Annons

Studiopaket 50k

Produkter
(logga in för att koppla)

harnemo

Medlem
Jag har sökt lite och fått många tips, dock hittar jag bara trådar om enklare utrustning.

Inte för att jag är något annat än en glad amatör, men jag hade iallafall tänkt impulsköpa studioprylar (blixtar, lampor, bakgrunder, stativ osv) för c:a 50,000:-. Detta inklusive ett eller två objektiv, kamerastativ samt alla små bra-att-ha-prylar man bör ha. Eventuellt också ett nytt kamerahus, om en nog bra anledning dyker upp (ej inräknat i 50k).

Detta har jag i dagsläget:
Nikon D50+kitobjektiv
Äldre objektiv (Nikon AF "24-85" 1:2.8-4 och två stenålders-tele)
Blixt SB-800 + SB 500
Ruttet stativ
Tomt garage 3x6m.

Jag ska ha det mest till att fota mina söner, vänner&bekanta och kanske i förlängningen nåt mer (eller mindre?) seriöst. Jag gillar inte när det racklar. Jag gillar inte när man låser in sig i system man inte kan bygga vidare på. Jag älskar snabba leveranser och bra service.

Har ni superhjältar något tips på vad jag ska köpa?
 
Inga direkta förslag men en liten notis så att du inte skaffar inkompatibla prylar.

Profoto och Elinchrom har 7 mm diameter på sina paraplyskaft, de flesta andra inklusive "piraterna" kör med 8 mm.
 
Här kommer lite idéer:

Kameragrejer:
Hasselblad 501/503
Carl Zeiss 80mm Planar f2,8
2+ filmkasetter

Nikon D200
50mm f1,4 (exvis Nikkor Ai/AiS alt Carl Zeiss)
Nikkor 20mm f2 Ai/AiS
Nikkor 35mm f2 Ai/AiS


Studiotillbehör:
Bakgrundspapper i flera olika papper. Grunduppsättning i svart, grått, vitt. Men med ytterligare, blått, grönt, rött osv.

Väggfäste för bakgrunder

Stabilt stativ med dolly alt dedicerat studiostativ.

Softbox 100x100
Softbox ???x140-180

Raster

Ljusbom

Kupevärmare för att hålla värmen i garaget under kalla tiden.



Blixtar
2 lite kraftigare blixtar 3-600ws
1 svagare 100ws
 
Kan de gamla pålitliga Elinchrom Kompaktaggregat 250WS/ 500WS användas med digitala kameror, t ex NIKON D100 el. D200?
 
Vad tror ni om detta? Då har jag 10k (inkl.moms) kvar att lägga på t.ex. ett till objektiv och annat som jag glömt.

Elinchrom Blixtpaket RX 600 2st blixtar + tillbehör 1 13271 SEK 16589 SEK
Elinchrom Stativ/paraply set PRO 1 1250 SEK 1563 SEK
Elinchrom Softbox Rotalux 100x100 cm 1 2112 SEK 2640 SEK
Elinchrom Väska för softbox 100x100 1 440 SEK 550 SEK
Elinchrom Raster/reflektor set 18cm 12°,20°,30° 1 1584 SEK 1980 SEK
Elinchrom Blixt FX100 1 3552 SEK 4440 SEK
Elinchrom Paraplyreflektor 16 cm 90° 1 396 SEK 495 SEK
Lastolite Bakgrundspapper 2,75 x 11 m, Svart 1 548 SEK 685 SEK
Lastolite Bakgrundspapper 2,75 x 11 m, Vitt 1 548 SEK 685 SEK
Lastolite Bakgrundspapper 2,75 x 11 m, Shadow Grey 1 548 SEK 685 SEK
Manfrotto Expand 046, rullupphängning för bakgrunder 3 1668 SEK 2085 SEK
Velbon Carmagne 530 + kulled PH-263QL 1 2956 SEK 3695 SEK

Nikon D200 hus 1 13116 SEK 16395 SEK
SanDisk CompactFlash 4GB Extreme III, 20MB/s (132x hastighet) 1 1916 SEK 2395 SEK
Nikon AF 50/1,4 D 1 2602 SEK 3253 SEK


exkl moms:
46 617 SEK
moms:
11 654 SEK

inkl moms:
58 271 SEK
 
smislo skrev:
Kan de gamla pålitliga Elinchrom Kompaktaggregat 250WS/ 500WS användas med digitala kameror, t ex NIKON D100 el. D200?

Ja :)

Har kameran en kontakt för blixtsynk så funkar det, fast vill man vara säker så kör man med Radio eller IR utlösare så att man slipper onödigt höga synkspänningar.

Läs mer om spänningar här: Photo Strobe Trigger Voltages
 
Tack Peter.

När man tittar på de olika blixtar från ELINCHROM, känns EL250/500 som bästa köp när det gäller pengar/prestanda.
 
Svar från AIFO:

"Hej Samir!

Synkspäningen är igentligen för hör på dessa aggregat men det finns adaptrar som tar ned spänningen till rätt nivå.

Du kan använda Wein safesynk 705:- ex moms eller någon form av trådlös synkronisering typ IR-synk eller Radiosynk.

Mvh

Anders Forsslund"
 
Hej Andreas..

Ett jättefint paket som du har satt ihop som kommer ge dig massor med ljus och möjligheter. I så små utrymmen som du beskriver kan det vara värt att titta på 300WS aggregat, men om du kommer använda mellan- eller storformat kan det vara värt att ha de kraftigare. Nackdelen är att 300Ws ger dig möjligheten till ytterligare ett steg mindre ljus.

Och då kommer en motfråga. Vet du med säkerhet att du kommer att använda grejerna? I en liten hemmastudio funkar det faktiskt med "vanliga" småblixtar, paraplyhållare och synksladd/slavtändare.

Andra saker att investera i är mörk färg för att kunna svärta väggar och tak i din lilla studio.


Fråga: Varför inte ett manuellt objektiv?

Fråga: Varför velbonstativet?

Fråga: Vad mera exakt tror du att du kommer vilja fota?
 
Köp pro 7B då har du grejer som håller o e till för att användas. Komplettera upp det med nåt kompakt aggregat kanske.
Ett bra tips är att stega in på procenter eller yfo t.ex o snacka med dem - då får du grejer anpassade till dina behov.
 
Johan Okker skrev:
I så små utrymmen som du beskriver kan det vara värt att titta på 300WS aggregat

Och då kommer en motfråga. Vet du med säkerhet att du kommer att använda grejerna? I en liten hemmastudio funkar det faktiskt med "vanliga" småblixtar, paraplyhållare och synksladd/slavtändare.

Andra saker att investera i är mörk färg för att kunna svärta väggar och tak i din lilla studio.


Fråga: Varför inte ett manuellt objektiv?

Fråga: Varför velbonstativet?

Fråga: Vad mera exakt tror du att du kommer vilja fota?

Å, tack för tips & svar. Mkt uppskattat.

Jag tog 600W då det inte var så stor prisskillnad mot för 300W, och jag fick för mig att det inte fanns någon nackdel med att ha högre effekt. Man behöver väl inte brassa på max varje gång, right?

Jag är inte helt säker på att jag kommer att använda allt, om jag kommer att få till det ordentligt eller om jag kommer att ge upp efter en vecka. Planen är att det kommer att bli en uppgradering av lokal efter sommaren är slut, om jag fick för mig att det här var min grej. Annars får ni väl hålla utkik efter "kap" i köp/sälj-delen ;)

Jag tänkte måla väggarna svarta, fast taket vet jag inte om det ska vara svart eller vitt.

Svar1. Jag vet faktiskt inte. Vad är fördelen med det?

Svar2. Ähum, tog första bästa som verkade lämpligt.

Svar3. I studio när man är n00b är det ju mest porträtt av människor som gäller.

Joakim: Vad jag förstår är pro-7b en generator för 37.000:- Lite utom budget just nu. Faran för mig att gå in i en fotoaffär är dock att jag är väldigt lättövertalad när det gäller att köpa prylar, så därför är det tur att man bor i Luleå ;)
 
Jag röstar på mörka ytor. Vita ytor kommer göra att du får ett okontrollerat ljus. Å andra sidan kanske du kan dra skenor i taket för att dra fram exvis mörkt tyg.

Ang generator vs monoblock. Generatorblixtar är bra, men lite mera otympliga att släpa runt. Behöver du bara en skalle så måste du fortfarande släpa generatorn. Monoblocket tar du som det är efter behov.

Generatorns fördel däremot är att du kan få ut MYCKET effekt ur blixthuvudena. Generatorblixt skulle jag rekommendera till dem som ska fota mellan- eller storformat.


Skillnaden mellan 600 och 300 Ws är att du kan ställa ned ljuset ytterligare ett steg och det kan ibland vara nödvändigt för att fota med stora bländaröppningar. Däremot kan du ju alltid köra med ND-filter så har du löst det problemet.

Fler saker att skaffa
sittmöbel: pall, pinnstol
stege för dig att stå på
rekvisita i alla möjliga former


Om du köper en sån här volym är det faktiskt värt att prata med säljare om prutmån.
 
Svar på samma fråga

--------------------------------------------------------------------------------
Samir Popaja (smislo) skrev:
Kan de gamla pålitliga Elinchrom Kompaktaggregat 250WS/ 500WS användas med digitala kameror, t ex NIKON D100 el. D200?
--------------------------------------------------------------------------------

från Scandinavianphoto:

"Hej På Nikon skall det gå bra spänningen är 12 volt
Med vänlig hälsning Lennart"
 
Johan Okker skrev:
Om du köper en sån här volym är det faktiskt värt att prata med säljare om prutmån.

Kanske det. Jag mailade in listan för ett offertförslag till Cyberphoto och Scandinavian i förrgår, men har inte hört ett pip från någon av dem.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.