Annons

Studiolampor

Produkter
(logga in för att koppla)

slackeer

Medlem
Hej!

Jag fotar kläder som läggs upp på auktion, både med modell och på galge.

Vi har en helvit plan vägg, men jag tycker ändå att bilderna blir mörka och jag vill inte redigera för mycket i datorn och endast blixt blir inte bra.

Jag vill få den där "studio" känslan.

Kan studiolampor vara något? Tror ni att det räcker med lysrörslampor eller är det bäst med halgen.

Jag vill behålla klädernas färg så korrekt som möjligt.

Tack på förhand,
Martin
 
Om bilderna blir för mörka så exponerar du fel.

Det är billigt med studioblixtar nufölrtiden. Ett helt studioblixtpaket kan man får för 2295:- hos tex www.kaffebrus.com

Halogenlampor blir jättevarma, är svåra att rikta och knepiga att diffusera.
 
Om Du inte vidtar åtgärder för att förhindra det, kommer kameran att försöka göra bilden till 18% grå. Ett sätt är att köra manuellt, lägga orentligt med ljus på bara väggen så att den fräts ut helt, sätta objektet en bra bit framför väggen och mäta bara på objektet.
 
Att fota i mörker är ingen bra ide, men du menar förmodligen att du endast haft fönster ljus eller så. Det har dock ingenting med att bilderna blir mörka att göra. De blir mörka för att man exponerar fel.
 
Ja, bilderna uppfattas väldigt grå och när jag försöker göra bakgrunden vit i redigeringsprogrammet Lightroom så blir hela bilden extremt ljus såklart.

Jag förstår att exponeringen har varit fel, men hade jag längre slutartid blev alla bilder bara suddiga. Men tror ni att sådana här
Dörr Studiolampset 5500 K, 8 x 24 watt på cyberphoto.se eller är det bara att slänga pengarna i sjön.

Det jag vill är att få så naturliga bilder som möjligt.

I fotostudios så upplever jag att det är väldigt ljust, det är ju alltid lättare att mörka ner än ljusa upp i efterhand, eller har jag fel?

Jag har även en Nikon SB-800 blixt.
 
Om man behövcer längre slutartid får man använda stativ. Då blir bilderna inte suddiga.

Dörr fungerar säker bra, om du kan tänka dig långa slutartider och inte ha modell som rör sig.Du kommer oxå säkert behöva diffusrer som paraply eller softbox om du vill ha ett mjukt ljus.

Studioblixtar är att föredra, tycker jag.
 
Så det bästa hade varit typ ett lysrör så jag får ett ljust rumm och fota med stativ?

Jag är ju ganska nöjd med min SB-800 även om den inte lyste upp ett mörkt rum utan att det blev lite korniga bilder (vad kan det bero på föresten?)

Så ett ljust rum med vit bakgrund (ska man använda matt eller lite glansig?) och blixten som tar bort ev skuggor skulle fungera?

Jag är ganska glad om jag slipper köpa dyra lampor.

Jag är oerhört tacksam för alla svar och förslag, då jag är en nybörjare inom området, har knappt fotat ett år med systemkamera.

Så det är först nu som utrustning börjar locka, men vad ska man använda? Det är svårt.
 
Man behöver inte så mycket ta den här bilden som jag tog i mitt produkt tält. Det enda jag använde var 2st fasta ljuskällor samt min SB-800 och en Sigma 500 blixt som slav. Men det räcker gott med bara SB-800.
 

Bilagor

  • _MEG3209-Edit.jpg
    _MEG3209-Edit.jpg
    18 KB · Visningar: 358
kan vara svårt att få produkten väl exponerad och bakgrunden utbränd med bara en ljuskälla...

köp det billigaste blixtpaketet du hittar med två blixtar och softboxar... slå den ena på tröjan och den andra på den vita bakgrunden/väggen...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.