
Jag är inte så insatt men är det inte skolan/domänägaren som har ansvar för vad som publiceras?

Tack för två snabba svar och hoppas den jag maila till svarar inom kort.

Hur går era andras tankar?

Hur skickar men en faktura som privatperson utan företag och f-skattsedel. (om det har nått med saken att gör) ?

Jag skulle skicka ett mail och ta bort PDFen (vänligt men bestämt) och länka till din blogg istället som är öppen...så du får "credit".

Lars

P.s. Har du själv IPRen för bilderna och grafiken in din artikel? Om inte ligger du själv lite pyrt till...särskilt om tar några steg!!!

Jag skulle skicka ett mail och ta bort PDFen (vänligt men bestämt) och länka till din blogg istället som är öppen...så du får "credit".

Lars

P.s. Har du själv IPRen för bilderna och grafiken in din artikel? Om inte ligger du själv lite pyrt till...särskilt om tar några steg!!!

Med IPRen förstår jag inte vad du menar. Men alla bilderna är mina förutom den där bilden med alla bländare, den har jag fått lov att använda.
Vi får vänta och se vad han säger när han svarar på mitt mail. Jag återkommer då...

Fredrik mailade idag ett svar på mitt mail. Det här är Fredriks mail:

”Hej Oliver.

Jag har ingen aning om vad detta är för länk eller vad du pratar om. IT-gymnasiet i Skövde är en friskola (ägs av Academedia AB)som använder en internt utvecklad mjukvara som heter elevpresens, jag har registrerat domänen för skolans räkning. På elevpresens lägger elever/lärare upp olika former av material som kan vara till nytta i undervisningen. Det enda jag kan göra är att vidaresända din e-post till alla anställda på skolan (eftersom jag inte vet vem som har lagt upp länken) och be den personen att ta bort den eller kontakta dig.

Hoppas du är nöjd med detta svar.

Vänligen

Fredrik Hasselplan”

Det var ungefär som jag trodde. En portal mellan elever och lärare. Kanske hör ingen av sig, men vi får hoppas! Först och främst vill jag ha svar på varför någon just ville använda mitt blogginlägg till gymnasieundervisning. Sen varför de inte tog kontakt med mig innan de publicerade inlägget.

Jag märkte nu när jag försökte ladda ned pdf:en att det inte gick…

Vad är det som gäller? Får man kopiera blogginlägg och använda de i lörosyfte osv?

Det är ett vanligt problem idag att elever snor arbeten gjorda på nätet och sätter sitt eget namn på för att slippa jobba.

Men det finns tydligen program som lärare kan använda för att sniffa runt på nätet för att se om ett arbete är stulet.

Det är ett vanligt problem idag att elever snor arbeten gjorda på nätet och sätter sitt eget namn på för att slippa jobba.

Men det finns tydligen program som lärare kan använda för att sniffa runt på nätet för att se om ett arbete är stulet.

Fast grejen är ju att inlägget är kopierat rakt av och att mitt namn står med.

Med IPRen förstår jag inte vad du menar. Men alla bilderna är mina förutom den där bilden med alla bländare, den har jag fått lov att använda.
Vi får vänta och se vad han säger när han svarar på mitt mail. Jag återkommer då...

IPR=Interlectural Property RIghts

Du listade ut vad IPR betyder, dvs att det är du som har rätten till bilderna. Som fotograf har du rätten och eftersom du fått tillåtelse från han som rätten till bländargrafiken är det ju helt ok.

Hade ju varit lite pinsamt ifall du startar ett case och sedan har även du gjort intrång. Vad jag kan förstå har du inte gjort det.

Jag har ingen aning om vad detta är för länk eller vad du pratar om. IT-gymnasiet i Skövde är en friskola (ägs av Academedia AB)som använder en internt utvecklad mjukvara som heter elevpresens, jag har registrerat domänen för skolans räkning. På elevpresens lägger elever/lärare upp olika former av material som kan vara till nytta i undervisningen. Det enda jag kan göra är att vidaresända din e-post till alla anställda på skolan (eftersom jag inte vet vem som har lagt upp länken) och be den personen att ta bort den eller kontakta dig.

Hoppas du är nöjd med detta svar.

Det verkar som de inte har riktigt koll på sitt ansvar. Den som tillhandahåller en publik webbsida där användare själva kan lägga ut material är enligt lag (Lag 1998:112 om ansvar för elektroniska anslagstavlor) skyldig att hålla uppsikt så att upphovsrättsligt skyddat material inte olovligen läggs ut på sidan.
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19980112.HTM

Straffet är böter eller fängelse i upp till två år (vid grova brott).

Så om det inte på annat sätt framgår vem som har uppdraget att övervaka webbsidorna är det alltså den som tillhandahåller tjänsten (vilket Fredrik verkar göra) som är personligen ansvarig för att brott beivras.

Du kan således kräva att sidan med din artikel omgående raderas, däremot tror jag inte att det är meningsfullt att kräva ekonomisk ersättning. Om det inte är så att de vägrar att ta bort materialet, betala för rätten till användning eller en brottsanmälan är då deras val.

Så nej, jag tycker inte du skall vara nöjd med deras svar. Även om de faktiskt har tagit bort din artikel bör de informeras om sina skyldigheter. (Var de IT-gymnasiet de kallade sig för?!)

Det gäller andra regler för material avsett att användas i undervisning - hade ditt material enbart använts som underlag för en lokal enstaka lektion, eller dina bilder använts som exempel i undervisning så är det inget konstigt med detta. Detta är fullt tillåtet i begränsade mängder - men man får inte mata en nationellt publicerad skolbok med upplaga på 10-tusentals ex med skyddat material naturligtvis! Man gör skillnad på "enstaka användande" och "kontinuerligt användande" inom läroväsendet och CR-lagstiftning.

Problemet ligger i den externa länken, som om-publicerar materialet.

Och det är ju som sagt lite PINSAMT att det är ett IT/Media-gymnasie som gör det... :)

Men - å andra sidan är det ju ett väl känt faktum att copyright bara är moraliskt viktigt när det är man själv som drabbas. Denna "allmänna kunskap" finns och sprids naturligtvis ända ner på gymnasienivå. Större organisationer/företag/publicior ignorerar alla CR-lagar de kan så länge de ser låg risk i att råka ut för något efterspel. På detta sätt beter de sig precis som enskilda individer.

Se jämförelsen med skivbolag som "stjäl" bildmaterial, filmbolag som "stjäl" manuscript osv, osv...

"Lejonkungen".
Nån som på fullt allvar tror att Disney äger rättigheterna till manuset till denna historia? :) Nej, det var ett litet japanskt produktionsbolag som ägde manus, och de hade till och med en färdigproducerad film (som jag inte hittar länken till just nu). Disney vill ha, så de tar. De släpper filmen, och när det japanska produktionsbolaget protesterar processar Disney detta mindre bolag till konkurs - problemet löst - det finns ingen ägare med möjlighet att driva process om rättigheterna till manuscriptet längre. :)

-CR i ett nötskal.

Känner du inte även lite stolthet? Personen som lagt upp bilderna tycker ju med all säkerhet att du gjort ett bra jobb. Nu kan man inte komma in på den länken längre så förmodligen är den bortplockad.
Men nämdes ditt namn där så precis som sagts tidigare kan man ju annars lägga en länk till din sida. Sedan tänkte jag generallisera lite. Alla blir så upprörda här på Fotosidan när någon "snor" en bild.
Säger på intet vis emot detta ingen vill ju se sina bilder i ett sammanhang man inte tänkt sig och utan att få kredit för dem. Att käna en slant på sina bilder är naturligtvis inte heller så dumt. För den som lever på sin fotografi är det ju en nödvändighet att få betalt.
Men samma gäller ju för alla program som olovligt plockas hem, musik o.s.v. Men här hittar vi legala anledningar till att det är ok. Adobe är så stora de kan gått bjuda mig på Ps som de tar hutlöst betalt för.
Musikbranchen känar multom redan, varför ska jag betala mer när det bara är att ladda hem. Precis som för yrkesfotografen så är det ju pengar som en massa mäniskor ska ha in som lön. Jaja bara lite tankar från mig.
Mvh. Lasse

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar