Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Studioutrustning för nybörjare

Produkter
(logga in för att koppla)

equi

Avslutat medlemskap
Har under en tid lånat hem en Bowens Monolite 400e från början av 70-talet med medföljande paraply. Detta har gett mersmak och nu har jag börjat snegla på att köpa något själv.

Utrustning är dyrt och som hobbyfotograf är jag inte redo att lägga ut allt för mycket. Sett att Cyberphoto har ett paket från Dörr för 2700:-

2st blixtenheter DS130B på vardera 130Ws
2st stativ (80-235 cm)
1st paraplysoftbox ca 60x60cm
2st inställningslampor 60W
4st färgfilter
Synk- och nätsladd
+IR-sändare, kon och paraply

Kan detta vara något för mig? Lätt fråga, va? :) Jag ska främst använda grejorna till porträtt/modellfoto.


1) Räcker 130Ws och är det bättre/sämre än Monolite 400e (jämför)? Är 130Ws på tok för låg - finns även ett par 180Ws som inte kostar så mycket mer.

2) Räcker IR-sändaren för att aktivera båda blixtarna (jag har en Pentax K10D). Hur triggas blixtarna, hur fungerar tekniken enkelt förklarat? Kan jag köra helt utan sladd mellan blixtarna och kamera?

3) Paraplysoftbox och ett paraply är väl en väldigt bra start för mitt ändamål. Eller missar jag nåt, borde jag välja nåt annat?

4) Är detta ett märke att satsa på eller finns det andra rekommendationer. Detta paketet går lös på ca 2700:- och jag hade inte tänkt att betala så mycket mer än så.
 
Ingen som har något att säga?

Någon måste väl ha kunskap om IR-sändare och någon form av tanke runt detta paket. Alla svar/kommentarer är välkomna.
 
Jag tycker att det verkar lite väl billigt för att kunna vara något att ha, men vem vet...

Bara en softbox. Den var lite liten också. Nåja du kan ju köpa till ett större paraply och använda i stället.

Jag tror att styrkan räcker men att det kanske är på gränsen. Det funkar om du har dem ganska nära modellen.

Jag är också nybörjare med studioblixtar.
 
Ja! Har mailat en av dom...

Det ingår en softbox 60x60 + ett silverparply på 82cm.

Paket är helt klart billigt i förhållande till andra prylar. Man får ju vad man betalar för brukar man säga, men frågan är om detta paket är nånting att ha. I många fall får man "lite bättre" när man betalar "mycket mer".
 
Det är mycket för pengarna. Jag kör på budget blixtar själv, men från kaffebrus.com ( Lite ). De har gått fint i över två år nu. Mina är på 110 ws och jag kör 2 stycken framför modell på ca 2 meters avstånd och får då ca F8, ISO 100 ( 1/250 sek ).

Jag gillade dem så mycket så jag köpte ett paket till för belysning av bakgrund, hårljus mm.

Jag använder bara transparenta paraplyer, samt ett lakan ( istället för stor softbox ).

IR sändaren triggar alla blixtarna. Blixtarna har fotoceller som känner av IR ljus .
 
Tack för svaren. Siffrorna låter ungefär som det jag fotat med med min lånade blixt + paraply.

En softbox på 60x60 är för litet för helkroppsbilder? Eller det är kanske mest en fråga om avstånd och effekt.

Per: Kollade in din site - många väldigt fina bilder måste jag berömma med.
 
Jo, det är en fråga om avstånd och styrka. OCH hur mjuka skuggor man vill ha. En stor ljuskälla ger "mjukare" ljus. Dvs, skuggornas kanter blir mjukare.
Därför använder man tex paraply framför blixten .
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.