Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Studsa en inbyggd popup-blixt i taket

Produkter
(logga in för att koppla)

OlleD

Medlem
Pulade ihop en "blixt-studsare" till den inbyggda blixten i min D70.Den funkar rätt bra om man krämar på blixten, dock inte på några längre avstånd förstås. Jag gjorde den av matt, rätt styv plastfilm, tejp samt lite aluminiumfolie. Kostnaden blir väl kanske 40-50 öre eller nåt.
 

Bilagor

  • studsa inbyggd blixt i taket2.jpg
    studsa inbyggd blixt i taket2.jpg
    53.2 KB · Visningar: 1,086
Tummen upp för kreativiteten!! Men batteriet måste väl ta lite "stryk" om man måste kräma på fullt med blixten varje gång?

//Johannes

Edit: Kul med lite Umeåfolk på fotosidan =)
 
Riktigt bra gjort, har tänkt göra något likande men aldrig blivit av.

Tack för ritningen ska prova i morgon!
 
OlleD skrev:
Pulade ihop en "blixt-studsare" till den inbyggda blixten i min D70.Den funkar rätt bra om man krämar på blixten, dock inte på några längre avstånd förstås. Jag gjorde den av matt, rätt styv plastfilm, tejp samt lite aluminiumfolie. Kostnaden blir väl kanske 40-50 öre eller nåt.

själv undrar jag varför tillverkarna inte har så man kan lägga blixten ett steg till i 45 graders luting. (har sett en Leica kamera ha det så.)
skulle ju vara super vid inomhus. istället för skaffa en blixta för 3000 kr för glada amatörer som fotar kalas och släktträffar någon gång per år.
fast det är väll slughet från tillverkarna som vill att man ska köpa de andra blixtarna. ???

men vågar man själv så skulle man kunda ta bort glidskenorna som håler fast blixten i en 350d. fast inte kul att förstöra.

mvh anders
 
jag har en 20d och, på min så om man vill öka blixten manuellt så är det en blixt och +/- på den knappen där man gör det..
 
Slan skrev:
jag har en 20d och, på min så om man vill öka blixten manuellt så är det en blixt och +/- på den knappen där man gör det..
det där ställer bara kompensationen... du ställer blixtstyrkan hellre genom att helt enkelt ställa in en slutartid och bländare manuellt och låter ettl2 kompensera...
 
hailstorm skrev:
det där ställer bara kompensationen... du ställer blixtstyrkan hellre genom att helt enkelt ställa in en slutartid och bländare manuellt och låter ettl2 kompensera...

Stämmer det där? Jag tror nog man ställer in blixtstyrkan så, att jag tror det beror på att man ställer in kompensationen på ett annat sätt på 20D. Jag vet för jag hittade inte hur man ställde in kompensationen utan enbart hur man ändrade blixten.
 
Eftersom blixten ökar betydligt i styrka när jag gör det så "antar" jag att jag ändrar styrkan där ... ;)
 
På en 20D så finns exponeringsjustering och blixtjustering +-2 steg. Här kan du endast tala om för kameran att den ska bränna på lite extra, för att du ber om det. Alltså, du tvingar kameran att under eller överexponera.

Lite off: Kan jag utlösa min 550EX om den står fristående, med hjälp av endast min 20D och intern blixt? Jag tänkte att om jag trycker in stjärnan före så går den i alla fall inte på förblixten, men inget händer. (orkar inte läsa manualen just nu)
 
KJH skrev:
Tummen upp för kreativiteten!! Men batteriet måste väl ta lite "stryk" om man måste kräma på fullt med blixten varje gång?

//Johannes

Edit: Kul med lite Umeåfolk på fotosidan =)
Eftersom D70 kommer med uppladdnignsbart batteri så är väl det ett mindre problem. Vill man studsa blixten kommer den att kräva mer kräm oavsett om den är inbyggd eller ej.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.