Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Stuiotillbehör

Produkter
(logga in för att koppla)

Björn R.

Aktiv medlem
Är på G att köpa kaffebrus QH 200Ws-paket och undrar vad som är lämpligast att köpa till för tillbehör.
Paketet innefattar ju ett vitt paraply och en
SB 80X120cm. Jag köper även till radiosändare. Jag har väl en 500:ing till övers och funderade på om jag skulle köpa till en SB till,snoot, raster och barndoors eller vad har man mest nytta av.

En annan fråga är om det är värt att lägga till en hundring på en radiosändare m batteridriven mottagare?

bakgrund, reflexskärm, frigolit, svart färg eller velour att måla/limma på "baksidan" av frigoliten, stativ...

sändaren kan vara lite långsam så du kan inte använda din kortaste synktid på kameran. men annars är det rätt skönt att slippa snubbla över sladden :) så det kan nog vara värt att köpa en sändare.

dude skrev:
sändaren kan vara lite långsam så du kan inte använda din kortaste synktid på kameran. men annars är det rätt skönt att slippa snubbla över sladden :) så det kan nog vara värt att köpa en sändare.

Menar du att den batteridrivna sändaren är lite slö eller överlag angående radiosändare?

Jag tror det gäller alla radio sändare.
bilden här är tagen med 1/200 som är kamerans max synk med en Elincrom skyport. du kan tydligt se ridåskuggan i högerkanten, på 1/125 går det fint och med kabeln i går det också bra på 1/200

Men det är ändå skönt att kunna vara trådlös och behöver du köra max synk så har du kabeln med i blixtpaketet.

Bilagor

• 1_200.jpg
    1_200.jpg
    80.2 KB · Visningar: 592
dude skrev:

Hur förklar du detta påstående rent tekniskt?

dude skrev:
Jag tror det gäller alla radio sändare.
bilden här är tagen med 1/200 som är kamerans max synk med en Elincrom skyport. du kan tydligt se ridåskuggan i högerkanten, på 1/125 går det fint och med kabeln i går det också bra på 1/200

Men det är ändå skönt att kunna vara trådlös och behöver du köra max synk så har du kabeln med i blixtpaketet.

Tackar för upplysningen. Hade inte en blekaste angående detta. Gick en studiokurs för ett tag sedan och fotade uteslutande 1/125 - 1/160 så jag märkte aldrig av detta fenomen. Antar detta endast har betydelse utomhus att man behöver så snabb synktid?

Jag ska def. beställa radiosändare iallafall.

Om jag skulle köpa till en softbox, räcker det då med en som är 60X90 cm i och med att den som följer med kittet är 80X120cm

(Annars är alternativen 60X90 449:-, 90X90 499:- 80X120 499:-, 70X140 549:)

Det hänger rätt mycket på vad du ska fotografera.
personligen skulle jag ta så stor som du får plats med i din tänkta studio.

Björn R. skrev:
Om jag skulle köpa till en softbox, räcker det då med en som är 60X90 cm i och med att den som följer med kittet är 80X120cm

Har du bara en leverantör? Kolla om du kan hitta en avlång box. En av mina favoriter är 180*30cm + raster.

andersl skrev:
Har du bara en leverantör? Kolla om du kan hitta en avlång box. En av mina favoriter är 180*30cm + raster.

Hej Anders,

Var har du hittat en 180x30 med raster och vilken fattning är det på den OCH givetvis vad kostar den.
Många frågor, men egentligen räcker det ju med ett svar på den första, så kan jag ju leta reda påp resten själv :)

Tackar på förhand
// Conny

connyM skrev:
Hej Anders,

Var har du hittat en 180x30 med raster och vilken fattning är det på den OCH givetvis vad kostar den.
Många frågor, men egentligen räcker det ju med ett svar på den första, så kan jag ju leta reda påp resten själv :)

Tackar på förhand
// Conny

Ett hett tip i Anders fall är nog Ebay ;-)

// Maxe

Björn R. skrev:

Ju större ljuskälla desto mjukare ljus - sen väljer man softbox utefter det. Alla boxar "räcker" men kanske inte ger ett tillräckligt mjukt ljus.

connyM skrev:
Hej Anders,

Tackar på förhand
// Conny

Jag har några smala boxar från Chimera och Profoto med Profotos samt Chimeras Profotofäste (speedring). Men det finns fästen till i princip alla fabrikat på blixtar. Det är inte alltid så kritiskt med vad det är för fabrikat på speedringen, bara den är anpassad för ditt blixtfabrikat och att det har ungefär samma mått och håldiameter för softboxpinnarna. Mina (original)Profotofästen passar också på Chimeraboxarna och vice versa.

Precis som...
Maxe skrev:
Ett hett tip i Anders fall är nog Ebay ;-)

// Maxe

Kolla även tyska och engelska Ebay. Köp boxen där och fästet någon annanstans om de inte har ett för just din blixt.

Vill du köpa nytt så finns det t.ex Profoto på YFO
softbox 6'x1'

http://www.yfo.se/index.php?page=Product.GroupList&product_group_id=79

Raster 6'x1'

http://www.yfo.se/index.php?page=Product.GroupList&product_group_id=401

Chimera finns till hyfsat pris i USA på:

http://www.bhphotovideo.com/c/product/119006-REG/Chimera_1065_Super_Pro_Plus_Strip.html

http://www.bhphotovideo.com/c/product/119008-REG/Chimera_1075_Super_Pro_Plus_Strip.html

http://www.bhphotovideo.com/c/shop/1337/Softboxes_Lightbanks_Standard_Softboxes.html

Problemet är väl att de inte passar i ramen för 500:-

Så jag skulle nog kolla på ebay efter kinaprylar typ http://stores.ebay.de/foto-walser

/Anders

dude skrev:
Det hänger rätt mycket på vad du ska fotografera.
personligen skulle jag ta så stor som du får plats med i din tänkta studio.

Det är just plats det är lite ont om (hemma) så därav kom frågan. Blir nog en större variant iallafall. Får försöka knuffa undan soffan lite. Sen är tanken att vara lite hos mina föräldrar och lite utomhus vid sommarstugan, då finns mer plats så det kan vara bra att ha en större.

andersl skrev:

Det finns ju fler att välja mellan fast man får betala mer, jag har ca en femhundring att leka med nu, annars får jag spara lite till:) 180*30 har jag nog testat på en studiokurs, helt klart intressant annars.

Har nu köpt ett paket men det blev ett set med 300Ws istället samt en 80x120cm softbox och radiosändare. kommer nog att köpa till ett raster med barndoors senare.
//Björn

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar