Annons

Studiojobb, köp av utrustning

Produkter
(logga in för att koppla)

ericborg

Medlem
Hej!

Ska starta ett eget företag för bl a porträttfoto och har redan fått mitt första jobb.
Ska fota för ett företags hemsida med 9st porträtt på de anställda samt lite interiörbilder från deras skönhetssalong.

Min fråga är vilken utrustning ni skulle rekommendera. Vill ha kvalitet för att få ett proffsigt resultat men kanske inte spendera hur mycket som helst. Max 15 000kr totalt.

1. Ska jag köra med studioblixtar eller studiolampor?

2. Skulle Elinchrom Blixtpaket FX400 t ex räcka till om jag väljer blixtvarianten? http://www.cyberphoto.se/info.php?article=EL-20649

3. Behöver man mycket andra tillbehör än ovan paket utöver bakgrund?

Jättetacksam för svar och övriga åsikter om ni har tid eftersom jag måste beställa grejorna snabbt.

Hälsningar
Eric

Självklart väljer du blixtar men 400WS är kanske lite för starkt även om de går att ställa ner till 25. Fast ljus får modellerna att smälta av värmen.

Du kan dock tänkas behöva lite fler prylar.

Reflexskärm med stativ
Reflektor med raster till den ena blixten
Något att sätta upp bakgrunden på
Extra blixt med lågt stativ för att separera modell/bakgrund
Exponeringsmätare är trevligt att ha då man slipper gissa förhållandet mellan huvudljus och upplättning.

Med budgeten 15kkr så blir det kanske tufft att få ihop allt.

Hos Cyberphoto heter prylarna:

* Dörr CRK-42 Reflexskärmskit 107cm diameter, 5 i 1
* Dörr RBH-2566 reflexskärmshållare 56-190cm för stativ
* Dörr Bakgrundsstativ B-808
* 2 st. Dörr Belysningsstativ L-1100S
* Elinchrom Raster + reflektorset med reflektor (21 cm, 50°)
* Elinchrom Blixt FX400
* Sekonic Ljusmätare Flashmate L-308S

Slutsumma på tillbehören: 11810:- och då är inte ditt tänkta blixtpaket och bakgrund inräknat.

ericborg skrev:
Vill ha kvalitet för att få ett proffsigt resultat men kanske inte spendera hur mycket som helst.
Det är skillnad på kvalitet hos prylarna och proffsigt resultat. Det första är möjligtvis bra ur ett längre perspektiv, dvs att de håller längre, finns mer/bättre(/dyrare?) tillbehör, eventuellt bättre service, möjligheter till reservdelar (som du kanske kan byta själv) och ger mer konsistent ljus såväl till styrka som färg mellan varje avfyrning. Som mycket annat handlar det om pris kontra nytta.

Det andra har bara med dig att göra, hur bra du är att använda din utrustning på. För när det gäller utrustning så är A och O att du kan använda den!

Innan du skarpt skjuter ditt uppdrag råder jag dig mycket starkt att vara väl förtrogen med din utrustning, oavsett vad du skaffar. Om inte riskerar du att leverera mediokra bilder och fumla runt med utrustning som du inte kan hantera vilket får dig att framstå som någon de inte vill anlita i framtiden. Förlora kunder på sådant sätt är onödigt.

1. Ska jag köra med studioblixtar eller studiolampor?
Jag tycker blixtar är det du ska satsa på. De ger mer ljus och mindre värme. Att tillräckligt starka lampor innebär att du kommer ha väldigt varmt i en studio. De som stått på en liten upplyst scen vet hur mycket man svettas och kisar och det är inget som modellerna ska göra.

2. Skulle Elinchrom Blixtpaket FX400 t ex räcka till om jag väljer blixtvarianten? http://www.cyberphoto.se/info.php?article=EL-20649
400Ws är ganska starkt. Jag använder gamla Elinchrom Classic 500Ws och de är på tok för starka för många ändamål. Nu går FX-orna visserligen att minska två steg ytterligare, men det kan vara på håret, speciellt om du önskar stora bländaröppningar.

Däremot är styrka bra om du ska ta större grupper (därmed större avstånd motiv-blixt) och använda stora softboxar eller andra tillbehör som "stjäl" ljus.

3. Behöver man mycket andra tillbehör än ovan paket utöver bakgrund?
Tillbehör är ett kapitel för sig, och "behöva" är i högsta grad subjektivt. Jag skulle vilja råda till att du börjar smått och känner dig fram till vad du är ute efter. Önskar du fler ljuskällor, mjukare ljus, hårdare ljus, avskärmningsmöjligheter etc? En del av tillbehören kan man tillverka själv eller köpa alternativa lösningar för en billig penning.

Det "tillbehör" jag själv inte går in i studion utan är min ljusmätare, "trots" att jag plåtar digitalt. Men det finns minst lika många som tycker om ljusmätare som aldrig skulle använda dem.

Angående ditt uppdrag skulle jag personligen tagit interiörbilderna med naturligt ljus. Stativ, långa exponeringstider och lite planering har givit mig mycket bra resultat när jag plåtat inomhusbilder.

Att ljussätta stora och komplexa objekt som rum med massa detaljer kräver annars en hel del av fotografen, antingen för att det ska bli ett jämnt resultat eller för att det inte ska se alltför konstlat ut.

diver1 skrev:
Självklart väljer du blixtar men 400WS är kanske lite för starkt även om de går att ställa ner till 25. Fast ljus får modellerna att smälta av värmen.

Du kan dock tänkas behöva lite fler prylar.

Reflexskärm med stativ
Reflektor med raster till den ena blixten
Något att sätta upp bakgrunden på
Extra blixt med lågt stativ för att separera modell/bakgrund
Exponeringsmätare är trevligt att ha då man slipper gissa förhållandet mellan huvudljus och upplättning.

Tack för tipset!
Dock tror jag att jag nöjer mig med de 2 blixtar som ingår i blixtpaketet till att börja med, hoppas att det ska räcka.
Bakgrundsstativ, Reflexskärm, Exponeringsmätare känns dock som tillbehör som jag kanske behöver redan nu.

Är 400W för mycket, vad skulle du rekommendera för en liten studio? Bra att veta att mest är inte alltid bäst ;=)

Kanske passar http://www.cyberphoto.se/info.php?article=EL-20801
eller
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=EL-20648

Vad tror ni?

Re: Re: Studiojobb, köp av utrustning

maxzomborszki skrev:

400Ws är ganska starkt. Jag använder gamla Elinchrom Classic 500Ws och de är på tok för starka för många ändamål. Nu går FX-orna visserligen att minska två steg ytterligare, men det kan vara på håret, speciellt om du önskar stora bländaröppningar.

Stort tack för ditt utförliga svar! :=)

Kommer provplåta mycket före och interiörbilderna som du sa blir med naturligt ljus på stativ.

Precis som föregående talare tycker du också att 400W kan bli för starkt.
Tror du mer på FX100 med 6,25-100W eller D Lite2 med 12-200W?

Kommer beställa idag så det betyder otroligt mycket för mig att få feedback på dessa grejor.

Tycker att det låter väldigt vettigt som du säger att börja med få tillbehör för att sedan växa in i uppgiften och själv känna vilka mer grejor jag behöver för min stil. Men ljusmätaren tror jag blir inköp på direkt. (sen ska jag ju bara kunna tolka resultaten av den och använda det...)

Båda paketen D-lite 2 och FX100 är "lagom" i styrka för en mindre studio.
JAg skulle rekommendera att du startar med D-Lite paletet. Det är mycket prisvärt med alla tilbehör. Annars kostar det 1000.- extra för stativen.
Nackdelen med D-Lite är att de inte är fläktkylda, dvs kan bli lite varma om man "öser" på med blixtar i snabb följd, eller har en snoot ("rör") som håller inne värmen.

Men alla tillbehör passar till D-Lite och du kan då t ex komplettera med en FX400 senare om du märker att du även vill ha en strkare blixt. Finns ibland till salu beg här på FS.
Skulle du senare villja gå upp kan du lätt sälja D-Lite 2 eller behålla dem som "små blixtar".

Tänk på att du behöver ljusformare; softbox gärna 100 x 100 cm.
Ju större yta dess bättre (mjukare) ljus. Tänk på att 100x100 = 1 kvm medan 60x60 = bara 0,36 kvm

Raster är bra för att hålla ihop ljuset.
I studio som är liten och inte har svarta väggar får du mycket reflexer från väggar om du inte fromar ljuset. Det blir allmänst utsmetat och hur du än ställer blixten ser det lika ut... inte riktigt men lite åt det hållet. Svårt med små lokaler o ljusa väggar.

D-lite2:an med 90x90 softbox ger vid full effekt runt bl. 11 på ett gruppfoto med 4 personer i helkropp.

I de flesta fallen är det trevligt att kunna köra med mycket kortare skärpedjup och det är då de starka blixtarna ställer till det.

Skillnaden mellan 400 och 200WS är bara ett steg men i lågeffektsänden så gör det rejäl skillnad.

Du skriver inte hur liten din studio är men jag tror inte att du bör gå över 250/12,5 WS
Precis som Tibor skriver så är omgivningen viktig då den påverkar helheten genom reflektion.

Tumregel jag kör med: Minst dubbla avståndet till omgivande vägg/tak jämfört med blixt/modell för att slippa för mycket spill/färgning.

diver1 skrev:
D-lite2:an med 90x90 softbox ger vid full effekt runt bl. 11 på ett gruppfoto med 4 personer i helkropp.

I de flesta fallen är det trevligt att kunna köra med mycket kortare skärpedjup och det är då de starka blixtarna ställer till det.

Skillnaden mellan 400 och 200WS är bara ett steg men i lågeffektsänden så gör det rejäl skillnad.

Du skriver inte hur liten din studio är men jag tror inte att du bör gå över 250/12,5 WS
Precis som Tibor skriver så är omgivningen viktig då den påverkar helheten genom reflektion.

Tumregel jag kör med: Minst dubbla avståndet till omgivande vägg/tak jämfört med blixt/modell för att slippa för mycket spill/färgning.

Studion är 4,30m(längd) x 3,60m(bredd) så det är inte jättemycket utrymme..

FX100 med 6,25-100W eller D Lite2 med 12-200W?

Skulle det kunna fungera att hänga upp ngn form av svart tyg på väggarna för att minska spill?

Återigen stort tack till alla för erat engagenmang! :=)

Har inget att tillägga när det gäller specifika utrustningstips D-lite kontra FX då jag inte har använt någon av dem eller tittat på specfikationerna nyligen. Förmodligen skiljer det lite (laddtider etc). Precis som Tibor säger så har fläktar en funktion när utrustningen används mycket och speciellt tillsammans med utrustning där vädring av hetluft är begränsad, om detta kan vara något att ta med i beräkningarna. Med tanke på hur populära D-lite är och att du har budgetrestriktioner så tror jag inte du kan gå särskilt mycket fel med endera av dem.

När det gäller softbox finns en gammal tumregel som jag fick lära mig för att få mjukt ljus; att softboxen ska vara ungefär lika stor som motivet man plåtar (dvs av samma storleksmagnitud) och att avståndet motiv/ljuskälla skall vara högst lika stort som diagonalen på softboxen. Självklart är detta bara en tumregel och man får anpassa den efter situation och behov. Vid stora grupper är det orealistiskt att ha ljuskällor som är lika stora som den samlade gruppen, men så är man å andra sidan sällan ute efter mjukt ljus i de fallen, snarare jämn belysning över hela gruppen och undvika rena punktljuskällor för att inte få alltför hårda kanter på skuggorna.

Angående din lilla studio så är det trångt. Helkroppsporträtt på vuxna tror jag inte är särskilt realistiskt. Men ja, det underlättar om du har en omgivning där du kontrollerar reflektion av ljus, så svart tyg (sammet, scenmolton eller dylikt) som suger åt sig ljus kan säkert vara bra att införskaffa förr eller senare.

maxzomborszki skrev:
Har inget att tillägga när det gäller specifika utrustningstips D-lite kontra FX då jag inte har använt någon av dem eller tittat på specfikationerna nyligen. Förmodligen skiljer det lite (laddtider etc). Precis som Tibor säger så har fläktar en funktion när utrustningen används mycket och speciellt tillsammans med utrustning där vädring av hetluft är begränsad, om detta kan vara något att ta med i beräkningarna. Med tanke på hur populära D-lite är och att du har budgetrestriktioner så tror jag inte du kan gå särskilt mycket fel med endera av dem.

När det gäller softbox finns en gammal tumregel som jag fick lära mig för att få mjukt ljus; att softboxen ska vara ungefär lika stor som motivet man plåtar (dvs av samma storleksmagnitud) och att avståndet motiv/ljuskälla skall vara högst lika stort som diagonalen på softboxen. Självklart är detta bara en tumregel och man får anpassa den efter situation och behov. Vid stora grupper är det orealistiskt att ha ljuskällor som är lika stora som den samlade gruppen, men så är man å andra sidan sällan ute efter mjukt ljus i de fallen, snarare jämn belysning över hela gruppen och undvika rena punktljuskällor för att inte få alltför hårda kanter på skuggorna.

Angående din lilla studio så är det trångt. Helkroppsporträtt på vuxna tror jag inte är särskilt realistiskt. Men ja, det underlättar om du har en omgivning där du kontrollerar reflektion av ljus, så svart tyg (sammet, scenmolton eller dylikt) som suger åt sig ljus kan säkert vara bra att införskaffa förr eller senare.

I första hand nu i början kommer det inte bli några helkroppsporträtt och för detta första jobb är det bara huvudet/axlar som ska med i bilden.

Kanske räcker med softboxarna som medföljer D-lite 2 paketet 65x65 o 53x53 för denna typ av jobb?

Bara man känner till begränsningarna i sin studio/med sin utrustning kan man försöka arbeta med dem istället för mot dem.

Jag tycker inte du nödvändigtvis måste börja med att köpa en större softbox. Visst är det så att du kan få till ytterligare lite mjukare ljus med en större, men tillbehör kan man alltid köpa till senare och jag har tagit porträtt folk varit nöjda med med betydligt enklare utrustning.

För vissa typer av ljussättning vid porträtt vill man inte ens ha så mjukt ljus, så det är en fråga om avsikt.

www.kaffebrus.com

Så länge du fotar på hobbybasis och för att det är skoj, så är mitt förslag:

www.kaffebrus.com får du fullständig utrustning med 2 blixtar för under: 10.000:-

1 st 2x300Ws set från QH = 5.295:-
Komplettera med:
1 st Softbox 140x70cm = 900:-
1 st Octabox 170cm = 1.400:-
1 set Radiosändare = 499:-
1 set Barn doors = 500:-
1 st Snoot = 400:-

Svart Velour köper du på Jysk bäddlager. 75:-/5 meter x 150cm

Bränn resten av din pengar på objektiv! 50mm/1,8

Re: www.kaffebrus.com

Maxieboy skrev:
Så länge du fotar på hobbybasis och för att det är skoj, så är mitt förslag:

www.kaffebrus.com får du fullständig utrustning med 2 blixtar för under: 10.000:-

1 st 2x300Ws set från QH = 5.295:-
Komplettera med:
1 st Softbox 140x70cm = 900:-
1 st Octabox 170cm = 1.400:-
1 set Radiosändare = 499:-
1 set Barn doors = 500:-
1 st Snoot = 400:-

Svart Velour köper du på Jysk bäddlager. 75:-/5 meter x 150cm

Bränn resten av din pengar på objektiv! 50mm/1,8

Tanken är att det ska bli mer än på hobbybasis så jag tror jag kommer gå på Elinchroms grejor men tack för tipset! Svart Velour på Jysk var ett kanontips. :=)
Är egentligen inte så priskänslig men anser mig inte heller ha kunskapen just nu för att köpa den dyraste studioutrustningen.

Ang porträtt optik kommer jag köra med Nikon 105/2,8 VR och Nikon 24-120/3,5 VR.

105:an när den extrema skärpan är viktig och 24-120 när zoomning kan skapa "bättre" bilder.

Att det är VR på båda ser jag som plus för att kunna handhålla kameran vid plåtning i kreativa vinklar.

Det krävs mer än 4,5 meter studio för att fota med 105mm/2,8 till porträttbilder. Du behöver någon meter mellan objekt och bakgrund... VR är bra till rörliga mål, i studion med studioblixtar är det overkill. Du kommer att fota med 1/125s - 1/250s beroende på kamera. Blixten kommer att bränna av på någon 1/1000s så rörelseoskärpa är inte så lätt att åstakomma.

Fast 50mm/1,8 objektiv är svårslaget i skärpa jämfört med zoom. Zoom brukar vara bäst i ytterlägena vid bländare 8, sen avtar det åt alla håll.

OM pengar inte spelar någon roll så goo for the best.

Vad ska du med VR i studioljus till?

De flesta av oss har troligen kampat oss fram fran nyborjarstadiet i flera ar for att astadkomma ett mer eller mindre professionellt resultat....Ett tips, skaffa en mottligt avancerad utrustning till att borja med, trana, trana och trana innan du tar pa dig ett jobb som maste blir bra.
Det finns inga genvagar.
Skulle jag var du sa skulle jag kopt tva D-lite2. Men som sagt sa behovs mer tillbehor and vad man tanker pa i borjan.
Kanns som ditt 105mm blir lite for mycket tele i din lilla studio. I min studio gar det at nastan en meter for bakgrund till vagg. Sedan placerar jag oftast modellen ca 2 meter fran BG. Da har du bara 1.5 meter kvar fran modell till ditt objektiv... Det blir close ups med din 105a.

Jag satsade pa Bowens Esrit Gemini istallet for Elinchrom eftersom jag kan kora dem med batteripack utomhus ocksa. De ar flaktlosa och jag har aldrig haft problem med overhettning av dem. Faktiskt skont att slippa de surrande flaktarna.

MWPhoto skrev:
Vad ska du med VR i studioljus till?

De flesta av oss har troligen kampat oss fram fran nyborjarstadiet i flera ar for att astadkomma ett mer eller mindre professionellt resultat....Ett tips, skaffa en mottligt avancerad utrustning till att borja med, trana, trana och trana innan du tar pa dig ett jobb som maste blir bra.
Det finns inga genvagar.
Skulle jag var du sa skulle jag kopt tva D-lite2. Men som sagt sa behovs mer tillbehor and vad man tanker pa i borjan.
Kanns som ditt 105mm blir lite for mycket tele i din lilla studio. I min studio gar det at nastan en meter for bakgrund till vagg. Sedan placerar jag oftast modellen ca 2 meter fran BG. Da har du bara 1.5 meter kvar fran modell till ditt objektiv... Det blir close ups med din 105a.

Jag satsade pa Bowens Esrit Gemini istallet for Elinchrom eftersom jag kan kora dem med batteripack utomhus ocksa. De ar flaktlosa och jag har aldrig haft problem med overhettning av dem. Faktiskt skont att slippa de surrande flaktarna.

I studio verkar inte VR vara till så stor använding men hoppas att kunna använda 24-120 till annat också. 105:an får bli som makrofoto och vid porträtt vid längre avstånd t ex utomhus.

Pratade lite med Janne Höglund som är fotograf i Nyköping sedan många år och han tyckte att ibland kan det vara för mycket fokus på skärpan i porträtt och för lite på känslan.
Som amatör och pryltokig så kände jag att det låg något i hans resonemang.

Tror att ett fast 50/1,8 el 1,4 är ypperligt för studio men är inte säker på att man skulle göra bort sig på en 24-120:s zoom heller.. ;=)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar