ANNONS
Annons

Studioutrustning för produktbilder (klänningar)

Produkter
(logga in för att koppla)

ElsaPix

Medlem
Hej

Skulle vilja ha tips på digitalkamera samt blixtpaket för att få följande resultat: SE BIFOGAD BILD, dvs tydlig produktbild med vit bakgrund.


Vi har en studio högt i tak med vita väggar och en vit duk, vit docka.

Har kikat in Scandinavian Photo och de har en del kompletta blitxpaket men jag vill inte köpa en som är onödigt dyr utan det räcker för att få det önskade resultatet.
Räcker denna? http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=5440205


Och så tips på kamera, en vän nämnde Nikon D90 + Nikon AF-S 24-70/2,8 G ED fast det kalaset slutar på 30 000 vilket känns lite mycket för det önskade resultatet eller?

Tack för alla tips!
 

Bilagor

  • bild.jpg
    bild.jpg
    10.9 KB · Visningar: 785
Med bra belysning (som du verkar investera i) torde nog en enklare kamera duga fint, i synnerhet om du tänker publicera bilderna på nätet. Jag skulle gissa att t.ex. en Nikon D3000 med paketglugg (eller motsvarande från någon av de andra levarantörerna) räcker bra. Du borde dock ha ett stativ också, så att du slipper hålla kameran i långa studiopass.

Per.

PS. Jag har aldrig använt studiobelysning, så jag kan inte kommentera Elinchrome-utrustningen. DS
 
Hej Per,

tack för ditt snabba svar och för kameratipset. Om jag förstått det rätt menar du att man kan nå detta resultat utan blixtrar? Dvs. att kamerans egen blixt räcker?

I så fall sparar man ju en hel del slantar.
 
Man klarar sig långt med 2 blixthuvuden men i bland kan 3 underlätta. Elinchrome kan definitivt rekommenderas men det finns billigare som räcker för att fotografera dockor. Se på Kaffebrus tex.
Om du har rimligt med utrymme där ska fotografera skulle vilken enkel dslr med en 50mm optik eller en 35a om väggen står för nära vara lämplig. Sen om bilderna ska täcka husväggar eller så så kan kraven bli högre.
 
tack för ditt snabba svar och för kameratipset. Om jag förstått det rätt menar du att man kan nå detta resultat utan blixtrar? Dvs. att kamerans egen blixt räcker?

I så fall sparar man ju en hel del slantar.

Kan inte svara för vad Per tänkte, men jag tolkade det tvärt om: Om du köper bra blixtar så klarar du dig med en enklare kamera.

Ljus rakt framifrån är aldrig bra, så någon typ av sidoljus är ett måste, så du kommer inte att klara dig med kamerans inbyggda blixt. Har du en studio med fönster, och har lyxen att vänta på bra soljus, kanske det går bra även utan blixt.

Det finns de som använder sig av vanliga "små" kamerablixtar, det finns bl.a. bloggare som kallar sig "the strobist" som skriver mycket om sånt. http://strobist.blogspot.com/2006/02/welcome-to-strobist.html

En annan intressant källa är http://www.prophotolife.com/video-library, en serie med dokmentärer där man börjar med enkla saker man kan ha hemma och sedan går vidare till riktiga studioprylar.
 
Eftersom kläder blir där man lägger dem så behöver man ju inte vara rädd för rörelseoskärpa vid långa exponeringstider. Det funkar fint med lampor och kameran på stativ. Tänk på att fota med ett QP-Card i bild så att du lätt kan ställa vitbalansen i bilderna efter fotograferingen. En systemkamera är lite overkill för uppdraget du borde klara dig med en hyfsad pocketkamera med manuella inställningsmöjligheter. Sätt kameran på stativ och häng upp kläderna mot någon snygg bakgrund. Sätt lamporna på stativ och rikta in ett som du tycker snyggt ljus. Fota och testa dig fram.

När du vill fota levande modeller i kläderna (eller utan) så är det dags för studioblixtar och en mer avancerad kamera.
 
Hej Per,

tack för ditt snabba svar och för kameratipset. Om jag förstått det rätt menar du att man kan nå detta resultat utan blixtrar? Dvs. att kamerans egen blixt räcker?

Nej, det menade jag inte. Jag menade snarare det Anders trodde, nämligen att med så bra blixtar behöver du inte så fint objektiv. Dessutom är D90 mer än vad du behöver.

Däremot vill jag nog vidhålla att en (billig) systemkamera är rätt kamera för jobbet. Det är oftast lättare att hantera de manuella inställningar som behövs på en systemkamera.

Du skulle kunna klara dig utan blixtar om du har bra vanligt ljus i studion, eftersom du kan använda hur långa slutartider du vill.

Prova innan du köper det fina blixtpaketet.

Per.
 
Hej allesammans,

ok tack för alla tips!

Nikon 3000D verkade som ett bra alternativ, vad är paketglugg? Finns det någon likvärdig Canon?

Kikade på detta paket för blixtrarna på kaffebrus:
http://www.kaffebrus.com/belysningspaket-for-produktfotografering-2-x-600w-912.html behövs inga softboxar?

Om man inte kör på elichromepaketet jag länkade till, finns det andra tips?


Vit bakgrund finns på plats och ett stativ skall köpas för kameran.


Bilderna som skall tas är alltså främst på klänningar, kjolar på vit helkroppsdocka (utan huvud).

tack igen för alla tips!
 
Kaffebrussetet är lysrörslampor. Dom reflektorerna skulle jag nog hellre använda på mindre föremål. Man kan klara sig med paraplyer men dom ger en lite annorlunda karaktär på ljuset. Det kryper liksom runt strukturen. Softboxar ger vanligtvis mindre slaskljus också. Slaskljus är ljus som reflekteras från golv, tak och väggar som man inte vill ha. Jag hade för mig att Kaffebrus hade blixtpaket också men det var tydligen fel.
Det kan finnas fördelar med märkesblixtar också. Jag köpte min i början på 90-talet och det har hittills gått att få tag på resevblixtrör tex.
 
Om jag förstår dig rätt så vill du ha helvit bakgrund, för att enkelt frilägga, eller var det med softat bakrgrund rätt av?
I första alternativet gäller det isåfall att ha en kraftig ljuskälla på bakgrunden och naturligtvis även på motivet.
Själv använde jag mig av en stor Cubelite 2 meters varianten där jag även ljussatte bakifrån och sen var det oerhört enkelt att frilägga då bakgrunden blev kritvit/enfärgad.
Men är inte friläggning något måste eller jätteproblem så duger gott förslagen då fått ovan, av bl.a Maxieboy

Själv kör jag istort sett all produktfotografering, stort som smått med bakgrundsbelysning/blixt, oavsett det är ljusbord eller cubeliten.
 
Nikon 3000D verkade som ett bra alternativ, vad är paketglugg? Finns det någon likvärdig Canon?

"Paketglugg" är de objektiv som brukar säljas i paket tillsammans med kamerahuset. I instegsklassen är det 18-55mm både för Nikon och Canon.

Canons motsvarighet till D3000 är nog 1000D, skulle jag gissa. Den duger utmärkt till det ska använda den till.

Nikonexempel: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=nid30001855
Canonexempel: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=1000D1855noISpac

Per.
 
Kikade på detta paket för blixtrarna på kaffebrus:
http://www.kaffebrus.com/belysningspaket-for-produktfotografering-2-x-600w-912.html behövs inga softboxar?

Det är stor skillnad på "belysning" och "blixt", det förstnämnda är helt enkelt vanliga lampor som lyser konstant. Det är svårt att få tillräckligt med ljus ur sådana då en blixt lyser mycket kraftfullare. Det genererar ofta mycket värme, så det kan vara jobbigt om de är tända länge.

Jag skulle satsa på något i stil med http://www.kaffebrus.nu/studioset-2-x-110ws-233.html (finns liknande med kraftigare blixtar). Det är ett riktigt blixtpaket liknande det som du ursprungligen tittade på, fast betydligt billigare.

Alternativt, köp en vanlig kamerablixt och en http://www.kaffebrus.com/portabelt-studioset-for-hot-shoe-blixt-softbox-721.html. Trevligt att man kan ta med sig prylarna, och att man även kan använda blixten som en vanlig blixt på kameran.
 
Om jag förstår dig rätt så vill du ha helvit bakgrund, för att enkelt frilägga, eller var det med softat bakrgrund rätt av?
I första alternativet gäller det isåfall att ha en kraftig ljuskälla på bakgrunden och naturligtvis även på motivet.
Själv använde jag mig av en stor Cubelite 2 meters varianten där jag även ljussatte bakifrån och sen var det oerhört enkelt att frilägga då bakgrunden blev kritvit/enfärgad.
Men är inte friläggning något måste eller jätteproblem så duger gott förslagen då fått ovan, av bl.a Maxieboy

Själv kör jag istort sett all produktfotografering, stort som smått med bakgrundsbelysning/blixt, oavsett det är ljusbord eller cubeliten.

Hej Splanky,

helvit bakgrund stämmer och tack för tipset om Cubelite. Kan du vara snäll och ange exempel på ett blixtpaket som skulle passa i detta sammanhang? Ska man ha en blixt bakom kuben och en rakt på dockan med plagget på? eller menade en bakgrundsbelysning och sedan 2 blixtrar på plagget? I så fall tips på bakgrundsbelysning uppskattas!

Åter tack till alla som svarat på tråden!
 
Det finns ju ett billigare startalternativ.
Hyr en fotograf för första jobbet.

Då behöver du inte investera ngt alls.

Om man vill så finns modellbilder.se och då kan man tom få tag på både en modell & fotograf.
Priset varierar säkert med kunskapsnivån.

Ett 24-70/2,8 är nog allt overkill för ngt sådant här.
Eftersom att blixtarna tillåter att du bländar ner (och det villman ju vid produktfoto) så spelar inte optiken en lika stor roll.
 
Hej Splanky,

helvit bakgrund stämmer och tack för tipset om Cubelite. Kan du vara snäll och ange exempel på ett blixtpaket som skulle passa i detta sammanhang? Ska man ha en blixt bakom kuben och en rakt på dockan med plagget på? eller menade en bakgrundsbelysning och sedan 2 blixtrar på plagget? I så fall tips på bakgrundsbelysning uppskattas!

Åter tack till alla som svarat på tråden!

Du kan köra rätt basic med en blixt rakt bakifrån på en ev vit tunn duk (se till att sprida ljuset bara om motivet är stort - silverfärgat paraply kan funka och ställ allt ett par meter bakom duken) eller liknande samt en andra snett ovan snett framifrån för att inte få platt ljus på produkten.
En större reflexskärm kan ge upplättning istället för en tredje ljuskälla. Eller så använder du helt sonika en större vit frigolitskiva.
DLite-4 som du refererar till torde räcka väl.
Detta är också en fin grej för att frilägga och som jag själv funderar på:
http://www.lastolite.com/hilite-backgrounds.php

Sen undrar jag om dina bilder skall vara tryckfärdiga 300 dpi eller enbart gjord för webben 72dpi, och om de skall tryckas, storleken på bilderna? Är ju intressant med tanke på kamerautrustningen
 
kamera: Nikon D80 (inte jättebra på höga ISO men riktigt bra på bas-iso, precis som alla kameror som säljs idag)

objektiv: 50mm 1,8 eller 35mm 1,8, båda nikon

blixt: http://www.kaffebrus.com/studioset-3-x-150ws-659.html
3 blixtar är nog bra att ha...

bakgrund: vitt lakan eller om du vill spendera lite pengar: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=LA-9050

total kostnad = ca 11 000 för alltihopa, dvs mycket mindre än bara nikon 24-70 och jag lovar och svär att om du int är nöjd med bilderna så är det SBS

D90 + 24-70 som du fick tips om är overkill så det stänker om det, det du har tänkt att ha grejerna till är det enbart kapitalförstöring om du köper det paketet
 
Varför dessa? I studio med blixt lär de knappast användas på full bländare, och då är ju ljusstyrkan bortkastad. Jag skulle gissa att en paketglugg skulle duga utmärkt till detta! En normalzoom kan nog vara praktiskt, om studion är liten. Då kan 35mm bli för mycket.

Per.

håller helt med, ville bara gardera mig från nån som kommer och tycker att kitgluggar är bara skräp, det måste vara en 24-70 om man ska göra det proffesionellt...
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar